Time : 12:08:39 PM
Date : Monday, December 19, 2005
Sender Name: UPC Belgium
Pan-Europees UPC onderzoek in 14 landen naar generatieverschillen in het tv-kijkgedrag
-Jonge Europeanen gebruiken tv als entertainment, terwijl oudere
Europeanen tv gebruiken als informatiemiddel
-Televisie is de meest betrouwbare informatiebron in geval van
nationale ramp
-Martine Tanghe is populairste nieuwslezer in Vlaanderen - Fabienne
Vande Meerssche is populairste nieuwslezer in Wallonië
Brussel - Leuven, 19 december 2005
50 plussers kijken tv om geïnformeerd te worden terwijl jongeren
(16-29) eerder tv-kijken om geëntertaind te worden. Vijftig plussers
brengen ook meer tijd voor hun tv-scherm door dan jongeren en zullen
hun favoriete tv-programma sneller opnemen op video. Alle generaties
in Europa vinden de nieuwsberichten op televisie de meest betrouwbare
bron van informatie, gevolgd door de berichten op de radio en en in
kranten. In België liggen deze percentages niet anders: TV (45%),
radio (20%) en kranten (17%). In Europa is de gemiddelde tv-kijker
van mening dat de nieuwsuitzendingen op de openbare omroep en de
commerciële zenders even betrouwbaar zijn, terwijl Belgen eerder
vinden dat het nieuws op de openbare omroep betrouwbaarder is. In
België is de interesse in politieke programma's verdeeld: 16- tot 29
jarigen zeggen niet echt geïnteresseerd te zijn terwijl 30-jarigen
tot 50 plussers dat wel zijn en vijftigplussers ook steeds proberen
deze programma's te volgen. Maar ondanks de verdeelde interesse, zijn
alle generaties in België het erover eens dat politieke programma's
hun stemgedrag nooit beïnvloeden. Reality-programma's blijken in
België zwaar te verliezen aan populariteit: in het algemeen houdt
niemand nog van reality-shows.
UPC onderzoek in 14 landen onthult generatieverschillen in
tv-kijkgedrag
Een grootschalig Pan-Europees onderzoek van UPC naar het
tv-kijkgedrag bij meer dan 6000 consumenten, toont de verschillen aan
tussen mannen en vrouwen en jongeren en ouderen. UPC zal deze
resultaten aanwenden om zijn service en producten nog beter af te
stemmen op verschillende culturen en verschillende generaties, zowel
op Europees- als op lokaal vlak. Dit onderzoek werd in 14 landen
gedaan waar UPC actief is: Nederland, Frankrijk, Oostenrijk,
Zwitserland, Noorwegen, Zweden, Ierland, België, Polen, Roemenië,
Hongarije, Tsjechische Republiek, Slowakije en Slovenië.
De populairste nieuwslezer
Een onderzoek naar de favoriete nieuwslezer in Vlaanderen, toont aan
dat Martine Tanghe het populairst is, zowel bij vrouwen als bij
mannen en voornamelijk bij 30 jarigen tot 50 plussers. Vervolgens
kiest de gemiddelde Vlaming voor Birgit Van Mol (VTM), Bavo Claes
(VRT) en Danny Verstraeten (VTM). Jongeren kiezen eerder voor Wim De
Vilder (VRT) of Birgit Van Mol (VTM).
In Wallonnië is de populairste nieuwslezer Fabienne Vande Meersche
(RTBF) bij alle generaties. Ook buitenlandse nieuwslezers zoals
Patrick Poivre d'Arvor (TF1) zijn zeer geliefd in Wallonie. En ook
Martine Tanghe (VRT) is gekend in het zuiderse deel van België.
Betrouwbaarheid van nieuwsuitzendingen op tv
Volgens de meeste Europeanen zijn de nieuwsuitzendingen op de
openbare omroep even betrouwbaar als die op commerciële zenders. In
België daarentegen verkiest (52%) de kijker eerder de
nieuwsuitzendingen op de openbare omroep (VRT), terwijl 40% beide
zenders even betrouwbaar vindt. Indien er een ramp zou gebeuren in
België, zegt 45% van de Belgen dat de tv de meest betrouwbare bron is
om hierover meer te weten te komen. Voor jongeren (16-29) komt op de
tweede plaats de krant, terwijl 30-49 jarigen en 50 plussers dan weer
eerder de radio verkiezen als tweede bron. Het internet wordt bij 50
plussers als derde medium gebruikt voor het verwerven van informatie
in geval van een nationale ramp.
Jonge Europeanen houden niet zo van politiek en religie op tv
In het algemeen kijken Europeanen tv om geïnformeerd te worden (55%),
zo ook in België (57%). Jongeren doen dit eerder om geëntertaind te
worden. TV-programma's over de nationale politiek worden door 68%
van de Europeanen interessant bevonden. Opvallend is dat 53% van de
Europeanen toegeeft dat hun stemgedrag gedeeltelijk wordt beïnvloed
door politieke tv-programma's, en dit terwijl Belgen categoriek
zeggen dat deze programma's geen enkele rol spelen in hun stemgedrag
(55%). De interesse in politieke programma's is in Belgïe lager: 64%
is geïnteresseerd, hoewel deze interesse bij jongeren veel lager ligt
dan bij de leeftijdscategorie 30-50plus. Religieuze programma's
moeten volgens 53% van de Belgen niet uitgezonden worden. Van alle
Europeanen zijn Belgen het minst geïnteresseerd in deze programma's.
TV-verslaafden
82% van de Europeanen kijkt dagelijks televisie. In Frankrijk kijkt
70% meer dan 2 uren per dag terwijl dit percentage in Zwitserland
slechts 31% is. Ook Belgen zijn fervente tv-kijkers: 64% zegt elke
dag meer dan 2 uren te kijken. Vrouwen blijken meer tijd door te
brengen voor het tv-scherm dan mannen en 71% van de vijftigplussers
beweert meer dan 2 uren per dag tv-te kijken. Bijna niemand van de
Belgen zal speciaal voor hun favoriete tv-programma thuisblijven,
maar eerder proberen dit op te nemen op video.
Over UPC Belgium
UPC Belgium is een toonaangevende provider van televisie en
breedbandinternet. UPC biedt zijn diensten aan in 14 landen in
Europa. Voor België zijn dat 7 gemeenten in de regio Brussel (
Etterbeek, Ganshoren, Koekelberg, Jette, Schaarbeek, St.-Agatha
Berchem en Vorst) en 3 gemeenten in Vlaanderen ( Leuven, Heverlee en
Kessel-Lo). Uitgaande van UPC's statistieken op 30 september 2005
bereikte UPC Belgium ongeveer 156.400 gezinnen en bediende tot
167.300 klanten waaronder 132.900 televisie en 34.400 breedband
internetklanten. UPC Belgium is een dochteronderneming van Liberty
Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYK).
Over Liberty Global, Inc.
Liberty Global bezit belangen in breedband, distributie en
programmaleveranciers die buiten de U.S. opereren, hoofzakelijk in
Europa, Azië en Latijns Amerika. Mede door zijn dochterondernemingen
en filialen is Liberty Global één van de grootste kabeloperatoren
buiten de United States. Uitgaande van Liberty Gloabl's statistieken
op 30 september 2005, bereikte het Liberty Global netwerk ongeveer 23
miljoen gezinnen en werden meer dan 15 miljoen klanten bediend
waaronder 10.8 miljoen video, 2.6 miljoen breedband internet en 1.8
miljoen telefonieklanten.
Voor meer informatie of voor aanvraag beelden:
Heidi Petré
Marketing & Communication Co-ordinator, UPC Belgium
02 240 08 53
0478 81 13 12
heidi.petre@upcbelgium.be