Contactpersoon
-
Datum
19 december 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/u.0503109
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
VW-04-755
Onderwerp
brief mevrouw G. Schuring-Visch te Eindhoven
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van uw brief inzake de kosten van het rijbewijs met
beperkingen voor de aangepaste auto van mevrouw Schuring-Visch, bericht ik
u het volgende.
Het beleid is er in Nederland op gericht om mensen met beperkingen zoveel
mogelijk een auto te kunnen laten besturen. Het CBR ontwikkelt in dat kader
zeer veel technische en innovatieve aanpassingen, zodat het voor zeer veel
mensen met een lichamelijke handicap mogelijk is om veilig en verantwoord
auto te rijden. Deze aanpassingen worden door middel van codes op het
rijbewijs geplaatst, zodat bijvoorbeeld de politie kan zien dat betreffende
rijbewijshouder in de juiste, aangepaste auto rijdt.
Het aantal codes dat administratief in de verschillende computerbestanden
verwerkt kan worden is beperkt. Er kunnen per categorie rijbewijs maximaal
72 posities worden gebruikt voor de coderingen. Situaties waarbij het
maximaal aantal van 72 posities wordt over-schreden komen in de praktijk
heel weinig voor. Ten einde te voorkomen dat in deze uitzonderlijke
situaties geen rijbewijs afgeven zou kunnen worden, is de mogelijkheid
gecreëerd om het rijbewijs te koppelen aan het Voertuig Identificatie
Nummer (=chassisnummer) of Voertuig Registratie Nummer (kentekennummer) via
de respec-tievelijke codes 50 of 51. Helaas is de consequentie van deze
registratie dat bij het vervangen van de auto een nieuw rijbewijs
noodzakelijk is om het juiste chassis- of kentekennummer te noteren in
combinatie met de dan noodzakelijke autoaanpassingen. Dit betekent dat
indien een nieuwe auto wordt aangeschaft, het nieuwe kenteken of het nieuwe
chassisnummer op een nieuw rijbewijsdocument moet worden geplaatst.
Aangezien het principe geldt dat alle rijbewijshouders de eigen kosten
betalen voor het verkrijgen van een rijbewijsdocument, zijn de kosten voor
het nieuwe rijbewijsdocument voor rekening van mevrouw Schuring-Visch.
Overigens geldt dat de service van de "afdeling aanpassingen" van het CBR
gratis is. Via intake met de betaalde Eigen Verklaring kan iemand met
beperkingen 2 of 3 rijtesten krijgen, zonder daarvoor apart te hoeven
betalen. Het CBR zoekt hierbij altijd naar de goedkoopst mogelijke
aanpassingen die voldoen aan de eisen van verkeersveiligheid. Het CBR
bezoekt verder actief revalidatiecentra (spreekuur) waar gehandicapten laag-
drempelig en gratis advies kunnen vragen. Het CBR houdt zogenaamde
"pasdagen" bij een aantal aanpasbedrijven, waar de aangepaste auto als het
ware om de gehandicapte heen wordt "gepast".
Ik betreur het dat er in de communicatie tussen mevrouw Schuring Visch en
het CBR en de RDW onduidelijkheid is ontstaan. Het CBR heeft aangegeven dat
een rijbewijshouder met aanpassingen aan het voertuig, die door middel van
het chassisnummer op het rijbewijs worden aangetekend, bij eerste afgifte
van de verklaring van geschiktheid altijd wordt geïnformeerd over het feit
dat bij vervanging van de auto het rijbewijs moet worden vernieuwd. Verder
heeft het CBR aangegeven dat, indien iemand telefonisch informatie inwint
zonder de identiteit bekend te maken, altijd het algemene antwoord wordt
gegeven dat inruil van een auto te allen tijde mogelijk is, zij het dat men
daarmee naar het aanpasbedrijf moet. Wat er vervolgens is gebeurd in de
communicatie tussen het aanpasbedrijf en mevrouw Schuring-Visch kan ik niet
achterhalen. Voor wat betreft het contact van mevrouw Schuring-Visch met de
RDW merk ik op dat bij het keuringsstation van de RDW wordt gekeken naar
het voertuig en de aanpassingen. Het keuringsstation van de RDW heeft geen
rol in de afgifte van een rijbewijs en het heeft ook niet de kennis om te
constateren of een rijbewijs al dan vernieuwd zou moeten worden. Het
keurings-station van de RDW hanteert het rijbewijs als identiteitsbewijs.
Het is helaas niet mogelijk, zoals mevrouw Schuring-Visch voorstelt, de
code 50 te koppelen aan het Sofi-nummer, omdat daarmee de voor de
handhaving noodzakelijke koppeling tussen het rijbewijs, de code en het
chassisnummer of kentekennummer komt te vervallen. Wel wordt in het kader
van de invoering van het nieuwe rijbewijsdocument bezien of het mogelijk is
om een nationale code te gaan gebruiken die aangeeft dat een
rijbewijshouder verplicht is om een brief bij zich te hebben waarin de
beperkingen worden vermeld. Het chassisnummer wordt dan mogelijk niet meer
op het rijbewijsdocument vermeld. Op het moment dat de rijbewijshouder een
nieuw voertuig koopt, krijgt deze een 'nieuwe' brief met de vermelding van
het nieuwe kenteken of chassisnummer.
Tenslotte, heb ik laten navragen in hoeverre de mogelijkheid bestaat om de
gemaakte kosten als buitengewone last van de belasting af te trekken.
Volgens de verkregen informatie van de Belastingdienst kan dat volgens de
regels niet. Dat neemt evenwel niet weg dat mevrouw Schuring-Visch een
gemotiveerd verzoek kan indienen bij het lokale Belastingkantoor. De
Belastingdienst kan dan op grond van haar specifieke situatie bezien of het
al dan niet mogelijk is een uitzondering te maken.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat