Gemeente Bernheze


Nieuwe vergunning zweefvliegveld Nistelrode

De gemeente Bernheze heeft besloten vergunning te verlenen in het kader van de Wet Milieubeheer aan zweefvliegveld Nistelrode. Volgens de vergunning kunnen maximaal vijf motorstarters per dag opstijgen. Bovendien wordt de lier waarmee de vliegtuigen omhoog gaan zodanig aangepast dat de geluidsbelasting afneemt. Per jaar mogen maximaal zes zaterdagen sleepstarts gemaakt worden.

Op 13 januari 2004 verleende de gemeente al vergunning volgens de Wet Milieubeheer voor het vliegveld. Deze vergunning is echter in beroep vernietigd op 19 januari 2005. De aanvraag is mede naar aanleiding van de eerder vernietigde vergunning gewijzigd. Een groot aantal personen verzette zich tegen de vergunning uit 2004. Het aantal bezwaarhebbers is nu beperkt tot 1. De thans ingediende bedenkingen richten zich niet expliciet tegen het verlenen van de vergunning maar is meer gericht op het verkrijgen van een nadere verduidelijking van uitgangspunten. De bedenkingen zijn ongegrond verklaard.

Geluidsbelasting

Om de geluidsbelasting terug te dringen wordt de lier zodanig aangepast dat de geluidsproductie met 5 dB(A) afneemt. Volgens de vergunning moet deze reductie ook daadwerkelijk aangetoond worden. Verder wordt het aantal starts van motorzwevers die zelfstandig kunnen opstijgen beperkt tot 5 starts per dag.

De starts met een sleepvliegtuig leiden per definitie tot een overschrijding van de geluidswaarden. De regelgeving biedt de mogelijkheid om tot maximaal 12 dagen per jaar ontheffing te verlenen. Daarnaast geldt dat voor het behoud van het zweefvliegbrevet het noodzakelijk is dat op jaarbasis een aantal starts met sleepvliegtuig worden gemaakt. In de vergunning wordt hierin voorzien door gedurende maximaal 6 zaterdagen de mogelijkheid te bieden om sleepstarts te kunnen maken.

Scheidslijn tussen de Wet milieubeheer en de luchtvaartwetgeving

Voor het vaststellen van deze scheidslijn is geen gangbare oplossing aanwezig. Hoewel de RWI divisie Luchtvaart vindt dat dit geen zaak is van de gemeente oordeelt de Afdeling bestuursrechtspraak daar anders over. De uitspraak van de Afdeling is als uitgangspunt genomen.

Er is voor gekozen om alle handelingen welke te maken hebben met het opstijgen en landen tot de werkingsfeer van het zweefvliegveld te maken. Hiertoe is een zone van 500 meter met een hoogte van 150 meter (het zgn. circuitgebied) om het vliegveld gelegd waarbinnen het daadwerkelijk opstijgen en landen plaatsvindt. Het circuitgebied is ontleend aan de luchtvaartwetgeving. In het akoestisch rapport is met deze zonering rekening gehouden. Met deze gebiedsafbakening wordt voldoende rechtszeker aangegeven waar de invloed van de Wet milieubeheer ophoudt te gelden. Alles wat buiten deze zone gebeurt wordt niet tot de Wet milieubeheer gerekend. Directe en indirecte hinder

Bij de beoordeling van directe en indirecte hinder wordt aangesloten bij het circuitgebied zoals dit bovenstaand is beschreven. Alle geluid dat wordt geproduceerd buiten dit gebied wordt niet tot de invloedsfeer van de Wet milieubeheer gerekend en dus buiten beschouwing gelaten. De uitspraak van de Raad van State biedt voldoende aanknopingspunten voor dit standpunt.