Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Crossmediaal uitgeven is essentiële vaardigheid geworden

Nieuw boek lift mee op nieuwe hype in uitgeversbranche

Rotterdam, 16 december 2005 -- De wereld van de uitgeverij verandert revolutionair. Uitgeven is niet meer alleen het publiceren van papieren boeken, tijdschriften of kranten. De uitgever van vandaag en morgen houdt zich bezig met het publiceren van informatie via meerdere media, in verschillende verschijningsvormen, via digitale en traditionele kanalen en per doelgroep op maakt gemaakt. Uitgeven is crossmediaal geworden.

Wim Drost, directeur Ontwikkelcentrum en erkend vakspecialist vertelt hierover: 'Er liggen geweldige uitdagingen voor uitgevers. Het zijn uitdagin­gen die als keerzijde hebben dat ze, als de boot gemist wordt, om kunnen slaan in bedreigingen.' Hij vervolgt: 'Een bezoekje aan een grafisch museum illustreert dat: 25 jaar geleden was de plaats van digitale technieken mar­ginaal en nu vormen ze het hart van het bedrijf. Niet alleen in de interne processen gaat die ontwikkeling door, ook in de markt, in de productvormen, businessmodellen en de samenwerking tussen partijen in de bedrijfskolom.' Bij de opening van het Forum Innovatie tijdens de Buchmesse 2005 werd vastgesteld: 'Crossmediaal uitgeven is geen modeverschijnsel meer, maar de standaard. Redacteuren bij uitgeverijen moeten in staat zijn in nieuwe concepten te kunnen denken en werken.' Maar wat moet een uitgeverij doen om efficiënt en effectief crossmediaal te kunnen publiceren? Naast kennis van nieuwe media vormt het gebruik van een database de noodzakelijke basis voor crossmediaal uitgeven. Database publishing is één van de fundamenten voor de crossmediale uitgever.

Daarom komt het nieuwe boek van David Huijzer en Huub van de Pol precies op tijd. In de uitgave 'Crossmediaal uitgeven -- Inleiding in database publishing' wordt uitgelegd wat crossmediaal uitgeven en database publishing is, welke toepassingen er zijn, wat er organisatorisch bij komt kijken, wat de voor- en nadelen zijn en welke uitgeefvisie er achterligt. De auteurs gaan op heldere wijze in op het grote verband tussen uitgeven, printing en publishing on demand, multimediale uitgaven, internet en de rol van cms en crm in de moderne uitgeverij. Het boek gaat op een toegankelijke manier in op xml en medium-neutrale opslag van content en zal mede daarom een grote groep professionele lezers zeker aanspreken.

Crossmediaal uitgeven - Inleiding in database publishing Door David Huijzer en Huub van de Pol
ISBN 9051792603, 94 pagina's
¤ 26,50 incl. BTW, ¤ 2,26 verzendkosten

Directe bestellink:

http://order.gopherpublishers.com/book.asp?P02=11922&P01=1&A01=NL&G01=1

Over de auteurs

David Huijzer (Rotterdam 1962), uitgever L&G Publicaties

Studeerde Nederlandse Taal & Letterkunde en Algemene Literatuurwetenschap aan de Universiteit van Utrecht. Begon zijn loopbaan als account manager bij Boekblad waar hij in 1996, na een korte onderbreking, uitgever werd. Hij stond aan de wieg van het ontwikkelen van Media Business Press als imprint naast WYT Uitgeefgroep met als specialisme het uitgeven van vakinformatie over publiceren en ict. Uitgaven die onder zijn leiding werden gerealiseerd waren onder meer Internet & Uitgeven, Publiceren op cd-rom (beide geschreven door Huub van de Pol), Internet & Communicatie (door Hans van Driel) en Internet & Advertising (door Arno Otto & Ruud Wanck). Naast deze uitgaven bracht hij ook het Handboek E-commerce van Gerard van Vliet op de markt. In september 2000 startte hij zijn eigen bedrijf L&G Publicaties (zie hieronder).

Huub van de Pol (Haarlem, 1960), hoofdredacteur InCT, vakblad voor uitgeven, innovatie en ict

Studeerde enkele jaren de specialisatie Computerkunde binnen de richting Elektronica aan de HTS te Haarlem. Begon zijn loopbaan in 1980 bij één van de eerste computershops in Nederland en werd onder andere belast met het opzetten van een database en een publishing on demand systeem. In 1987 kwam hij te werken als technisch adviseur bij de Openbare Bibliotheek Amsterdam. In 1989 aanvaardde hij een baan bij het toenmalige NBLC (inmiddels VOB, Vereniging van Openbare Bibliotheken) in Den Haag als medewerker innovatie en werd verantwoordelijk voor het onderzoeken van en adviseren over nieuwe mediaprojecten in de openbare bibliotheekwereld. In 1993 startte hij Icontact, een advies en ontwikkelbedrijf op het gebied van elektronische producten voor de boeken- en uitgeversbranche. Schreef onder meer de boeken: Bibliotheken en Internet, Internet & Uitgeven, Installatie en Beveiliging van pc's, Publiceren op cd-rom. Stond aan de wieg van de tijdschiften Tele-PC (VNU BP) en InCT (L&G Publicaties) en schreef onder meer voor Boekblad, CRN (voorheen PC Dealer) en PCM (Personal Computer Magazine).

Over L&G Publicaties

L&G Publicaties is uitgever van InCT, vakblad voor uitgeven, innovatie en ict. InCT bestaat sinds 2002 en heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een van de belangrijkste vakbladen voor uitgevers. Voor meer informatie over InCT kunt u terecht op www.inct.nl. In het najaar van 2005 worden meerdere vakboeken aan het portfolio toegevoegd. Daarnaast organiseert L&G Publicaties de congressen InCTspiratie en InCTformatie.

L&G Publicaties verzorgt aan de Hogeschool van Amsterdam, Instituut voor Media- en Informatiemanagement de cursussen Database Publishing en Database Marketing/Direct Marketing. Daarnaast heeft L&G Publicaties een tweetal opleidingen ontwikkeld: Wegwijzer in de Uitgeverij en Multimediaal werken in de Uitgeverij.

###


---