Gemeente Arnhem

Arnhem Centraal wint Schreudersprijs
Het stationsgebied Arnhem Centraal heeft de Schreudersprijs gewonnen voor innovatief, meervoudig ondergronds ruimtegebruik. Het nieuwe stationsgebied, dat in opdracht van de gemeente Arnhem is ontworpen door het Amsterdamse architectenbureau UN Studio (Ben van Berkel) in samenwerking met de ingenieurs van Arup (Cecil Balmond) Amsterdam, is het eerste Nederlandse Sleutel Project, waarvan daadwerkelijk delen gerealiseerd zijn. Arnhem krijgt voor de tweede maal op rij de tweejaarlijkse Schreudersprijs; in 2003 ging de prijs naar de ondergrondse uitbreiding ArtEz van architect Hubert-Jan Henket.

Durf en visie
Volgens de jury toont Arnhem durf en visie en koestert ze hoge ambities. Maar ze laat tegelijkertijd zien dat ondergronds bouwen een grote toegevoegde waarde heeft voor een lastige ruimtelijke opgave van verdichting, het wegnemen van knelpunten in infrastructuur en het bereiken van hoge kwaliteit. Dat de diverse verkeersstromen in dit ontwerp elkaar niet kruisen is een grote prestatie.

De gemeente Arnhem heeft als opdrachtgever een belangrijke rol vervuld in het project. Vanaf 1996 is samen met Ben van Berkel gewerkt aan het Masterplan, waarin met slechts een beperkte ruimtevraag een maximaal programma mogelijk is. De oplossing is met name gezocht in het toepassen van ondergrondse bouwtechnieken. Om dit ontwerp technisch te kunnen realiseren is UN Studio (in overleg met
de gemeente Arnhem) in zee gegaan met ontwerp- en ingenieursbureau Arup. Zo onstond een samenwerking met als resultaat een Masterplan met verschillende onderdelen die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

Voetganger centraal
In Arnhem Centraal is 160.000 m2 programma ontworpen op een locatie van 40.000m2. Volgens Ben van Berkel wordt de kwaliteit van publieke ruimtes vaak over het hoofd gezien. In het ontwerp van het stationsgebied staat de voetganger centraal en is er door inventief meervoudig ruimtegebruik een publieke constructie ontworpen waarbij aspecten als sociale veiligheid, korte verbindingsroutes en heldere zichtlijnen bijdragen aan een kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte. Volgens Van Berkel moeten we in Nederland veel meer het experiment zoeken in oplossingen voor verdichting van de binnenstad. Het ontwikkelen van gebieden met een grote dichtheid vereist een hoge intensiteit van samenwerking waarbij expertises uit verschillende velden met elkaar worden verknoopt; het project Arnhem Centraal is hier een goed voorbeeld van. Infrastructurele projecten, zoals de door UN Studio ontworpen Erasmusbrug in Rotterdam en ook het stationsgebied in Arnhem vormen de entree van een stad en moeten daarmee voldoen aan hoge architectonisch, constructieve en kwalitatieve eisen.

Cecil Balmond omschrijft het Arnhem Centraal project als een prachtig samenspel van werken, wonen, winkelen en parkeren gestoken in een naadloze stedelijke structuur. Joop Paul verantwoordelijk voor Arups projecten in Nederland ziet het resultaat als een verregaande samenwerking tussen verschillende specialisten gestoeld op een open en gelijkwaardige communicatie en het doel een hoogwaardig project te creëren voor de stad.

Halte hogesnelheidstrein
Het nieuwe station van Arnhem is een belangrijk vervoersknooppunt op zowel stedelijk als landelijke niveau en vormt de halteplaats voor de hogesnelheidstrein Amsterdam Frankfurt. Het ontwerp voor het Masterplan Arnhem Centraal van UN Studio wordt gekenmerkt door een grote verwevenheid van verschillende aan elkaar gekoppelde functies. Dankzij de toepassing van innovatieve ondergrondse oplossingen en een integrale constructie, is een grote bebouwingsdichtheid mogelijk zonder in te boeten op de kwaliteit van de openbare ruimte. De verwevenheid van functies bestaat in technisch opzicht uit gedeelde funderingen, korte verbindingsroutes en lichttoetreding in de ondegrondse bouwlagen. In de architectuur komt de verwevenheid tot uitdrukking in vloeiend doorlopende lijnen en rondingen, het materiaalgebruik binnen het gehele plangebied en alle verschillende planonderdelen. De toepassing van heldere bewegwijzering in nauwe afstemming met de architectuur heeft geleid tot voor zichzelf sprekende (loop)routes binnen het gehele stationsgebied. Eerder werd de ondergrondse parkeergarage in het stationsgebied door de ANWB al uitgeroepen tot de beste parkeergarage van Nederland.

16 december 2005