Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Contactpersoon

-
Datum
19 december 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/u.0503109
Doorkiesnummer

-
Bijlage(n)

-
Uw kenmerk
VW-04-755
Onderwerp
brief mevrouw G. Schuring-Visch te Eindhoven

Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van uw brief inzake de kosten van het rijbewijs met beperkingen voor de aangepaste auto van mevrouw Schuring-Visch, bericht ik u het volgende.

Het beleid is er in Nederland op gericht om mensen met beperkingen zoveel mogelijk een auto te kunnen laten besturen. Het CBR ontwikkelt in dat kader zeer veel technische en innovatieve aanpassingen, zodat het voor zeer veel mensen met een lichamelijke handicap mogelijk is om veilig en verantwoord auto te rijden. Deze aanpassingen worden door middel van codes op het rijbewijs geplaatst, zodat bijvoorbeeld de politie kan zien dat betreffende rijbewijshouder in de juiste, aangepaste auto rijdt.

Het aantal codes dat administratief in de verschillende computerbestanden verwerkt kan worden is beperkt. Er kunnen per categorie rijbewijs maximaal 72 posities worden gebruikt voor de coderingen. Situaties waarbij het maximaal aantal van 72 posities wordt over-schreden komen in de praktijk heel weinig voor. Ten einde te voorkomen dat in deze uitzonderlijke situaties geen rijbewijs afgeven zou kunnen worden, is de mogelijkheid gecreëerd om het rijbewijs te koppelen aan het Voertuig Identificatie Nummer (=chassisnummer) of Voertuig Registratie Nummer (kentekennummer) via de respec-tievelijke codes 50 of 51. Helaas is de consequentie van deze registratie dat bij het vervangen van de auto een nieuw rijbewijs noodzakelijk is om het juiste chassis- of kentekennummer te noteren in combinatie met de dan noodzakelijke autoaanpassingen. Dit betekent dat indien een nieuwe auto wordt aangeschaft, het nieuwe kenteken of het nieuwe chassisnummer op een nieuw rijbewijsdocument moet worden geplaatst.

Aangezien het principe geldt dat alle rijbewijshouders de eigen kosten betalen voor het verkrijgen van een rijbewijsdocument, zijn de kosten voor het nieuwe rijbewijsdocument voor rekening van mevrouw Schuring-Visch.

Overigens geldt dat de service van de "afdeling aanpassingen" van het CBR gratis is. Via intake met de betaalde Eigen Verklaring kan iemand met beperkingen 2 of 3 rijtesten krijgen, zonder daarvoor apart te hoeven betalen. Het CBR zoekt hierbij altijd naar de goedkoopst mogelijke aanpassingen die voldoen aan de eisen van verkeersveiligheid. Het CBR bezoekt verder actief revalidatiecentra (spreekuur) waar gehandicapten laag- drempelig en gratis advies kunnen vragen. Het CBR houdt zogenaamde "pasdagen" bij een aantal aanpasbedrijven, waar de aangepaste auto als het ware om de gehandicapte heen wordt "gepast".

Ik betreur het dat er in de communicatie tussen mevrouw Schuring Visch en het CBR en de RDW onduidelijkheid is ontstaan. Het CBR heeft aangegeven dat een rijbewijshouder met aanpassingen aan het voertuig, die door middel van het chassisnummer op het rijbewijs worden aangetekend, bij eerste afgifte van de verklaring van geschiktheid altijd wordt geïnformeerd over het feit dat bij vervanging van de auto het rijbewijs moet worden vernieuwd. Verder heeft het CBR aangegeven dat, indien iemand telefonisch informatie inwint zonder de identiteit bekend te maken, altijd het algemene antwoord wordt gegeven dat inruil van een auto te allen tijde mogelijk is, zij het dat men daarmee naar het aanpasbedrijf moet. Wat er vervolgens is gebeurd in de communicatie tussen het aanpasbedrijf en mevrouw Schuring-Visch kan ik niet achterhalen. Voor wat betreft het contact van mevrouw Schuring-Visch met de RDW merk ik op dat bij het keuringsstation van de RDW wordt gekeken naar het voertuig en de aanpassingen. Het keuringsstation van de RDW heeft geen rol in de afgifte van een rijbewijs en het heeft ook niet de kennis om te constateren of een rijbewijs al dan vernieuwd zou moeten worden. Het keurings-station van de RDW hanteert het rijbewijs als identiteitsbewijs. Het is helaas niet mogelijk, zoals mevrouw Schuring-Visch voorstelt, de code 50 te koppelen aan het Sofi-nummer, omdat daarmee de voor de handhaving noodzakelijke koppeling tussen het rijbewijs, de code en het chassisnummer of kentekennummer komt te vervallen. Wel wordt in het kader van de invoering van het nieuwe rijbewijsdocument bezien of het mogelijk is om een nationale code te gaan gebruiken die aangeeft dat een rijbewijshouder verplicht is om een brief bij zich te hebben waarin de beperkingen worden vermeld. Het chassisnummer wordt dan mogelijk niet meer op het rijbewijsdocument vermeld. Op het moment dat de rijbewijshouder een nieuw voertuig koopt, krijgt deze een 'nieuwe' brief met de vermelding van het nieuwe kenteken of chassisnummer.
Tenslotte, heb ik laten navragen in hoeverre de mogelijkheid bestaat om de gemaakte kosten als buitengewone last van de belasting af te trekken. Volgens de verkregen informatie van de Belastingdienst kan dat volgens de regels niet. Dat neemt evenwel niet weg dat mevrouw Schuring-Visch een gemotiveerd verzoek kan indienen bij het lokale Belastingkantoor. De Belastingdienst kan dan op grond van haar specifieke situatie bezien of het al dan niet mogelijk is een uitzondering te maken.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Karla Peijs