Gemeente Utrecht



2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
136 Vragen van de heer V. Oldenborg
(ingekomen 6 december 2005)


In het AD van vandaag staat een artikel over de actie van bestuurders van de sneltram rond het 5 Meiplein. Aangegeven wordt dat er sinds de zomer problemen zijn met de verkeersregel-installatie op het 5 Meiplein, waardoor de tram regelmatig gedurende zeer lange periodes rood licht krijgt. Dit heeft tot gevolg dat er verkeersonveilige situaties ontstaan en een normaal verloop van de dienstregeling schier onmogelijk wordt. Ook wordt in het artikel aangegeven dat deze situatie al langere tijd binnen het ambtelijk apparaat van de gemeente Utrecht bekend is, maar het College daarvan pas afgelopen vrijdag in kennis is gesteld.

Dit alles geeft de fractie van Leefbaar Utrecht aanleiding tot het stellen van de volgende vragen:
1. Sinds wanneer is binnen de gemeentelijke dienst bekend dat de verkeersregelinstallatie op het 5-Meiplein, met name voor trams, niet goed functioneert?
2. Waarom is er blijkbaar niet direct na de melding van dit gegeven actie ondernomen om de installatie te herstellen?
3. Is het juist dat het College pas afgelopen vrijdag over voornoemd euvel is geïnformeerd?
4. Welke maatregelen denkt het College te nemen om deze buitengewoon verkeersonveilige situatie op te lossen? En op welke termijn?
5. Welke maatregelen denkt het College te nemen om te voorkomen dat in de toekomst zich een soortgelijke trage reactie van de gemeente op een gemelde verkeersonveilige situatie van deze ernst kan voordoen?


Antwoord van Burgemeester en Wethouders
(verzonden 16 december 2005)


Algemeen.
Beheer en onderhoud op en rond de sneltrambaan zijn gecompliceerd geregeld. Prorail is de eigenaar van de Sunylijn. De gemeente is eigenaar/beheerder van de detectielussen op en onder de Sunylijn. Connexxion is de exploitant op de Sunylijn. Volker Stevin is namens Prorail de onderhoudsaannemer en is onder meer verantwoordelijk voor afstemming van alle werkzaamheden op en langs de Sunylijn. Onze dienst Stadsbeheer moet voor onderhoud aan de detectielussen toestemming verkrijgen, in verband met de veiligheidsvoorschriften, van Volker Stevin. Zo moet de elektrische spanning van de bovenleiding worden gehaald voor alle werkzaamheden, waaronder het zwerfvuil verwijderen tussen en langs de rails. Om de dienstregeling van de tram in stand te houden worden alle werkzaamheden 's nachts uitgevoerd.

1. Meteen bij het ontstaan van de schade in de zomer van 2005. Door werkzaamheden aan de tramhalten in opdracht van Connexxion is door de aannemer van Connexxion een detectielus van de gemeente geraakt.
2. Als gevolg van de gang van zaken bestond aanvankelijk onduidelijkheid over wie het herstel zou uitvoeren. Om geen onnodige tijd te laten verstrijken heeft de gemeente besloten, in het belang van de dienstregeling van de tram, zelf de werkzaamheden uit te voeren, waarna verhaal van de kosten op de aannemer plaatsvindt. Voor het herstel is toestemming gevraagd aan Volker Stevin. De toestemming werd verkregen op 6 december 2005. De eerste werkzaamheden vonden plaats op 7 december 2005, echter zonder het gewenste resultaat. Deze week heeft verder herstel plaatsgevonden en de installatie werkt weer.

3. Er vindt bijna voortdurend op of langs de trambaan onderhoud en/of herstel plaats. Het zogenaamde Veiligheidsoverleg, voorgezeten door Prorail in aanwezigheid van Connexxion, Volker Stevin, gemeente Nieuwegein, gemeente IJsselstein en de gemeente Utrecht maakt afspraken over hoe zo doelmatig mogelijk onderhoud kan plaatsvinden. Rond de laatste vergadering, op 28 november 2005, is buiten de vergadering om aan Connexxion gemeld dat de gemeente in overleg met Volker Stevin zocht naar een geschikte uitvoeringdatum. Desondanks heeft Connexxion de publiciteit gezocht over de door hen ondervonden overlast. Onze reactie aan Connexxion treft u bijgaand aan.
4. Zie onder 2.
5. Indien het beheer op de huidige wijze georganiseerd blijft zal de reactietermijn niet kunnen wijzigen. Voor verbetering is de gemeente in overleg met Prorail om het onderhoud aan de detectielussen op het baanvak te laten uitvoeren door Prorail. Met het reguliere onderhoud op het baanvak kan Prorail dan direct onderhoud aan de detectielussen meenemen. Dan liggen alle werkzaamheden, behoudens het verwijderen van zwerfvuil, in één hand zodat in geval van storingen direct actie mogelijk is.


---- --