PERSBERICHT - 2005-12-17
Ferdinand Fransen en Steven van der Heijden geven samen aftrap in
Enschede
Merk Arke dit weekend weer op all TUI-gevels
Het merk Arke siert vanaf dit weekend weer alle 120 TUI-reisbureaus.
In Enschede gaven Arke-tycoon Ferdinand Fransen en TUI-topman Steven
van der Heijden (foto) vrijdagavond met de opening van het eerste
vernieuwde Arke-reisbureau de officiële aftrap voor het vernieuwde
merk. Maar het is niet alleen een andere naam, het is vooral ook een
ijzersterke formule waarmee we het onze concurrenten goed lastig
zullen maken, beloofde Steven van der Heijden.
Reismarktleider TUI Nederland is ervan
overtuigd dat het reisbureau een uitstekende toekomst tegemoet gaat.
Weliswaar loopt het aantal reisbureaus in Nederland sinds enige jaren
geleidelijk terug, maar voor persoonlijk advies in een professionele
omgeving zal altijd markt blijven.
Zes miljoen
Vandaar dat TUI Nederland liefst zes miljoen euro investeert in haar
keten van reisbureaus. Dit weekend worden 120 winkels omgedoopt in
Arke, waarbij de winkels in veel gevallen een ingrijpende verbouwing
hebben ondergaan. De nieuwe Arke-kantoren hebben een moderne,
professionele uitstraling waarbij de traditionele Arke-kleur oranje
prominent aanwezig is.
Oranje kleur
Die oranje kleur betekent veel voor de Nederlander, zo hebben we
gemerkt, zei Van der Heijden vrijdagavond. Hij is traditioneel maar
tegelijkertijd ook heel modern, en dat past precies bij onze
reisbureaus. Bovendien komt die kleur ons in het WK-jaar 2006
natuurlijk ook wel heel goed uit. Binnen de Nederlandse
TUI-organisatie bestond er al heel lang onvrede over de door Duitsland
opgelegde naam World of TUI. Die werkte vervreemdend, onze klanten
konen er niks mee. En het stond bij mijn aantreden bijna in mijn
arbeidscontract, dat ik daar wat aan moest doen, grapte Van der
Heijden.
Grote historie
Dat het uiteindelijk Arke is geworden net als de eigen airline en mèt
een eigen website- is volgens Van der Heijden logisch. Het is een naam
met een geweldige historie van kwaliteit en betrouwbaarheid, die
bovendien lekker kort is encatchy; handig op internet, in de reclame
én op voetbalshirts.
Tevreden mens
Arkes grondlegger Ferdinand Fransen beleefde gisteren met de terugkeer
van zijn merknaam op de Enschedese en alle andere TUI-gevels in het
land zijn finest hour. Ik heb er heel veel moeite mee gehad, dat TUI
de naam Arke liet vallen, zei hij. En ik kan het nog haast niet
geloven dat na tien jaar het Arke-oranje weer de straten kleurt. Ik
ben een heel tevreden mens.
Vakantieplezier
Uit onderzoek is gebleken dat de consument veel meer gecharmeerd is
van de oer-Hollandse merknaam Arke dan van de internationale
concernnaam World of TUI. Nico van der Veer, directeur van de
reisbureaus van Arke: De smile staat symbool voor vakantieplezier. Dat
is exact het gevoel dat wij onze klanten willen meegeven wanneer zij
een bezoek brengen aan één van onze reisbureaus.
Symbool
De TUI-smile is het symbool van TUI Nederland, dat deel uitmaakt van
het grootste Europese reisconcern en naast Arke onder meer het
touroperatormerk Holland International en luchtvaartmaatschappij
ArkeFly voert. Juist die enorme omvang van ons bedrijf zorgt ervoor
dat wij niet alleen een zeer compleet, maar ook een zeer scherp
geprijsd aanbod hebben van vakanties en reizen.
Gratis annuleringsverzekering
In de Arke reisbureaus worden naast vakanties van de populaire
allround vakantiemerken Arke en Holland International ook reizen van
Isropa Reizen, Zeetours Cruises, KRAS SterVakanties, De Boer & Wendel,
Discovery, Sudtours, Oad Reizen, Panta Reizen en andere aanbieders
verkocht. Ter gelegenheid van de herintroductie van Arke als merknaam
krijgen klanten die hun zomervakantie komen boeken, dit weekend een
gratis annuleringsverzekering aangeboden. Deze actie is van toepassing
op het complete zomeraanbod voor 2006.