Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Hotelgasten betalen gemiddeld 45 euro

Uitslapers zijn slechte betalers


* 40.000 hotelgasten bepaalden afgelopen weekend zelf de prijs van een overnachting.
* Gemiddelde betaalde prijs 45 euro.

* Ludieke actie trekt ludieke reacties.

* Publiek geeft NH Hoteles een hoge waardering: een 7,6. Hilversum, 19 december 2005 - Gasten van NH hebben hun nachtje proefslapen in een van 37 NH hotels in Nederland en België zeer gewaardeerd. De hotelketen stelde afgelopen weekend 20.000 kamers beschikbaar voor de unieke kennismakingsactie 'bepaal de waarde van NH'. Gasten konden een kamer reserveren en achteraf zelf bepalen wat ze voor een overnachting met ontbijt wilden betalen. Gasten reageerden enthousiast op de actie. Zo was er een bijstandsmoeder die bij het uitchecken letterlijk haar spaarpot op de balie omkeerde. Sommige mensen waren heel creatief. Zo kwam er iemand die betaalde met een appel en een ei. Daarnaast kwamen mensen met zelfgebakken appeltaart en flessen wijn voor het personeel aan. De hoogste prijs die is betaald was 240 euro in NH Grand Hotel Krasnapolsky in Amsterdam. Er waren ook mensen die niets betaalden.

"Opvallend is dat mensen die vroeg uitcheckten meer betaalden dat de uitslapers. Deze laatste groep wilde de volle honderd procent genieten van een nachtje in een hotel. De meeste mensen hebben een aardig bedrag betaald en dat is een groot compliment van mensen die we in de toekomst hopelijk als gast zullen terugzien", aldus Diana van Roest, Marketingdirecteur NH Hoteles Nederland en België.

Hoge waardering
Uit de enquêteformulieren die gasten hebben ingevuld, blijkt dat zij de service van NH zeer waarderen. De gemiddelde score is een 7,6 (schaal 1-10). De gemiddelde betaalde prijs is 45 euro. Dit is ongeveer de helft van de normale gemiddelde kamerprijs. Diana van Roest: "Het was een spannende actie. Zeker omdat de gasten de vrijheid hadden om niets te betalen voor een hotelovernachting. We zijn zeer tevreden met de gemiddelde prijs. Het is toch net of mensen een proefmonster krijgen en dan spontaan hun portemonnee pakken. Het voornaamste doel van de actie was dat we veel mensen wilden laten kennismaken met onze hotels. En dat is naar onze mening gelukt. We hebben veel nieuwe gezichten gezien en de reacties van de gasten waren tevreden over de kwaliteit van de hotels. Veel gasten zeiden dat ze zeker nog eens terug zouden komen".

Over de actie
De unieke campagne van NH Hoteles bestond uit een nacht slapen in één van de 37 Nederlandse en Belgische hotels van NH Hoteles waarna de gast zelf kon bepalen wat hij er voor wilde betalen. Dat kon het volledige bedrag zijn, een gedeelte van de volle prijs of zelfs meer, maar ook helemaal niets. NH Hoteles zette alle 20.000 hotelkamers in de verhuur. NH Hoteles wilde met deze try out 40.000 mensen laten kennis maken met hun hotels, kwaliteit en service. Het is de eerste keer dat een dergelijke actie zo grootschalig is opgezet.

Over NH Hoteles
NH Hoteles bezit 250 hotels met 40.000 kamers in negentien landen in Europa, Latijns-Amerika en Afrika. En NH Hoteles heeft momenteel 25 projecten in aanbouw. Daarmee komt de totale capaciteit op bijna 44.000 kamers. NH Hoteles onderscheidt zich door de hoge kwaliteit, zowel op het gebied van service als faciliteiten, met een zorgvuldig doordachte inrichting, die aan alle smaken tegemoetkomt, uniform is en de bezoekers op hun gemak stelt. De hotels van NH Hoteles bieden de meest geavanceerde technologieën, die klanten helpen bij alle vormen van communicatie, werk en ontspanning. De restaurants vormen een andere prioriteit en bieden het neusje van de zalm als het om eten gaat. De prestigieuze restauranteigenaar Ferran Adrià, van het El Bulli restaurant, is een samenwerkingsverband aangegaan met NH Hoteles, wat heeft geleid tot nieuwe concepten zoals 'Fast Good' en 'Nhube', waarbij gezocht wordt naar nieuwe mogelijkheden binnen de hotelsector om eten en ontspanning te combineren voor de gasten van de keten. Samen met El Bulli dat drie Michelin-sterren heeft, beschikken de NH restaurants over elf Michelin-sterren.

De NH Hoteles Groep heeft een beursnotering in Madrid (in de exclusieve Ibex 35 Index) en Amsterdam (in Euronext). Daarnaast is NH Hoteles lid van de Stoxx Europe 600, waartoe de beste Europese bedrijven behoren en is het opgenomen in de prestigieuze Morgan Stanley Capital International (MSCI) securities beleggersindex.

///

Noot voor de redactie,