Gemeente Bernheze
Nieuwe vergunning zweefvliegveld Nistelrode
De gemeente Bernheze heeft besloten vergunning te verlenen in het
kader van de Wet Milieubeheer aan zweefvliegveld Nistelrode. Volgens
de vergunning kunnen maximaal vijf motorstarters per dag opstijgen.
Bovendien wordt de lier waarmee de vliegtuigen omhoog gaan zodanig
aangepast dat de geluidsbelasting afneemt. Per jaar mogen maximaal zes
zaterdagen sleepstarts gemaakt worden.
Op 13 januari 2004 verleende de gemeente al vergunning volgens de Wet
Milieubeheer voor het vliegveld. Deze vergunning is echter in beroep
vernietigd op 19 januari 2005. De aanvraag is mede naar aanleiding van
de eerder vernietigde vergunning gewijzigd. Een groot aantal personen
verzette zich tegen de vergunning uit 2004. Het aantal bezwaarhebbers
is nu beperkt tot 1. De thans ingediende bedenkingen richten zich
niet expliciet tegen het verlenen van de vergunning maar is meer
gericht op het verkrijgen van een nadere verduidelijking van
uitgangspunten. De bedenkingen zijn ongegrond verklaard.
Geluidsbelasting
Om de geluidsbelasting terug te dringen wordt de lier zodanig
aangepast dat de geluidsproductie met 5 dB(A) afneemt. Volgens de
vergunning moet deze reductie ook daadwerkelijk aangetoond worden.
Verder wordt het aantal starts van motorzwevers die zelfstandig kunnen
opstijgen beperkt tot 5 starts per dag.
De starts met een sleepvliegtuig leiden per definitie tot een
overschrijding van de geluidswaarden. De regelgeving biedt de
mogelijkheid om tot maximaal 12 dagen per jaar ontheffing te verlenen.
Daarnaast geldt dat voor het behoud van het zweefvliegbrevet het
noodzakelijk is dat op jaarbasis een aantal starts met sleepvliegtuig
worden gemaakt. In de vergunning wordt hierin voorzien door gedurende
maximaal 6 zaterdagen de mogelijkheid te bieden om sleepstarts te
kunnen maken.
Scheidslijn tussen de Wet milieubeheer en de luchtvaartwetgeving
Voor het vaststellen van deze scheidslijn is geen gangbare oplossing
aanwezig. Hoewel de RWI divisie Luchtvaart vindt dat dit geen zaak is
van de gemeente oordeelt de Afdeling bestuursrechtspraak daar anders
over. De uitspraak van de Afdeling is als uitgangspunt genomen.
Er is voor gekozen om alle handelingen welke te maken hebben met het
opstijgen en landen tot de werkingsfeer van het zweefvliegveld te
maken. Hiertoe is een zone van 500 meter met een hoogte van 150 meter
(het zgn. circuitgebied) om het vliegveld gelegd waarbinnen het
daadwerkelijk opstijgen en landen plaatsvindt. Het circuitgebied is
ontleend aan de luchtvaartwetgeving. In het akoestisch rapport is met
deze zonering rekening gehouden. Met deze gebiedsafbakening wordt
voldoende rechtszeker aangegeven waar de invloed van de Wet
milieubeheer ophoudt te gelden. Alles wat buiten deze zone gebeurt
wordt niet tot de Wet milieubeheer gerekend. Directe en indirecte
hinder
Bij de beoordeling van directe en indirecte hinder wordt aangesloten
bij het circuitgebied zoals dit bovenstaand is beschreven. Alle geluid
dat wordt geproduceerd buiten dit gebied wordt niet tot de
invloedsfeer van de Wet milieubeheer gerekend en dus buiten
beschouwing gelaten. De uitspraak van de Raad van State biedt
voldoende aanknopingspunten voor dit standpunt.