MinVenW: Schultz stuurt document Mainport Schiphol naar Kamer
Ministerie venw
http://www.minvenw.nl
Staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat heeft vandaag mede
namens de bewindslieden van VROM en EZ een achtergronddocument over de Mainport Schiphol
naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit is een stap in de richting van het kabinetsstandpunt
over de Mainport Schiphol dat in april 2006 aan de Tweede Kamer wordt aangeboden. De
resultaten van de evaluatie van het Schipholbeleid, die in februari gereed zijn, worden
ook in het kabinetsstandpunt meegenomen.
Het achtergronddocument presenteert een overzicht van de actuele kennis uit diverse
onderzoeken (.facts en figures.) rond de Mainport Schiphol. Met het achtergronddocument
wil staatssecretaris Schultz een feitenbasis neerleggen om een open discussie met de
Kamer te kunnen hebben over het te nemen kabinetsbesluit. Het feitenrelaas dient dan ook
als bouwsteen voor het kabinetsstandpunt in april 2006. Diverse kennisinstellingen,
planbureaus, sectorpartijen en bestuurders hebben kritisch gekeken naar het document.
De betekenis van Mainport Schiphol voor de Nederlandse samenleving is in het
achtergronddocument op verschillende manieren in beeld gebracht. Daarbij wordt niet
alleen ingegaan op de economische betekenis van de Mainport en de capaciteitsproblematiek
van de luchthaven. Ook de groeiende woningbehoefte en de ruimtelijke beperkingen als
gevolg van Schiphol worden in beeld gebracht. Daarnaast is er aandacht voor de effecten
van de luchthaven in termen van geluid, emissie en externe veiligheid.
De ontwikkelingen in de luchtvaart en de positie van Schiphol zijn in het document in
kaart gebracht. Daarbij is aandacht besteed aan de liberalisatie van de luchtvaart, de
opkomst van low cost carriers, technische ontwikkelingen en de toenemende vraag naar
luchtvaart. Bij dat laatste wordt uitvoerig ingegaan op de capaciteitsontwikkeling van
Schiphol.
Uit de analyse in het achtergronddocument komen twee vragen naar voren die in het
kabinetsstandpunt zullen worden beantwoord. De eerste vraag is hoe de overheid de
concurrentiepositie van Mainport Schiphol kan behouden en versterken en er tegelijkertijd
voor kan zorgen dat de belasting van leefomgeving, milieu, gezondheid en veiligheid binnen
aanvaardbare grenzen blijft. Daarbij ziet het kabinet een zware verantwoordelijkheid voor
de sector om de belasting zoveel mogelijk te beperken. De tweede vraag die in het
kabinetsstandpunt beantwoord zal worden is welke voorwaarden nodig zijn om het
voorzieningenniveau van intercontinentale en continentale verbindingen op peil te houden.
Deze vraag is met name van belang in het geval de huidige huboperatie op Schiphol onder
druk zou komen te staan.
Uitgangspunt voor het kabinet, zoals verwoord in de Nota Ruimte en de Nota Mobiliteit, is
dat Schiphol zich ten behoeve van een sterke economie verder moet kunnen ontwikkelen op
de huidige locatie binnen randvoorwaarden van milieu en veiligheid. Het kabinet zet in op
een sterke economie door versterking van de concurrentiepositie. Daarnaast wil het kabinet
voorzien in een (toenemende) maatschappelijke behoefte aan luchtvaart. Het kabinet wil de
maatschappelijke meerwaarde van de luchthaven Schiphol voor de Nederlandse economie
behouden en zo mogelijk versterken.
Bij de beantwoording van deze vragen wordt niet alleen met groeiscenario.s gewerkt. Er is
ook een krimpscenario, waarin weinig of geen groei is. De scenario.s worden onderzocht en
doorgerekend op relevante aspecten, zoals netwerkkwaliteit, vestigingsklimaat en economie,
ruimte, leefbaarheid en milieu. Het kabinet zal de verworven inzichten benutten voor het
maken van keuzes. Deze keuzes zullen in het kabinetsstandpunt van april 2006 worden
gepresenteerd.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat,
afdeling persvoorlichting:
Jos Hermsen: 070 . 3511020