Vnvf
Eén vereniging en één 'bijbel voor alle verkeersborden
Arnhem, 19 december 2005 - De 'bordenbijbel' heeft voortaan nog maar één
schrijver. Alle producenten van verkeersborden verenigen zich met ingang van 1 januari
2006 in één brancheorganisatie, de Vereniging Nederlandse Verkeersborden
Fabrikanten (VNVF). Volgens minister Peijs 'verhoogt dit de herkenbaarheid voor
weggebruikers en daardoor de verkeersveiligheid'. Nederland telt meer dan 4000
verschillende verkeersborden.
De in totaal 11 fabrikanten van de VNVF waren tot nu toe georganiseerd in de NFW en de
NVV. Door de krachtenbundeling kunnen wegbeheerders efficiënter en beter geholpen
worden bij het gebruik van verkeersborden. Voor de overheid heeft de samenvoeging ook
voordelen. Die heeft voortaan nog maar één professionele gesprekspartner
voor bijv. handhaving van wet- en regelgeving, het beheer en onderhoud van verkeerstekens
en de aansprakelijkheid.
De vereniging was ook nauw betrokken bij de aanvulling op het Reglement Verkeerstekens en
Verkeersregels. Een nieuwe nummering was noodzakelijk vanwege de toename van borden. Alle
borden zijn nu opgenomen in het nieuwe bordenboek en de zakuitgave daarvan. De VNVF biedt
deze uitgaven aan wegbeheerders aan. Daarnaast kunnen wegbeheerders voor vragen van
technische of verkeerskundige aard terecht bij de helpdesk en worden ze periodiek via
e-mailnieuwsbrieven op de hoogte gehouden van ontwikkelingen. En voor op de werkplekken
zijn nieuwe posters beschikbaar.
Minister Peijs is verheugd over het nieuwe bordenboek: 'Dit vierde bordenboek dat ook wel
de bordenbijbel wordt genoemd is een primeur, want het komt van de hand van de nieuwe
vereniging VNVF. Het draagt bij aan de uniformiteit van de verkeersborden verhoogt de
herkenbaarheid voor weggebruikers en daarmee de veiligheid'.
De aangesloten fabrikanten van de VNVF voeren op het gebied van de producten en diensten
een intensief kwaliteitsbeleid. Een van de kenmerken daarvan is het keurmerk Qualisign.
Dat is het stempel dat gecertificeerde instanties op de borden zetten. Wegbeheerders
kunnen zich daarmee verzekeren van kwaliteitsborden die goed geplaatst zijn en zichtbaar
ongelukken voorkomen. Is dat niet het geval dan zijn overheden aansprakelijk voor de
geleden schade.
////////////////////////////
Noot voor de redactie (