Museum Beelden aan Zee


PERSBERICHT

DE GENERATIE VAN 1915 Piet Esser, Cor Hund en Carel Kneulman museum Beelden aan Zee 17.12.2005 t/m 14.05.2006

De beeldhouwers Piet Esser, Cor Hund en Carel Kneulman behoren tot de generatie van 1915 en komen voort uit de School van Bronner. Van 1914 tot 1947 doceerde Prof. Jan Bronner aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij leidde vele kunstenaars op, die elk weer hun geheel eigen richting insloegen. Bronners erfenis beïnvloedde Esser, Hund en Kneulman voor de rest van hun leven, maar ze zochten elk hun eigen weg in de figuratieve beeldhouwkunst.

Piet Esser
De onlangs overleden Piet Esser (1914-2004) is de nestor van de Nederlandse beeldhouwkunst. Van 1934 tot 1939 volgde hij op de Rijksacademie lessen bij Bronner. Na zijn zilveren medaille Prix de Rome in 1938, volgde hij 1947 Bronner op aan de Akademie. Esser leidde tientallen beeldhouwers op, waaronder Jan Wolkers. Hij vergaarde roem met het Troelstramonument in Den Haag, het Brederomonument in Amsterdam en het Watersnoodrampmonument in Rotterdam. De sculpturale penning neemt een bijzondere plaats in zijn oeuvre. Na zijn emeritaat woonde en werkte Esser de laatste vijfentwintig jaar van zijn leven in een afgelegen hoeve in de Dordogne, volop schavend aan zijn bijzondere oeuvre. Piet Esser behoort tot de belangrijkste portrettisten van de moderne Nederlandse beeldhouwkunst. In deze tentoonstelling wordt een selectie van Essers portretten getoond, waarbij het portret dat Esser van Charlotte van Pallandt maakte centraal staat. Dit werk kan tot het beste uit zijn oeuvre worden gerekend.

Hund
Vrijwel onbekend is het oeuvre van de beeldhouwer Cor Hund (1915). Hund behoorde met Wessel Couzijn en Piet Esser tot het selecte groepje wonderkinderen van professor Jan Bronner. Hund begon zijn loopbaan als schilder, maar dat ging hem zo gemakkelijk af dat hij met zijn keuze voor de beeldhouwkunst een nieuwe weg hoopte in te slaan. Zijn gouden Prix de Rome van 1947

resulteerde in een serie belangrijke opdrachten en zijn benoeming tot hoogleraar

aan de Rijksakademie. Dit legde echter een dergelijke druk op zijn schouders dat hij slechts een klein aantal opdrachten heeft voltooid. Het merendeel is in het ontwerpstadium blijven steken, opgeslagen in grote stellingkasten in zijn atelier. De vele ontwerpen en schetsjes in dit geestelijk laboratorium tonen het prachtig talent dat vooral bekendheid en bewondering geniet bij zijn collega's. Momenteel beleeft Hund een opmerkelijke opleving. Een grote collectie van zijn tekeningen is aangekocht door het Rijksmuseum terwijl zijn schilderijen van de Amsterdamse Jodenhoek zijn aangekocht door het Joods Historisch Museum. Museum Beelden aan Zee toont voor het eerst het gehele beeldhouwoeuvre in de oorspronkelijke opstelling van Hunds atelier.

Carel Kneulman
Carel Kneulman (1915), klasgenoot van Hund op de Rijksakademie, is wellicht de meest experimentele beeldhouwer van het trio. Hij vond aansluiting bij CoBrA- kunstenaars als Appel en Tajiri en werkte samen met de architecten Van Eyck en Hertzberger. In 1959 richtte hij samen met Wessel Couzijn en Shinkichi Tajiri de Groep A'dam. Kneulman was jarenlang docent aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en schreef daarnaast gedichten. Hij was erg betrokken bij de sociale belangen van kunstenaars en zette zich daar actief voor in. Beroemde beelden zijn de Europeanen, het Lieverdje en het Gerrit van der Veen Monument in Amsterdam en Jacob en de Engel bij het hoofdbureau van de politie in Den Haag. Kneulman woont samen met zijn vrouw op een oude boerderij in Drenthe, omringd door zijn werk. Na de kleine tentoonstelling in het Stedelijk Museum in Amsterdam ter gelegenheid van Kneulmans tachtigste verjaardag, zal museum Beelden aan Zee een groot overzicht van zijn werk tonen. /////////////////////////////////////////////////////////////////// EP////////////////////////////////////////////////////////// De pers wordt uitgenodigd om de tentoonstelling te bezichtigen op vrijdag 16 December 2005 van 11.00 ­ 17.00 uur. Voorts wordt de pers uitgenodigd voor de opening eveneens op vrijdag 16 december 2005 om 17.30 uur.

voor inlichtingen: Rob Verhagen, adjunct directeur /PR tel.: 070-3585857 fax: 070-3584050
e-mail: verhagen@beeldenaanzee.nl

bijlagen : beeldmateriaal en factsheet.

Factsheet museum Beelden aan Zee

Evenement: Tentoonstellingen:
DE GENERATIE VAN 1915:
Piet Esser, Cor Hund en Carel Kneulman

IAN PIETERS installaties ( t/m 5 maart 2006)

datum: van 17 december 2005 t/m 14 mei 2006

locatie: museum Beelden aan Zee
Harteveltstraat 1 / Boulevard 2586 EL Den Haag ­ Scheveningen telefoon: 070 ­ 3585857
fax: 070 - 3584050
internet: www.beeldenaanzee.nl
E-mail info@beeldenaanzee.nl
verhagen@beeldenaanzee.nl

openingstijden: dinsdag t/m zondag 11-17 uur Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag gesloten

inhoud evenement: De beeldhouwers Piet Esser, Cor Hund en Carel Kneulman behoren tot de generatie van 1915 en komen voort uit de school van Bronner. Van 1914 tot 1947 doceerde Prof. Jan Bronner aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij leidde vele kunstenaars op, die elk weer hun geheel eigen richting insloegen. Bronners erfenis beïnvloedde Esser, Hund en Kneulman voor de rest van hun leven, maar ze zochten elk hun eigen weg in de figuratieve beeldhouwkunst.

catalogi: Cor Hund Monografieën van het Sculptuur Instituut deel 1 Dick van Broekhuizen, Maite van Dijk, Jan Teeuwisse 19,95

V.P.S. Esser (1914-2004) Monografieën v.h. Sculptuur Inst.dl.2 Dick van Broekhuizen e.a. 19.95

Carel Kneulman Ida Boelema en Feico Hoekstra 22,95

Toegangsprijzen: volwassenen 6,-- kinderen tot 5 jaar gratis kinderen 5 tot 12 jaar 3,-- groepen studenten/scholieren 3,-- p.p.

Rondleidingen: rondleidingen kunnen tenminste 14 dagen van te voren worden gereserveerd.
Kosten: 25,-- voor groepen van maximaal 20 personen, exclusief entree. wijzigingen voorbehouden.