PERSBERICHT - 2005-12-17

Ferdinand Fransen en Steven van der Heijden geven samen aftrap in Enschede

Merk Arke dit weekend weer op all TUI-gevels

Het merk Arke siert vanaf dit weekend weer alle 120 TUI-reisbureaus. In Enschede gaven Arke-tycoon Ferdinand Fransen en TUI-topman Steven van der Heijden (foto) vrijdagavond met de opening van het eerste vernieuwde Arke-reisbureau de officiële aftrap voor het vernieuwde merk. Maar het is niet alleen een andere naam, het is vooral ook een ijzersterke formule waarmee we het onze concurrenten goed lastig zullen maken, beloofde Steven van der Heijden.

Reismarktleider TUI Nederland is ervan overtuigd dat het reisbureau een uitstekende toekomst tegemoet gaat. Weliswaar loopt het aantal reisbureaus in Nederland sinds enige jaren geleidelijk terug, maar voor persoonlijk advies in een professionele omgeving zal altijd markt blijven.

Zes miljoen
Vandaar dat TUI Nederland liefst zes miljoen euro investeert in haar keten van reisbureaus. Dit weekend worden 120 winkels omgedoopt in Arke, waarbij de winkels in veel gevallen een ingrijpende verbouwing hebben ondergaan. De nieuwe Arke-kantoren hebben een moderne, professionele uitstraling waarbij de traditionele Arke-kleur oranje prominent aanwezig is.

Oranje kleur
Die oranje kleur betekent veel voor de Nederlander, zo hebben we gemerkt, zei Van der Heijden vrijdagavond. Hij is traditioneel maar tegelijkertijd ook heel modern, en dat past precies bij onze reisbureaus. Bovendien komt die kleur ons in het WK-jaar 2006 natuurlijk ook wel heel goed uit. Binnen de Nederlandse TUI-organisatie bestond er al heel lang onvrede over de door Duitsland opgelegde naam World of TUI. Die werkte vervreemdend, onze klanten konen er niks mee. En het stond bij mijn aantreden bijna in mijn arbeidscontract, dat ik daar wat aan moest doen, grapte Van der Heijden.

Grote historie Dat het uiteindelijk Arke is geworden net als de eigen airline en mèt een eigen website- is volgens Van der Heijden logisch. Het is een naam met een geweldige historie van kwaliteit en betrouwbaarheid, die bovendien lekker kort is encatchy; handig op internet, in de reclame én op voetbalshirts.

Tevreden mens
Arkes grondlegger Ferdinand Fransen beleefde gisteren met de terugkeer van zijn merknaam op de Enschedese en alle andere TUI-gevels in het land zijn finest hour. Ik heb er heel veel moeite mee gehad, dat TUI de naam Arke liet vallen, zei hij. En ik kan het nog haast niet geloven dat na tien jaar het Arke-oranje weer de straten kleurt. Ik ben een heel tevreden mens.

Vakantieplezier
Uit onderzoek is gebleken dat de consument veel meer gecharmeerd is van de oer-Hollandse merknaam Arke dan van de internationale concernnaam World of TUI. Nico van der Veer, directeur van de reisbureaus van Arke: De smile staat symbool voor vakantieplezier. Dat is exact het gevoel dat wij onze klanten willen meegeven wanneer zij een bezoek brengen aan één van onze reisbureaus.

Symbool
De TUI-smile is het symbool van TUI Nederland, dat deel uitmaakt van het grootste Europese reisconcern en naast Arke onder meer het touroperatormerk Holland International en luchtvaartmaatschappij ArkeFly voert. Juist die enorme omvang van ons bedrijf zorgt ervoor dat wij niet alleen een zeer compleet, maar ook een zeer scherp geprijsd aanbod hebben van vakanties en reizen.

Gratis annuleringsverzekering In de Arke reisbureaus worden naast vakanties van de populaire allround vakantiemerken Arke en Holland International ook reizen van Isropa Reizen, Zeetours Cruises, KRAS SterVakanties, De Boer & Wendel, Discovery, Sudtours, Oad Reizen, Panta Reizen en andere aanbieders verkocht. Ter gelegenheid van de herintroductie van Arke als merknaam krijgen klanten die hun zomervakantie komen boeken, dit weekend een gratis annuleringsverzekering aangeboden. Deze actie is van toepassing op het complete zomeraanbod voor 2006.