Ingezonden persbericht


Molenaar racing in 2006 met jongste nederlands talent en ex-wereldkampioen

Joey litjens (15) en arnaud vincent (fra) onder leiding van hans spaan

Dorna en IRTA, de organiserende grootmachten van de mondiale wegrace Grands Prix, bezorgden het Arie Molenaar GP-team en het 15-jarige Nederlandse wegrace talent Joey Litjens een paar dagen voor de feestdagen al een uniek kerstcadeau. De op 8 februari pas 16 jaar wordende 'broekie' uit het Limburgse America, is door het strenge GP-selectie comité uitverkoren om in 2006 een volledig seizoen in de 125cc Grands Prix te rijden. Joey Litjens, die op 10-jarige leeftijd zijn eerste racemeters maakte op een pocketbike, direct kampioen werd en in 2002 de Nederlandse Arilia Cup won., boekte in 2005 een fraaie 4e plaats in het Europees 125cc Kampioenschap. Joey gaat met zijn uitverkiezing als de jongste Nederlander die een volledig GP-seizoen rijdt de motorsportgeschiedenis in. En dat onder de bezielende leiding van 2-voudig vice wereldkampioen Hans Spaan. Naast het nog prille talent van Joey Litjens heeft Arie Molenaar tevens een gigantische dosis ervaring in huis gehaald met de Fransman Arnaud Vincent, die in 2002 met vijf GP-overwinningen de wereldtitel in de 125cc klasse op zijn naam schreef.

Joey Litjens testte in mei van dit jaar al eens samen met het Molenaar team op het TT Circuit Assen en reed aan het einde van dit seizoen in november op de 125cc Honda van het team twee testraces tijdens het Spaans kampioenschap. "Samen met TT-voorzitter Jos Vaessen hebben we ons bij Dorna hard gemaakt voor het behoud van een Nederlands team en dat is gelukt! Als eigenaar van het enig overgebleven Nederlandse GP-team heb ik mezelf verplicht om jong Nederlands talent de kans te geven om zich op WK-niveau te kunnen profileren. Tijdens de twee races in Spanje en met zijn 4e plaats in de EK-eindstand heeft Joey bewezen dat hij potentie heeft", opent teambezitter Arie Molenaar, die in IJsselstein een van Nederlands succesvolste motorzaken draait. "Joey rijdt al jaren met Honda en zal in 2006 een zwaar en moeilijk leerjaar doormaken, zoals we twee jaar geleden ook met Raymond Schouten hebben gedaan. In 2007 zal Joey in zijn 2e GP-seizoen voldoende progressie moeten boeken en doorstoten", vervolgt Molenaar over de uitgestippelde strategie, waarbij Nederlands jongste vaste GP-coureur ooit in de schaduw van de ervaren Fransman Vincent tot wasdom kan komen.

Op verzoek van de Honda-fabriek uit Japan blijft 'Arie Molenaar Racing' actief in de 125cc en 250cc klasse. "In Nederland was er geen 250cc coureur voor handen die door de strenge GP-selectie zou komen. Dus hebben we ons gericht op de vele aanbiedingen die wij uit het buitenland kregen. Met de 31-jarige Fransman Arnaud Vincent, die in 1997 al Europees Kampioen werd in de 125cc klasse en in 2002 de wereldtitel in deze lichtste raceklasse pakte, hebben we een enorm ervaren rijder in onze gelederen. Arnaud switchte in 2004 naar de kwartliters en speelde afgelopen seizoen met het Fantic prototype een opvallende rol in de 250cc klasse. "Ik heb er vertrouwen in dat ik me op de Honda van het ervaren Nederlandse team kan revancheren en met de A-kit uit Japan een gooi kan doen naar de titel van 'best privateer'. Ik heb gezien hoe snel de machine van Jakub Smrz afgelopen jaar was en hoe scherp het Bakker-frame stuurde. Dat heeft me overtuigt van mijn keuze", aldus de voormalig Frans kampioen, die aan zijn 9e GP-seizoen start.

Joey, die is vernoemd naar de Ierse meervoudig wereldkampioen Joey Dunlop, toonde zich even verrast als verheugd toen hij het grote nieuws vernam. "Toen ik het goede bericht van Arie hoorde sprong ik een gat in de lucht. Daarna was ik even beduusd. Wachten duurt lang en er spookt veel door je hoofd, maar dit is uniek, te gek gewoon. Een droom komt uit. Ik heb vorige maand in Spanje geproefd hoe het is om met dit professionele team te werken en dat smaakt naar méér. Het klikte goed en ik was onder de indruk van de door Hans Spaan geprepareerde Honda. Het zal nog wel heel moeilijk zijn op al die voor mij nieuwe GP circuits. Ik ben alleen bekend met de GP-circuits van Valencia, Jerez, Sachsenring en Assen, waar ik tijdens de afgelopen TT mijn Grand Prix-debuut maakte met een wild-card. De andere 12 GP-circuits zijn nieuw voor me. We gaan in februari testen en dan moet ik verder leren om op deze professionele manier met monteurs en de pers om te gaan. Ik heb er heel veel zin in, maar realiseer me dat ik heel, heel veel moet leren. Verder heb ik als devies: Niet te lang bij een teleurstelling blijven stilstaan. Er gewoon overheen stappoen en verdergaan. Ik ben volop in training wat mijn fysieke gesteldheid aangaat en kan eerdaags met Jarno Janssen mee naar Geldrop waar ik trainingsschema's krijg van dezelfde mensen die Pieter van den Hoogenband en Ruud van Nistelrooy begeleiden. Daar krijg ik ook media training, zodat ik beslagen ten ijs kan komen", besluit de VMBO-metaal student, die in 2006 zowel op school als in de GP's voor een zwaar examen staat.

BIOGRAFIE JOEY LITJENS - 125cc
Woonplaats: America - Limburg
Geboorte datum: 8 februari 1990 (15 jaar), geboren te Venray (Limburg) Lengte: 160 cm, gewicht: 56 kg
Burgerlijke staat: ongehuwd, vriendin Kimberly
Beroep: Scholier aan Denderon College in Horst (L) - VMBO metaal (4e jaar - examen) Hobby's: Motorsport, diverse sporten en motorcross Eerste race: 2000 - 2001 Minibike (pocketbike) races 2002 - Eemshaven - Aprilia RS 125 Junior Cup - 1e winst 2002 - Winnaar Aprilia RS 125cc Junior Cup 2003 - Rookie of the Year
2005 - GP-debuut - TT Assen/NED - 125cc Honda - 30e Aantal GP starts: 1 op 125cc Honda (TT Assen 2005) 2005 - Team van het Jaar (St. Litjens Racing) RACELOOPBAAN EN NATIONALE TITELS:
2000 Start minibike racen (eerste minibike race in 1999 op 9-jarige leeftijd) 2001 Nederlands Kampioen Minibike racen (11 jaar) 2002 Nederlands Kampioen in Aprilia 125 Cup met 9 zeges uit 10 wedstrijden (winst in Assen 4x, Eemshaven 2x - Oschersleben 2x en Tolbert) 2003 5e in NK 125cc op Honda
2003 Rookie of the Year in Nederlands 125cc kampioenschap 2004 12e in NK 125cc op Honda
2004 9e in Duits Kampioenschap (125cc Honda) Volledig Duits seizoen, 8 races. 2004 11e in Europees Kampioenschap op 125cc Honda (8 EK-races gereden) 2005 4e in Europees Kampioenschap 125cc op HONDA EK-resultaten: NED Assen 6e - ITA Vallelunga 12e - HON Hungaroring 7e - KRO Rijeka 3e, CZE Most 10e - DUI Schleiz 5e - POR Braga 6e - SPA Cartagena 11e 2005 6e in NK 125cc op Honda, overwinning op Assen (reed 3 van de 8 ONK-races) Reed in 2005 voor team van vader Tjeu en moeder Annemie, St. Litjens Racing 2005 Nederland - Racing Team van het Jaar (St. Litjens Racing) 2005 16e in Duits Kampioenschap (1 gereden race) 125cc op Honda 2005 GP-debuut - TT Assen/NED - 125cc Honda - 30e (Aantal GP starts: 1) 2005 November, testraces voor Molenaar-Honda team in Valencia en Jerez

(Biografie: Bennie Pinners Statistics)

BIOGRAFIE ARNAUD VINCENT - 25Occ
GEB. DATUM: 30 NOVEMBER 1974 te NANCY (FRA) (31 JAAR) BURG. STAAT: GEHUWD: MANUELA
WOONPLAATS: MENTON - nabij MONTE CARLO NATIONALITEIT: FRANS
BEROEP: PROFESSIONAL
LENGTE: 167 cm.
GEWICHT: 60 kg.
HOBBY'S: VOETBAL- KART - WIELRENNEN - MOUNTAIN BIKE

MERK: / TEAM: HONDA RS-R
EERSTE RACE: 1993 - NICE - BERGKLIM - 125cc SUZUKI
1e GP ZEGE: 1999 - BARCELONA/CAT - 125cc APRILIA AANTAL POLES: 4x op 125cc-APRILIA
SNELSTE RONDE: 1-125cc-APRILIA
GP DEBUUT: 1996 - PAUL RICARD/FRA - 125cc UITGEVALLEN AANTAL GP ZEGES: 7 GP-overwinningen
AANTAL PODIUMPLAATSEN: 19x
AANTAL GEREDEN GP's: 120 GP's
69x - 125cc-APRILIA
16x - 125cc-HONDA
09x 125cc KTM
12x 250cc APRILIA
14x 250ccFANTIC
EINDKLASSERING WK en EK':
JAAR PLAATS KLASSE MERK GP - EK ZEGE PER LAND

1996 27 EK EK125cc APRILIA
1997 1e EK EK125cc APRILIA 1x in EK-race ZWE Anderstorp 1998 12 GP125cc APRILIA
1999 7 GP125cc APRILIA 1x GP CAT Barcelona 2000 7 GP125cc APRILIA 1x GP ZAF Welkom 2001 10 GP125cc HONDA
2002 1 GP125cc APRILIA 5x GP JAP Suzuka - GBR Donington Park - DUI Sachsenring - POR Estoril - MAL Sepang 2003 18 GP125cc KTM/APRILIA
2004 21 GP250cc APRILIA
2005 geen wk punten GP250cc FANTIC
2006 GP250cc MOLENAAR-HONDA

(Biografie: Bennie Pinners Statistics)

************

Ingezonden persbericht