Gemeente Hardenberg

December 2005 - Snelheidscontroles op KanaalwegOost en KanaalwegWest

Snelheidscontroles op KanaalwegOost en KanaalwegWest

Donderdag 15 december 2005

Vanaf 19 december 2005 tot en met 19 juni 2006 wordt door de politie intensief gecontroleerd op de Kanaalweg-Oost en Kanaalweg-West, langs het Overijsselskanaal tussen Bergentheim en Mariënberg. De controles vloeien voort uit het overleg tussen het Openbaar Ministerie te Zwolle en wethouder Koops van de gemeente Hardenberg.

Beide wegen zijn gecategoriseerd als 60 km/u-wegen. De wegen hebben een verblijfsfunctie, maar worden ook gebruikt als verbindingswegen tussen Bergentheim en Mariënberg en het achterliggende gebied. Via de Plaatselijk Belangen wordt er door bewoners geklaagd over de hoge snelheid van automobilisten op deze wegen. Met de snelheidscontroles wordt gehoor gegeven aan deze klachten. Er wordt gecontroleerd op de overschrijding van de maximaal toegestane snelheid van 60 kilometer per uur.

In de eerste week van de controles, tussen 19 en 25 december 2005, komen snelheidsovertreders nog weg met een waarschuwing en worden zij van de nodige informatie voorzien. Daarna worden overtreders beboet. Tijdens de eerste zes weken is er sprake van dagelijks snelheidstoezicht en wordt er naar gestreefd zoveel mogelijk overtreders staande te houden, te bekeuren en te confronteren met hun rijgedrag. Na zes weken presenteert de politie de handhavingsinzet en de resultaten. Hiertoe wordt een tussen-snelheidsmeting uitgevoerd. Mede op basis hiervan bepaalt de politie in overleg met gemeente en het Openbaar Ministerie de intensiteit van het toezicht gedurende de verdere looptijd.

De snelheidscontroles zijn onderdeel van een grootschalig landelijk project subjectieve verkeersonveiligheid waarvan de primeur voor de regio van de politie IJsselland is. Met deze pilot wordt tegemoet gekomen aan de belangrijke wens van veel partijen om meer aandacht te besteden aan gevoelens van verkeersonveiligheid. Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) stelt middelen beschikbaar om klachten met betrekking tot de verkeersveiligheid te onderzoeken. De pilot bestaat uit een loketfunctie bij gemeente en politie. Klachten over verkeersonveilige locaties worden geïnventariseerd, waarna ze in samenspraak met de wegbeheerder en het Openbaar Ministerie worden aangepakt. De pilot is een aanvulling op de reguliere controles van de lokale politieteams. Ook is sprake van een planmatige werkwijze. De klachten worden vertaald in objectieve criteria, zodat verkeerscontroles op een verantwoorde manier worden ingezet. Op locaties waar gegronde klachten zijn, vinden extra controles plaats. Door middel van tussentijdse evaluaties worden zowel de onveiligheidsgevoelens als het overtredingsgedrag gemeten.