Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

UWV 3e kwartaal 2005

Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen

Amsterdam, november 2005


Raad van Bestuur
UWV 3e kwartaal 2005

SAMENVATTING

In deze rapportage over het derde kwartaal van 2005 ontstaat een beeld over de resultaten die UWV dit jaar zal bereiken. De belangrijkste resultaten vatten wij hier samen.

Nu de herbeoordelingsoperatie 12 maanden loopt, krijgen we beter zicht op de feitelijke resultaten van de herbeoordelingen en de capaciteit die nodig is voor een zorgvuldige uitvoering. De productieplanning richt zich op afronding medio 2007. Met het oog daarop is de capaciteit aan verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen vergroot. De herbeoordelingsoperatie is mede ingegeven om cliënten te stimuleren hun verdiencapaciteit te benutten. In de eerste negen maanden van 2005 zijn ruim 77.000 herbeoordelingen afgerond. Van ruim 31.000 cliënten is de uitkering verlaagd of beëindigd. Ruim 1.500 mensen hebben inmiddels een nieuwe baan gevonden. Van degenen, die al werkten op het moment van herbeoordeling (ca. 10.500 personen) en die zijn aangewezen op reïntegratie bij de werkgever via urenuitbreiding, hebben ruim 8.000 die urenuitbreiding voor of na de herbeoordeling gerealiseerd. Circa 10.800 cliënten komen in aanmerking voor een reïntegratietraject. De resultaten daarvan worden in de loop van 2006 duidelijk. Voor de overige cliënten geldt dat om verschillende redenen ­ bezwaarprocedures, niet beschikbaar stellen voor de arbeidsmarkt of de cliënt geeft aan zelf werk te kunnen vinden ­ er (nog) geen reïntegratietraject aan de orde is.

De financiële reïntegratiemiddelen zijn onvoldoende om aan de vraag te voldoen. Wij verwachten een forse budgetoverschrijding. Die overschrijding wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door de populariteit van de individuele reïntegratieovereenkomsten. Per eind september vormen deze trajecten 25% van de WW-trajecten en 12% van de AG-trajecten. Bij de WW speelt daarnaast dat de lasten van de trajecten 2002 zich eerder zullen voordoen, doordat de trajecten eerder eindigen dan verwacht. De eis van een sluitende aanpak is niet te combineren met de beschikbare middelen voor reïntegratie. Wij hebben het ministerie dan ook gevraagd hierover zijn standpunt te bepalen.

In de eerste drie kwartalen zijn 20.886 cliënten geplaatst via een reïntegratietraject. Wij verwachten de doelstelling van 25.000 plaatsingen in 2005 te overtreffen.

De verbetering van de klantgerichtheid wordt onder meer mede vormgegeven door bevordering van het gebruik van internet. Op dit moment kunnen 72 formulieren via internet worden ingevuld. De tijdige afhandeling van klachten (wettelijke termijn: 80% binnen 6 weken) is in het derde kwartaal aanzienlijk toegenomen tot 87,4%. Ook het aantal klachten dat binnen 3 weken wordt afgehandeld is gestegen naar gemiddeld 68% in het derde kwartaal. De verbetering van onze telefonische bereikbaarheid en de mogelijkheid om via internet te klagen hebben geleid tot een stijging van het aantal klachten. De invoering van een nieuw ziektewetsysteem in het 3de kwartaal brengt kinderziektes met zich mee. Hierdoor stijgt het aantal klachten weer nadat 2005 aanvankelijk een dalende trend liet zien.

In augustus hebben CWI en UWV een Samenwerkingsmanifest vastgesteld. Binnen de kaders van het ketenprogramma maken wij hierin gezamenlijke afspraken over samenwerking op het terrein van de geïntegreerde dienstverlening aan klanten, communicatie, kennisdeling en deskundigheidsbevordering, de informatie-infrastructuur, de aansturing en de samenwerking met derden. Het ketenprogramma kent 5 doelstellingen voor 2005. We werken via toonkamers met procesvernieuwingen. In 3de kwartaal is een aantal nieuwe toonkamers ingericht. Daarnaast beproeven we vormen van parallelle dienstverlening, we ontwikkelen klant- en risicoprofielen en we toetsen de nalevingsbereidheid van cliënten. De vorming van BVG'en gaat onverminderd door. Op dit moment zijn er 57 bedrijfsverzamelgebouwen. De ontwikkeling van ketenprestatie- indicatoren hebben we voortgezet en bij ICT is de aandacht vooral gericht op ontwikkeling digitaal klantdossier. Voor beoordeling van experimenten en toonkamers hebben ketenpartners in 3de kwartaal een toetsingskader vastgesteld.

Ondanks de voorbereidingen op de overgang van de premie-inning naar de Belastingdienst op 1 januari 2006 blijven zowel de kwaliteit als de tijdigheid van de uitvoering op hoog niveau.

In het kader van handhaving hebben wij in het eerste halfjaar 70% van de fraudes binnen 3 maanden na het ontstaan ervan vastgesteld. Door de complexiteit van de gevallen ligt dit cijfer wat lager dan in 2004. De controle op identiteitsbewijzen hebben we voortgezet. Tijdens acties zijn 30 UWV 3e kwartaal 2005 Pagina 4

processen-verbaal opgemaakt en wegens fraude met identiteitsbewijzen zijn 140 processen- verbaal opgemaakt.

In het 3e kwartaal hebben wij risicobeheersing verder vormgegeven. UWV is sinds het afgelopen kwartaal geheel ISO-gecertificeerd. Het kwaliteitssysteem sluit aan op de systematiek van risicomanagement en ondersteunt het management bij de risicobeheersing. De begroting voor 2006 is door middel van costaccounting onderbouwd. Daarnaast is interne risicobeheersing is geëvalueerd.

Onze ICT Cockpit heeft in het 3de kwartaal vastgesteld dat de programmadoelen voor 2005 naar verwachting kunnen worden gerealiseerd.

Met betrekking tot de voortgang van het veranderprogramma is in een aantal gevallen sprake van enige vertraging. In het derde kwartaal zijn 16 van de 28 voorgenomen mijlpalen bereikt. Een aantal mijlpalen is om diverse interne of externe redenen getemporiseerd.

Op gestandaardiseerde wijze zijn ervaringen en knelpunten geïnventariseerd inzake het sociaal medisch handelen. Dit is in het derde kwartaal afgerond en zal dan de basis vormen voor het ontwikkelen van een integraal kwaliteitsplaatje. Tevens is een bijdrage geleverd aan het advies van de Gezondheidsraad inzake WIA. Ook hebben we een toetsingkader opgesteld voor het bepalen van de duurzaamheid van arbeidsongeschiktheid.

De personele reductie in het 3de kwartaal bedraagt 915 fte. Wij hadden op 1 oktober 2005 20.287 medewerkers (17.169 fte's) in dienst. Ten opzichte van 1 januari 2003 is dit een daling van 3.563 medewerkers (2.976 fte's).

Onze prestaties laten een gemengd beeld zien. Voor een deel blijven resultaten achter, deels kunnen we ook betere cijfers laten zien dan verwacht. Onderstaand schema geeft weer welke prestaties in de eerste negen maanden zijn behaald en wat de prognose voor heel 2005 is. De resultaten worden in het vervolg van dit kwartaalverslag toegelicht.

Overzicht van prestatie 1e negen maanden
Prestatie-indicator Norm 2005 t/m september Jaarprognose Realisatie 2004 Gemiddelde verzuimduur vangnetgroep Niet bepaald n.v.t t/m sept.
- uitzendbranche 3,6 week 8,3 week
- zieke werklozen 10,3 week 12,4 week Snelle start reïntegratietraject AG 85% 74% 74% 83% Snelle start reïntegratietraject WW 85%, vanaf het 3e 41% 50% 25% Na het derde kwartaal kwartaal
Tijdigheid reïntegratieverslag 60% n.v.t. 50% 53% Juistheid reïntegratieverslag 70% Meting einde jaar 70% Nb Sluitende aanpak WW 95% 87% 87% 89% Sluitende aanpak AG 90% 97% 97% 86% Effectiviteit reïntegratie 25.000 20.886 26.900 21.125 Aantal plaatsingen
Klanttevredenheid 6 Meting einde jaar 6 Nb Afdoening klachten (ultimo 2005) 80% 71,5% (sept.) 80% 55% Verwerking sv-meldingen 90% 98% 98% 95% Tijdigheid WW 90% 95% > 90% 91% Tijdigheid ZW 85% 70%
· uitzendsector
93% (t/m aug.) 94%
· overig
61% (t/m aug.) 61% Rechtmatigheid 99% Meting einde jaar > 97% 98% Aantal overtredingen naar duur en omvang 70% 70% n.n.b. 75% Compliance 60% >75% >75% 70%

Een aantal cijfers is nog niet bekend. Enerzijds omdat zij op jaarbasis worden gemeten (klanttevredenheid), anderzijds omdat zij pas in het vierde kwartaal van toepassing worden (de cijfers over tijdigheid beoordeling reïntegratieverslag gaan in 2005 pas gemeten worden bij invoering van de WIA). UWV 3e kwartaal 2005 Pagina 5