Ingezonden persbericht


Onderzoek Nitel: zorgvragers nog onbekend met essentiële voordelen telemedicine

We willen onze eigen arts, al moeten we wachten

Nederlanders vinden een persoonlijke relatie met hun arts belangrijker dan een snelle, efficiënte behandeling. Automatisering mag dan veel mogelijkheden bieden om de gezondheidszorg te verbeteren, zoals videocontact met de arts, maar daar lijken patiënten voorlopig nog geen boodschap aan te hebben. Wel aan internetsites met informatie over de prestaties van zorgaanbieders. Dit blijkt uit het patiëntbehoeften-onderzoek dat het Nederlands Instituut voor Telemedicine (Nitel) heeft laten uitvoeren. Het onderzoek maakt vooral duidelijk dat het loont de latente vraag naar telemedicine te onderzoeken en stimuleren.

Op dit moment toont 80 procent van de bijna 2000 bevraagde Nederlanders zich nog behoudend over automatisering in de zorg. Dat geldt in dunbevolkte gebieden evenzeer als in stedelijke gebieden. Patiënten willen niet dat álle communicatie over de zorg via het internet verloopt. Internet is vooral van belang aan het begin en aan het eind van het zorgproces: bij het ontstaan van klachten en het zoeken naar hulp, het revalideren of leren leven met een chronische ziekte. Bij het stellen van de diagnose of tijdens de behandeling willen de onderzochten directe communicatie.

Negentig procent van de bevraagden stelt prijs op persoonlijk contact met de eigen zorgverlener. Die voorkeur is zo sterk dat eenderde van hen bereid zou zijn daar op te wachten. Contact via een videoverbinding biedt weliswaar essentiële voordelen, maar nog geen achttien procent ziet daar heil in.

Ook patiënten die herstellen niet. De overheid streeft ernaar mensen eerder uit ziekenhuizen te laten ontslaan om met behulp van internet en video thuis verder te herstellen. Daarover is 42 procent van de bevraagden uitgesproken negatief. Langer zelfstandig wonen spreekt de meeste mensen wél aan: 85 procent woont op latere leeftijd liever zelfstandig thuis met een alarmsysteem dan in een tehuis.

Het Nitel zet zich in voor een beter gebruik van medische zorg op afstand met behulp van ICT. Het is onderdeel van EPN - Platform voor de Informatiesamenleving. Het Nitel liet het onderzoek uitvoeren door het onderzoeksbureau CentERdata. Het onderzoek heeft tot doel na te gaan hoe Nederlanders willen dat zorgverleners ICT in hun werk integreren. Automatisering speelt immers een steeds belangrijker rol in de zorg. Eerst moet echter duidelijker worden welke oplossingen werkelijk nodig zijn en van welke toepassingen de zorgklant ook daadwerkelijk gebruik zal gaan maken.

VOORLICHTING

Zorgvragers zeggen meer van ICT gebruik te willen maken dan zorginstellingen nu doen: vooral bij het inwinnen van informatie over de zorgaanbieder. Door de toenemende marktwerking willen zorgzoekers bijvoorbeeld de prestaties van de verschillende zorgaanbieders kunnen vergelijken. Commerciële zorgaanbieders zullen op de vraag in de markt reageren, zeker als klanten zich organiseren in belangengroepen. Maar onbekend maakt onbemind en nog weinig zorgklanten kennen de essentiële voordelen van telemedicine.

Het Nitel beveelt daarom aan de behoefte van zorgvragers nog preciezer in kaart te brengen. Voorlichting gericht op de verlangde voordelen van ICT-oplossingen leidt dan tot een hoger rendement in de zorg. Als duidelijk wordt dat videocontact de persoonlijke relatie met de eigen arts juist ten goede komt, zullen mensen de methode omarmen. MKB Nederland - brancheorganisatie voor Midden en Klein Bedrijf Nederland (www.mkb.nl)

EIM - instituut voor sociaal-economisch beleidsonderzoek (www.eim.nl)

TNO - wetenschappelijk onderzoeksinstituut en kennisorganisatie (www.tno.nl)

Telemedicine - zorg op afstand met behulp van Informatie en Communicatie Technologie (ICT)