Ingezonden persbericht


Persbericht
16 december 2005

Kunstzinnige meetingpoints op hogesnelheidsstations

Jury kiest kunsthuisje als meetingpoint op stations John Körmerling wint ontwerpwedstrijd

Kunstenaar John Körmerling is door een deskundige jury uitverkoren het ontwerp te leveren voor een nieuw meetingpoint dat in 2007 op hogesnelheidsstations zal worden geplaatst. Vijf gerenommeerde kunstenaars en vormgevers werkten de afgelopen maanden aan een ontwerp voor het meetingpoint dat een herkenbare afspreekplek moet worden voor reizigers.

Het initiatief voor de ontwikkeling van een meetingpoint komt van Atelier HSL, NS en ProRail. Doel van het meetingpoint is een plaats op het station te creëren die gemakkelijk vindbaar en herkenbaar is. Het kunstwerk is één van de activiteiten om het verblijf op het station verder te veraangenamen. Criteria aan het ontwerp waren ondermeer dat het meetingpoint een rustige plaats is temidden van de drukte van reizigers. Daarnaast moet het een aansprekende en aantrekkelijke beeldende vorm hebben die te allen tijde zichtbaar is.

Humoristisch, vrolijk en speels
Na randvoorwaardelijke toetsing door een adviescommissie en een toelichting van de ontwerpen aan de jury door de kunstenaars, is de winnaar gekozen. De jury, bestaand uit onder andere Anita Arts (Raad van Bestuur, ProRail) en Bert Meerstadt (Directeur, NS), koos unaniem voor het ontwerp van John Körmerling. De sculptuur verbeeldt een omhoog kronkelend weggetje dat leidt naar een huisje. Körmerling: "Reizigers kunnen zich door het weggetje te bewandelen uit de stromen reizigers verheffen. Zo kunnen zij goed zien of de persoon waarop zij wachten al in aantocht is." De jury vond het ontwerp van Körmerling `humoristisch, vrolijk en speels'. Het romantische ontwerp is een mooi contrast met de strakke architectuur van de nieuwe stations. Körmerling zal zijn ontwerp de komende tijd verder uitwerken. Daarbij besteedt hij naast vormgevingsaspecten ook aandacht aan veiligheid en onderhoud.

Hogesnelheidsstations
In 2007sluit Nederland zich aan op het hogesnelheidsnet. Steden als Antwerpen, Brussel, Parijs en Frankfurt zijn dan even gemakkelijk bereikbaar als Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Maastricht.

Om het nieuwe hogesnelheidspubliek te bedienen, worden zes Nederlandse stations omgetoverd tot OV- terminals met internationale allure en voorzieningen. Breda, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam WTC, Utrecht en Arnhem worden de komende jaren grootscheeps verbouwd. Ook de stationsomgevingen krijgen een face-lift.

Na de verbouwing zijn de OV-terminals de toegangspoorten tot het kloppende, economische hart van de stad waar de combinatie van reizen, werken, wonen en recreëren vanzelfsprekend is. VROM, Verkeer en Waterstaat, de zes betrokken steden, NS en ProRail werken gezamenlijk aan internationale bereikbaarheid, wonen en werken in deze steden.

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358

Datum
Pagina 2/2

Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070 NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt in Nederland dagelijks met zo'n 5.000 treinritten het vervoer van 1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn 2800 rijtuigen met 240.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 388 stations. In het Verenigd Koninkrijk exploiteert NS samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. Bijna 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --