Museum Beelden aan Zee
PERSBERICHT
DE GENERATIE VAN 1915
Piet Esser, Cor Hund en
Carel Kneulman
museum Beelden aan Zee
17.12.2005 t/m 14.05.2006
De beeldhouwers Piet Esser, Cor Hund en Carel Kneulman behoren tot de
generatie van 1915 en komen voort uit de School van Bronner. Van 1914 tot
1947 doceerde Prof. Jan Bronner aan de Rijksakademie van Beeldende
Kunsten in Amsterdam. Hij leidde vele kunstenaars op, die elk weer hun
geheel eigen richting insloegen. Bronners erfenis beïnvloedde Esser, Hund
en Kneulman voor de rest van hun leven, maar ze zochten elk hun eigen weg
in de figuratieve beeldhouwkunst.
Piet Esser
De onlangs overleden Piet Esser (1914-2004) is de nestor van de Nederlandse
beeldhouwkunst. Van 1934 tot 1939 volgde hij op de Rijksacademie lessen bij
Bronner. Na zijn zilveren medaille Prix de Rome in 1938, volgde hij 1947 Bronner
op aan de Akademie. Esser leidde tientallen beeldhouwers op, waaronder Jan
Wolkers. Hij vergaarde roem met het Troelstramonument in Den Haag, het
Brederomonument in Amsterdam en het Watersnoodrampmonument in Rotterdam.
De sculpturale penning neemt een bijzondere plaats in zijn oeuvre. Na zijn
emeritaat woonde en werkte Esser de laatste vijfentwintig jaar van zijn leven in een
afgelegen hoeve in de Dordogne, volop schavend aan zijn bijzondere oeuvre. Piet
Esser behoort tot de belangrijkste portrettisten van de moderne Nederlandse
beeldhouwkunst. In deze tentoonstelling wordt een selectie van Essers portretten
getoond, waarbij het portret dat Esser van Charlotte van Pallandt maakte centraal
staat. Dit werk kan tot het beste uit zijn oeuvre worden gerekend.
Hund
Vrijwel onbekend is het oeuvre van de beeldhouwer Cor Hund (1915). Hund
behoorde met Wessel Couzijn en Piet Esser tot het selecte groepje
wonderkinderen van professor Jan Bronner. Hund begon zijn loopbaan als schilder,
maar dat ging hem zo gemakkelijk af dat hij met zijn keuze voor de beeldhouwkunst
een nieuwe weg hoopte in te slaan. Zijn gouden Prix de Rome van 1947
resulteerde in een serie belangrijke opdrachten en zijn benoeming tot hoogleraar
aan de Rijksakademie. Dit legde echter een dergelijke druk op zijn schouders dat
hij slechts een klein aantal opdrachten heeft voltooid. Het merendeel is in het
ontwerpstadium blijven steken, opgeslagen in grote stellingkasten in zijn atelier. De
vele ontwerpen en schetsjes in dit geestelijk laboratorium tonen het prachtig talent
dat vooral bekendheid en bewondering geniet bij zijn collega's. Momenteel beleeft
Hund een opmerkelijke opleving. Een grote collectie van zijn tekeningen is
aangekocht door het Rijksmuseum terwijl zijn schilderijen van de Amsterdamse
Jodenhoek zijn aangekocht door het Joods Historisch Museum. Museum Beelden
aan Zee toont voor het eerst het gehele beeldhouwoeuvre in de oorspronkelijke
opstelling van Hunds atelier.
Carel Kneulman
Carel Kneulman (1915), klasgenoot van Hund op de Rijksakademie, is wellicht de
meest experimentele beeldhouwer van het trio. Hij vond aansluiting bij CoBrA-
kunstenaars als Appel en Tajiri en werkte samen met de architecten Van Eyck en
Hertzberger. In 1959 richtte hij samen met Wessel Couzijn en Shinkichi Tajiri de
Groep A'dam. Kneulman was jarenlang docent aan de Gerrit Rietveld Academie in
Amsterdam en schreef daarnaast gedichten. Hij was erg betrokken bij de sociale
belangen van kunstenaars en zette zich daar actief voor in. Beroemde beelden zijn
de Europeanen, het Lieverdje en het Gerrit van der Veen Monument in Amsterdam
en Jacob en de Engel bij het hoofdbureau van de politie in Den Haag. Kneulman
woont samen met zijn vrouw op een oude boerderij in Drenthe, omringd door zijn
werk. Na de kleine tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam ter
gelegenheid van Kneulmans tachtigste verjaardag, zal museum Beelden aan Zee
een groot overzicht van zijn werk tonen.
/////////////////////////////////////////////////////////////////// EP//////////////////////////////////////////////////////////
De pers wordt uitgenodigd om de tentoonstelling te bezichtigen op vrijdag 16
December 2005 van 11.00 17.00 uur. Voorts wordt de pers uitgenodigd voor de
opening eveneens op vrijdag 16 december 2005 om 17.30 uur.
voor inlichtingen: Rob Verhagen, adjunct directeur /PR
tel.: 070-3585857 fax: 070-3584050
e-mail: verhagen@beeldenaanzee.nl
bijlagen : beeldmateriaal en factsheet.
Factsheet museum Beelden aan Zee
Evenement: Tentoonstellingen:
DE GENERATIE VAN 1915:
Piet Esser, Cor Hund en Carel Kneulman
IAN PIETERS installaties ( t/m 5 maart 2006)
datum: van 17 december 2005 t/m 14 mei 2006
locatie: museum Beelden aan Zee
Harteveltstraat 1 / Boulevard
2586 EL Den Haag Scheveningen
telefoon: 070 3585857
fax: 070 - 3584050
internet: www.beeldenaanzee.nl
E-mail info@beeldenaanzee.nl
verhagen@beeldenaanzee.nl
openingstijden: dinsdag t/m zondag 11-17 uur
Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag gesloten
inhoud evenement: De beeldhouwers Piet Esser, Cor Hund en Carel Kneulman
behoren tot de generatie van 1915 en komen voort uit de school
van Bronner. Van 1914 tot 1947 doceerde Prof. Jan Bronner aan
de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij
leidde vele kunstenaars op, die elk weer hun geheel eigen
richting insloegen. Bronners erfenis beïnvloedde Esser, Hund en
Kneulman voor de rest van hun leven, maar ze zochten elk hun
eigen weg in de figuratieve beeldhouwkunst.
catalogi: Cor Hund Monografieën van het Sculptuur Instituut deel 1
Dick van Broekhuizen, Maite van Dijk, Jan Teeuwisse 19,95
V.P.S. Esser (1914-2004) Monografieën v.h. Sculptuur Inst.dl.2
Dick van Broekhuizen e.a. 19.95
Carel Kneulman Ida Boelema en Feico Hoekstra 22,95
Toegangsprijzen: volwassenen 6,--
kinderen tot 5 jaar gratis
kinderen 5 tot 12 jaar 3,--
groepen studenten/scholieren 3,-- p.p.
Rondleidingen: rondleidingen kunnen tenminste 14 dagen van te voren worden
gereserveerd.
Kosten: 25,-- voor groepen van maximaal 20
personen, exclusief entree.
wijzigingen voorbehouden.