Ingezonden persbericht

Optimisme in bouw zet door

ROTTERDAM, 20051216 -- De Bouwbarometer® van het eerste kwartaal van dit jaar liet zien dat de stemming binnen de bouwsector positief was: die lijn werd het tweede kwartaal voortgezet maar in mindere mate. Het derde kwartaal bleek het optimisme over de hele linie echter weer duidelijker dan tevoren aanwezig te zijn. Die positieve lijn uit het derde kwartaal heeft zich voortgezet in het vierde kwartaal. Dat en meer blijkt uit de Bouwbarometer® van het vierde kwartaal 2005 waarvoor ruim 600 enquêtes onder het Bouwpanel (www.bouwpanel.nl) afgenomen zijn.


Uitgesproken optimistisch zijn de aannemers B&U. Maar liefst 56% ziet de omzet dit kwartaal (sterk) stijgen ten opzichte van het vierde kwartaal in 2004; slechts 11% ziet een daling. Sowieso wint bij alle marktpartijen het optimisme riant van het pessimisme. Alleen het optimisme van de architecten en klussenbedrijven, ten aanzien van de omzetontwikkeling, is dit kwartaal enigszins gedaald in vergelijking met het derde kwartaal.

De aannemers B&U zijn, net als de vorige twee kwartalen, het meest optimistisch over de omzetverwachtingen voor het volgende kwartaal (maar liefst 63% verwacht een stijging). Echter, de verwachting van de aannemers GWW (40% verwacht een stijging; 13% een daling) en afbouwers (34% verwacht een stijging; 14% een daling) voor het eerste kwartaal van volgend jaar zijn een stuk minder positief. De afhankelijkheid van de weersomstandigheden in de winterperiode zal hierin ongetwijfeld van invloed zijn.

Niet alleen actuele ontwikkelingen en verwachtingen ten aanzien van de omzet zijn in het onderzoek aan bod gekomen, maar ook die ten aanzien van de concurrentiedruk en orderportefeuilles. Bouwkennis basisabonnees en Bouwpanelleden kunnen in de Bouwkennis kwartaalrapportage alle resultaten van dit onderzoek lezen.

Ook in 2006 zal middels de Bouwbarometer® van USP en Bouwkennis op regelmatige basis onderzocht worden wat de stemming in de bouw is en zal blijken of de stijgende lijn van 2005 al dan niet onverminderd doorzet.




USP Marketing Consultancy