Ingezonden persbericht


PERSUITNODIGING

Trendbarometer België ­ Nederland 2006 Goed voor uren verantwoord gluren naar de buren

Zijn Belgen echt rondborstige Bourgondiërs en Nederlanders planmatige koopjesjagers? Zijn Nederlanders werkelijk veel vlotter in de omgang en Belgen vals bescheiden?

De Trendbarometer België ­ Nederland 2006 rekent af met heel wat clichés. Maar niet getreurd: u krijgt er andere opzienbarende onderzoeksresultaten voor in de plaats.

Op maandag 19 december 2005 presenteren trendbureau Bekx&X, Wegener DM België en Wegener DM Nederland de resultaten van een grootschalig trendonderzoek naar de attitudes van drie generaties Belgen en Nederlanders.

U bent van harte welkom op: maandag 19 december 10.00 uur op het kantoor van Bekx&X Keizersgracht 424 1016 GC Amsterdam www.bekx&x.be

De Trendbarometer België ­ Nederland beschrijft de verschillen en de overeenkomsten op het vlak van attitudes en consumptiepatronen tussen de Nederlandse en Belgische bevolking. Weten wat er omgaat in het hoofd van de Belgische en de Nederlandse consument stelt het bedrijfsleven in staat om te anticiperen op consumententrends die vandaag aanwezig zijn in beide buurlanden.

Bekx&X, Wegener DM België en Wegener DM Nederland organiseerden hiervoor samen een uitgebreid onderzoek ­ desk- en brainresearch, ruim 38.000 e-mail enquêtes en 12 panelgesprekken ­ van het consumptiegedrag van Belgen en Nederlanders.

De respondenten werden onderverdeeld in drie cruciale levensfasen: Be4 (20-35 jaar), Again (36- 50 jaar) en Again² (51-65 jaar). Dit bij wijze van tegengewicht voor al die marketing managers en mediaplanners die de levensfasen van hun (potentiële) klanten blijven negeren en de catch all leeftijdscategorie 18-44 jaar als dé enige doelgroep blijven beschouwen, voor welk commercieel initiatief ook.

Een greep uit de, vaak verrassende resultaten:


· Eenzame eettafels
Nog nauwelijks 52% van de Nederlanders eet elke dag aan tafel. In België is dat nog 75%. De aloude gewoonte om dagelijks aan tafel te eten is in Nederland dus al een stuk verder afgebrokkeld dan in België.


· Dan nog liever levenslang!
69% van de Belgen en 82% van de Nederlanders vindt een leven lang samen blijven met één partner ideaal. In beide landen moet evenwel ruim één op de drie toegeven dat zo'n levenslange relatie toch moeilijk realiseerbaar blijft.


· Functional food doet het goed (en in België nog beter) Veel meer Belgen dan Nederlanders koppelen bijvoorbeeld schoonheid aan hun eetpatroon. Waar amper 4% van de Nederlanders volgend jaar meer schoonheidsbevorderende voedingsproducten wil gaan gebruiken, is maar liefst 21% van de Belgen van plan om meer cosmetische producten te consumeren in 2006.


· Huisdieren zijn de beste huisgenoten
Met deze stelling is de helft van zowel de Belgen als de Nederlanders het eens. En hoe ouder ze worden, hoe meer ze aan Minoes en Boris hechten. Het huisdier moet de eenzaamheid verdrijven en heeft daarbij dit onmiskenbare voordeel: tegen de kat of de hond kun je alles zeggen, het beest zegt nooit iets terug.

Interesse?
Bent u geïnteresseerd in deze en andere opzienbarende uitkomsten, kom dan naar de persconferentie op maandag 19 december om 10.00 uur op het kantoor van Bekx&X in Amsterdam. Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen via bijgevoegd antwoordformulier, aan het PR bureau van Wegener DM Nederland BV (TBWA\PR Company).

Meer informatie?

- Nathalie Bekx, Bekx&X, +32 (0)3 460 19 00 of +32 (0)475 45 42 58, nathalie@bekx-x.be
- Frank de Gouw, Wegener DM Nederland, +31 (0)30 600 2626, f.dgouw@dm.wegener.nl.


---- --