Ingezonden persbericht


Persbericht 7 december 2005

Baobab Urban Youth Conference: Shop to (s)Kill

17 december 2005, Felix Meritis, Keizersgracht 324, Amsterdam

Slaafvrije chocolade, OK sinaasappels en 'schone' kleren: steeds meer is er behoefte aan producten die respect hebben voor mens en milieu. Maar dragen we echt bij aan een betere wereld door deze eerlijke producten te kopen? En waar zijn ze eigenlijk allemaal verkrijgbaar? Onder het motto Shop to (s)Kill kun je op 17 december `eerlijk' komen winkelen in de Baobabconnections Shopping Mall in het Felix Meritis te Amsterdam. Shoppen van 11.00 's ochtends tot 01.00 's nachts naar fair food en fun, kennis en koopjes, workshops, actuele films en debatten, optredens en DJ's!

Op de begane grond kun je de laatste kerstinkopen doen op een markt met duurzame producten: van hip & honest kleding en natural make-up tot milieuvriendelijke doodskisten en biologische bloemen. Iets meer verdieping nodig? Op de tweede etage worden films getoond die de achtergrond belichten van productieverhoudingen en handelsrelaties tussen producenten en consumenten. Inhoudelijk nog niet bevredigend genoeg? Ga nog hoger en doe mee aan de achtergronddiscussies en workshop op de derde etage. Volg een cursus World Trade for Beginners en debatteer hierna mee over de wereldhandelsorganisatie, de WTO, via een live verbinding met Hongkong waar op dat moment een belangrijke vergadering aan de gang is. Of doe een cursus website bouwen en discussieer met een panel van journalisten en Baobab-reporters uit Kenia, Uganda en Nigeria over de invloed van media. Ter afsluiting een afterparty met Raymzter, Don Popo, DJ Chaos, DJ Love Supreme en Rajae El Mouhandiz featuring Bad Brya & Senna Gourdou.

Voor meer informatie, inschrijving en het volledige programma, check: www.baobabconnections.org

Baobabconnections is een op jongeren gericht online magazine over globalisering en daarmee samenhangende thema's. Er is veel aandacht voor milieu, media, muziek en stedencultuur. Bijdragen komen van over de hele wereld, met de nadruk op Afrika en Nederland. Bezoekers kunnen op alle artikelen reageren, deelnemen aan discussies en chatten met andere bezoekers. Ook zijn er regelmatig online wedstrijden, zoals recentelijk een online hiphop slam: Urban Youth - Urban Truth. De website is een project van Both ENDS, een Nederlandse organisatie die zich inzet voor duurzame ontwikkeling wereldwijd. De productie van de Urban Youth Conference is in handen van Africa in the Picture.