Time : 12:08:39 PM
Date : Monday, December 19, 2005
Sender Name: UPC Belgium

Pan-Europees UPC onderzoek in 14 landen naar generatieverschillen in het tv-kijkgedrag


-Jonge Europeanen gebruiken tv als entertainment, terwijl oudere Europeanen tv gebruiken als informatiemiddel

-Televisie is de meest betrouwbare informatiebron in geval van nationale ramp

-Martine Tanghe is populairste nieuwslezer in Vlaanderen - Fabienne Vande Meerssche is populairste nieuwslezer in Wallonië

Brussel - Leuven, 19 december 2005
50 plussers kijken tv om geïnformeerd te worden terwijl jongeren (16-29) eerder tv-kijken om geëntertaind te worden. Vijftig plussers brengen ook meer tijd voor hun tv-scherm door dan jongeren en zullen hun favoriete tv-programma sneller opnemen op video. Alle generaties in Europa vinden de nieuwsberichten op televisie de meest betrouwbare bron van informatie, gevolgd door de berichten op de radio en en in kranten. In België liggen deze percentages niet anders: TV (45%), radio (20%) en kranten (17%). In Europa is de gemiddelde tv-kijker van mening dat de nieuwsuitzendingen op de openbare omroep en de commerciële zenders even betrouwbaar zijn, terwijl Belgen eerder vinden dat het nieuws op de openbare omroep betrouwbaarder is. In België is de interesse in politieke programma's verdeeld: 16- tot 29 jarigen zeggen niet echt geïnteresseerd te zijn terwijl 30-jarigen tot 50 plussers dat wel zijn en vijftigplussers ook steeds proberen deze programma's te volgen. Maar ondanks de verdeelde interesse, zijn alle generaties in België het erover eens dat politieke programma's hun stemgedrag nooit beïnvloeden. Reality-programma's blijken in België zwaar te verliezen aan populariteit: in het algemeen houdt niemand nog van reality-shows.

UPC onderzoek in 14 landen onthult generatieverschillen in tv-kijkgedrag
Een grootschalig Pan-Europees onderzoek van UPC naar het tv-kijkgedrag bij meer dan 6000 consumenten, toont de verschillen aan tussen mannen en vrouwen en jongeren en ouderen. UPC zal deze resultaten aanwenden om zijn service en producten nog beter af te stemmen op verschillende culturen en verschillende generaties, zowel op Europees- als op lokaal vlak. Dit onderzoek werd in 14 landen gedaan waar UPC actief is: Nederland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Ierland, België, Polen, Roemenië, Hongarije, Tsjechische Republiek, Slowakije en Slovenië.

De populairste nieuwslezer
Een onderzoek naar de favoriete nieuwslezer in Vlaanderen, toont aan dat Martine Tanghe het populairst is, zowel bij vrouwen als bij mannen en voornamelijk bij 30 jarigen tot 50 plussers. Vervolgens kiest de gemiddelde Vlaming voor Birgit Van Mol (VTM), Bavo Claes (VRT) en Danny Verstraeten (VTM). Jongeren kiezen eerder voor Wim De Vilder (VRT) of Birgit Van Mol (VTM).

In Wallonnië is de populairste nieuwslezer Fabienne Vande Meersche (RTBF) bij alle generaties. Ook buitenlandse nieuwslezers zoals Patrick Poivre d'Arvor (TF1) zijn zeer geliefd in Wallonie. En ook Martine Tanghe (VRT) is gekend in het zuiderse deel van België. Betrouwbaarheid van nieuwsuitzendingen op tv
Volgens de meeste Europeanen zijn de nieuwsuitzendingen op de openbare omroep even betrouwbaar als die op commerciële zenders. In België daarentegen verkiest (52%) de kijker eerder de nieuwsuitzendingen op de openbare omroep (VRT), terwijl 40% beide zenders even betrouwbaar vindt. Indien er een ramp zou gebeuren in België, zegt 45% van de Belgen dat de tv de meest betrouwbare bron is om hierover meer te weten te komen. Voor jongeren (16-29) komt op de tweede plaats de krant, terwijl 30-49 jarigen en 50 plussers dan weer eerder de radio verkiezen als tweede bron. Het internet wordt bij 50 plussers als derde medium gebruikt voor het verwerven van informatie in geval van een nationale ramp.

Jonge Europeanen houden niet zo van politiek en religie op tv In het algemeen kijken Europeanen tv om geïnformeerd te worden (55%), zo ook in België (57%). Jongeren doen dit eerder om geëntertaind te worden. TV-programma's over de nationale politiek worden door 68% van de Europeanen interessant bevonden. Opvallend is dat 53% van de Europeanen toegeeft dat hun stemgedrag gedeeltelijk wordt beïnvloed door politieke tv-programma's, en dit terwijl Belgen categoriek zeggen dat deze programma's geen enkele rol spelen in hun stemgedrag (55%). De interesse in politieke programma's is in Belgïe lager: 64% is geïnteresseerd, hoewel deze interesse bij jongeren veel lager ligt dan bij de leeftijdscategorie 30-50plus. Religieuze programma's moeten volgens 53% van de Belgen niet uitgezonden worden. Van alle Europeanen zijn Belgen het minst geïnteresseerd in deze programma's.

TV-verslaafden
82% van de Europeanen kijkt dagelijks televisie. In Frankrijk kijkt 70% meer dan 2 uren per dag terwijl dit percentage in Zwitserland slechts 31% is. Ook Belgen zijn fervente tv-kijkers: 64% zegt elke dag meer dan 2 uren te kijken. Vrouwen blijken meer tijd door te brengen voor het tv-scherm dan mannen en 71% van de vijftigplussers beweert meer dan 2 uren per dag tv-te kijken. Bijna niemand van de Belgen zal speciaal voor hun favoriete tv-programma thuisblijven, maar eerder proberen dit op te nemen op video.

Over UPC Belgium
UPC Belgium is een toonaangevende provider van televisie en breedbandinternet. UPC biedt zijn diensten aan in 14 landen in Europa. Voor België zijn dat 7 gemeenten in de regio Brussel ( Etterbeek, Ganshoren, Koekelberg, Jette, Schaarbeek, St.-Agatha Berchem en Vorst) en 3 gemeenten in Vlaanderen ( Leuven, Heverlee en Kessel-Lo). Uitgaande van UPC's statistieken op 30 september 2005 bereikte UPC Belgium ongeveer 156.400 gezinnen en bediende tot 167.300 klanten waaronder 132.900 televisie en 34.400 breedband internetklanten. UPC Belgium is een dochteronderneming van Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYK).

Over Liberty Global, Inc.
Liberty Global bezit belangen in breedband, distributie en programmaleveranciers die buiten de U.S. opereren, hoofzakelijk in Europa, Azië en Latijns Amerika. Mede door zijn dochterondernemingen en filialen is Liberty Global één van de grootste kabeloperatoren buiten de United States. Uitgaande van Liberty Gloabl's statistieken op 30 september 2005, bereikte het Liberty Global netwerk ongeveer 23 miljoen gezinnen en werden meer dan 15 miljoen klanten bediend waaronder 10.8 miljoen video, 2.6 miljoen breedband internet en 1.8 miljoen telefonieklanten.

Voor meer informatie of voor aanvraag beelden:

Heidi Petré
Marketing & Communication Co-ordinator, UPC Belgium 02 240 08 53
0478 81 13 12
heidi.petre@upcbelgium.be