Contactpersoon
-
Datum
16 december 2005
Ons kenmerk
DGTL/05.008649
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
1
Uw kenmerk
-
Onderwerp
Achtergronddocument 'Mainport Schiphol, Beleidsinformatie'
Geachte voorzitter,
Hierbij bied ik u, mede namens de bewindslieden van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en Economische Zaken, het
achtergronddocument 'Mainport Schiphol, Beleidsinformatie' aan. Met deze
toezending doe ik mijn toezegging gestand, zoals gedaan tijdens het
Algemeen Overleg met de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat op 3
november 2005.
Het achtergronddocument is een product van het project Mainport
Schiphol , een gezamenlijk project van de departementen Verkeer en
Waterstaat, Economische Zaken en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer. Het presenteert een zo volledig mogelijk overzicht van de
actuele kennis ('facts en figures') met betrekking tot een groot aantal
aspecten van de mainport Schiphol. Het beoogt daarmee bij te dragen aan een
gemeenschappelijke feitenbasis voor betrokkenen bij het Schipholbeleid. Het
document bevat nadrukkelijk geen beleidsvoornemens.
Het achtergronddocument vormt één van de bouwstenen op weg naar een
kabinetsstandpunt over het Schipholbeleid en de ontwikkeling van de
mainport Schiphol op middellange en lange termijn, dat ik voornemens ben u
in april 2006 aan te bieden.
Andere bouwstenen worden gevormd door de resultaten van de evaluatie van
het Schipholbeleid en van het onderzoek naar alternatieven voor het
groepsrisicobeleid, die ik u op 20 februari 2006 toe zal zenden.
Bij de totstandkoming van dit document is gebruik gemaakt van de
beleidsdocumentatie van de betrokken overheden en van tal van recente
internationale en nationale studies, waaronder ook die uitgevoerd in het
kader van het project Mainport Schiphol. Tevens is geput uit reeds nu
beschikbare onderzoeken van het project Evaluatie Schipholbeleid, voor
zover deze betrekking hebben op de feitelijke en de mogelijke toekomstige
ontwikkelingen rond de mainport Schiphol.
Vanwege de uitdrukkelijke wens van de Kamer om al op 16 december te kunnen
beschikken over het achtergronddocument (aanvankelijke planning: 20
februari 2006), konden de uitkomsten van een tweetal nog lopende
onderzoeken van het project Mainport Schiphol niet in dit document worden
verwerkt. Specifiek gaat het daarbij om:
Regionale ruimtelijke en economische effecten van een aantal
luchtvaartscenario's in 2020 (in al deze scenario's wordt uitgegaan van een
zelfde mate van economische groei, en wordt gevarieerd op de omvang van de
hubfunctie). Deze studie wordt uitgevoerd door SEO/TNO/BCI in opdracht van
de Provincies Noord-Holland en Flevoland, de gemeentes Haarlemmermeer,
Almere en Amsterdam en van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en
Economische Zaken.
Een vervolgstudie door het CPB naar de vraag- en capaciteitsontwikkeling op
de luchthaven Schiphol op basis van de WLO-scenario's, met meer variatie in
luchtvaartontwikkelingen, zoals de opkomst van low cost carriers en diverse
vormen van slotallocatie. Deze studie bevat tevens een doorkijk naar 2040.
Over de uitkomsten van deze nog lopende onderzoeken zult u afzonderlijk
worden geïnformeerd met een aanvullende notitie. Tevens zullen deze
uitkomsten worden geïntegreerd in de scenarioanalyse zoals aangekondigd in
het achtergronddocument voor de toetsing van beleidsopties ten behoeve van
het kabinetsstandpunt.
In het achtergronddocument is gepoogd de 'feiten en cijfers' met betrekking
tot de mainport Schiphol zo objectief mogelijk weer te geven. Ik vind het
belangrijk te benadrukken dat de informatie ten aanzien van cruciale
aspecten, zoals de economische betekenis, de belasting van de leefomgeving,
de ontwikkeling van de vraag naar luchtvaart en de capaciteit van de
luchthaven Schiphol, onvermijdelijk onzekerheden kent. Verschillende
studies leiden als gevolg van verschillende aannames tot uitkomsten die
binnen bandbreedtes variëren. In het achtergronddocument zijn deze studies
met de daarin gedane aannames zoveel mogelijk naast elkaar opgenomen,
waardoor zo goed mogelijk inzicht in de resulterende bandbreedtes wordt
geboden.
Bij de totstandkoming van het achtergronddocument zijn veel partijen
geconsulteerd: planbureaus, wetenschappelijke instituten en
onderzoeksinstellingen, sectorpartijen en regionale bestuurlijke partners.
Hun bijdragen hebben bijgedragen aan de kwaliteit van het document.
Uiteraard sta ik open voor reacties van alle bij het Schipholbeleid
betrokken partijen op of naar aanleiding van het achtergronddocument. Deze
reacties zal ik u als afzonderlijk document doen toekomen bij de stukken
die u op 20 februari ontvangt. Bijgaand document dient, zoals gezegd, als
achtergrondinformatie bij het kabinetsstandpunt. Vanzelfsprekend ben ik
bereid eventuele vragen vanuit uw Kamer te beantwoorden.
Hoogachtend
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw drs M.H. Schultz van Haegen
-----------------------
Kamerstukken II, 2003-2004, 26959 Nr. 50
Ministerie van Verkeer en Waterstaat