Universiteit van Tilburg

Mannen en vrouwen zijn niet even klantentrouw

Promotie Valentina Melnyk

Veel winkels werken met loyaliteitsprogramma's (zoals klantenkaarten), maar deze bevorderen nauwelijks de klantentrouw. Uit het onderzoek van Valentina Melnyk blijkt dat mannen en vrouwen anders op deze programma's reageren. Pas als winkels met die verschillen rekening houden, en mannen en vrouwen ieder op de juiste manier benaderen, kan hun trouw toenemen.

Tal van bedrijven werken met klantenkaarten of andere type loyaliteitsprogramma's. Deze zijn in de late jaren negentig tot bloei gekomen, onder het motto dat het goedkoper is om bestaande klanten te houden dan om nieuwe aan te trekken. Trouwe klanten doen immers meer herhalingsaankopen, zijn toleranter ten aanzien van de tekortkomingen van het bedrijf, zijn bestand tegen het concurrerende aanbiedingen en zijn minder prijsgevoelig. Daarom spenderen managers veel moeite en geld om loyaliteitsprogramma's te introduceren, te onderhouden en aan te passen. Loyaliteitsprogramma's mogen dan wel populair zijn, effectief zijn ze niet. Ze blijken niet in staat om de gewenste bevordering van klantentrouw tot stand te brengen. In haar proefschrift identificeert Valentina Melnyk de factoren die ervoor zorgen dat loyaliteitsprogramma's wel klantentrouw bevorderen. Daarbij keek ze in het bijzonder naar het geslacht van klanten en specifieke eigenschappen van loyaliteitsprogrammas.
Melnyk toont aan de hand van experimenten aan dat er belangrijke verschillen zijn tussen de trouw van mannen en die van vrouwen. Mannen zijn relatief trouwer aan groepsachtige eenheden zoals bedrijven. Vrouwen daarentegen zijn relatief loyaler aan personen, zoals individuele dienstverleners.
Dat heeft gevolgen voor de effectiviteit van loyaliteitsprogramma's, blijkt uit experimenten: nu vrouwelijke consumenten meer zijn gericht op één-op-één relaties, moeten loyaliteitsprogramma's hierop aansluiten om effectief te kunnen zijn. Het versturen van een attentie op de verjaardag van vrouwen kan al effect hebben. Ook ontdekte Melnyk dat mannelijke consumenten positiever reageren op elementen die hun status binnen het loyaliteitsprogramma ('Ik ben een gold-member') duidelijk zichtbaar maakt aan anderen.
Blijven klanten trouw nadat het loyaliteitsprogramma is gestopt? Dat werd gevraagd aan 5.341 consumenten, die deelnamen aan in totaal 22 loyaliteitsprogramma's. Valentina Melnyk constateerde dat puur economische elementen van loyaliteitsprogramma's niet in staat zijn om klantentrouw te bevorderen. Kortingen hebben zelfs een negatief effect op klantentrouw, terwijl spaarpunten geen significant effect hebben. Hoewel het relatief gemakkelijk is de trouw van mannelijke klanten te bevorderen door de introductie van een loyaliteitsprogramma, blijkt ook dat deze toename in trouw als sneeuw voor de zon verdwijnt wanneer het programma zou stoppen. Daarom raadt Melnyk managers van winkels met veel prijsgevoelige klanten (zoals de goedkopere supermarkten), af om tijdelijke, op kortingen gebaseerde loyaliteitsprogramma's in te stellen.

Valentina Melnyk (1978, Sumy, Oekraïne) studeerde bedrijfseconomie aan de Sumy State University, Oekraïne (2000, cum laude). Tijdens haar studie volgde ze cursussen aan de universiteiten van Praag en Colorado. In 2001 haalde zij haar masters in Environmental Management aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Vervolgens startte zij met het promotieonderzoek aan de Universiteit van Tilburg. Momenteel werkt Melnyk als universitair docent aan de Vrije Universiteit te Amsterdam.

Noot voor de pers
Valentina Melnyk promoveert maandag 19 december 2005 om 14.15 uur in de aula van de Universiteit van Tilburg (Warandelaan 2, Tilburg) op het proefschrift Creating effective loyalty programs knowing what (wo-)men want. Promotoren zijn prof.dr. Stijn M.J. van Osselaer and prof.dr. Tammo H.A. Bijmolt.
Het boek is te bestellen bij de promovenda voor euro 25 (ISBN 90 5668 156 7).
Journalisten kunnen een exemplaar van het proefschrift opvragen bij de afdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen van de UvT, tel: 013 466 2000, e-mail: persberichtuvt@uvt.nl.
Valentina Melnyk is bereikbaar op 06 5231 6478; e-mail: v.melnyk@uvt.nl.
Persberichten van de UvT staan ook op internet: www.uvt.nl/persberichten/. Informatie over deskundigen van de UvT, zie: www.uvt.nl/webwijs/.