Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA `s-Gravenhage Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk
AM/ESM/05/103769
Onderwerp Datum
Openstaande vragen Algemeen Overleg 14 16 december 2005
december 2005 over sluiting ESF-loket
Op woensdag 14 december jl. sprak ik met de Vaste Kamercommissie voor SZW over de sluiting
van het ESF-loket. Bij die gelegenheid heb ik toegezegd u schriftelijk informatie te verschaffen over
bij u nog openstaande vragen:
De "hausse" van het aantal ESF aanvragen op 27 en 28 oktober jl.;
- Hoe kan de piek van aanvragen op 27 en 28 oktober worden verklaard?
- Hoeveel claims zijn ingediend door indieners van aanvragen die na sluiting van het loket zijn
binnengekomen?
Hoeveel claims verwacht de Staatssecretaris?
Hoeveel aanvragen zijn er op 27 en 28 oktober binnengekomen en welke bedragen horen
daarbij?
- Wat is de verklaring voor de opvallende hoeveelheid aanvragen op 27 en 28 oktober,
maar ook vlak voor die tijd?
- In hoeverre heeft communicatie vanuit c.q. door SZW hier een rol gespeeld?
De besluitvorming over de sluiting van het loket op 27 en 28 oktober jl;
- Wat is er tussen donderdag 27 oktober 15.15 uur en vrijdag 9.00 uur gebeurd?
- Waarom werd het loket op 27 oktober niet direct (15.15 uur) en geheel gesloten?
Waarom werden andere bewindslieden voor sluiting geïnformeerd?
Waarom werd naar aanleiding van de volle agenda's van Staatssecretaris en Minister van
SZW afgeweken van de planning op donderdag 27 oktober 17.00 uur het loket te sluiten?
- Hebben de contacten die de Staatssecretaris heeft gehad nog geleid tot aanvragen?
Wie is/was er bevoegd tot het nemen van de beslissing tot sluiting?
- Waarom was er niet eerder contact met de minister?
- Welke bewindspersonen waren op de hoogte?
De sluiting van het ESF-loket in relatie tot relevante regelgeving;
- Was er geen andere manier om het loket te sluiten?
- Kan worden beargumenteerd dat sommige aanvragen wel en sommige aanvragen niet in
behandeling worden genomen?
2
- Waarom kon er niet met terugwerkende kracht aanvragen worden bekeken en dan
besloten worden welke in behandeling werden genomen?
- Kan in relevante regelgeving worden aangegeven waar staat dat er niet op een andere
manier afgesloten had kunnen worden?
Mogelijk andere toezeggingen van het kabinet;
Zijn er nog andere toezeggingen gedaan? Te denken valt aan het Langman-akkoord.
De wijze waarop aanvragen die per mail of fax zijn ingediend worden behandeld;
- Kan meer informatie worden gegeven over de groepen die door sluiting van het
loket buiten de boot zijn gevallen.
- Waarom zijn mails met aanvragen niet geaccepteerd?
Onderzoek SG;
- Heeft communicatie voor en na het voorgenomen besluit op donderdag 27 oktober, over
de sluiting geleid tot versneld ingediende aanvragen?
- Om 15.15 uur is de beslissing genomen het loket te sluiten, dit is bekendgemaakt aan een
aantal partijen en dan toch dient een partij nog een aanvraag in. Waarom? En met
betrekking tot de andere aanvragen die zijn binnengekomen tussen 15.15 uur en 9.00 uur:
heeft de staatssecretaris inzicht in het circuit van aanvragers en wat zich hierin heeft
afgespeeld?
- Is er al dan niet sprake van onoorbaar gedrag, is er al dan niet in strijd met de goede trouw
gehandeld?
- Welke adviesbureaus zijn betrokken en welke waren er geïnformeerd?
- Wat is de rol van de verschillende ministeries: wie wist wat?
- Wanneer is er met het ministerie van Financiën overlegd en waarover?
- Hoeveel mensen waren op de hoogte van het ambtelijk advies tot sluiting en het besluit van
de Staatssecretaris? En waren er instructies over communicatie en hoe luidden die?
Voorts heb ik toegezegd u vertrouwelijk toe te zenden het onderzoek naar de communicatie tussen
medewerkers van mijn departement met andere departementen en belanghebbenden, alsmede een
overzicht van verbanden tussen aanvragers en adviesbureaus.
Graag verneem ik uw reactie, bij voorkeur voor het aanstaande kerstreces, teneinde zo compleet
mogelijk te zijn in mijn beantwoording.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid