Ingezonden persbericht

Don Quijote verkocht aan branchegenoot Enforex

ROTTERDAM, 20051218 -- don Quijote, specialist op het gebied van taalcursussen Spaans met scholen in Spanje en Latijns-Amerika, is verkocht aan branchegenoot Enforex. Dat maakte het bedrijf afgelopen donderdag bekend. Met de overname ontstaat `s werelds grootste taalinstituut gespecialiseerd in het onderwijzen van de Spaanse taal aan buitenlanders. Door de integratie van don Quijote heeft Enforex 28 taalscholen in Spanje en Latijns-Amerika waar jaarlijks ruim 35.000 studenten Spaanse lessen volgen.


Door de verkoop genereert Enforex-don Quijote per jaar een omzet van rond de 40 miljoen euro en stuurt in totaal zo´n 500 medewerkers aan (in het hoogseizoen oplopend tot 1.500). "Met de overname van don Quijote is Enforex het leidende particuliere taalinstituut voor buitenlanders in Spanje en Latijns-Amerika geworden", zegt directeur Antonio Anadón. "Beide merken, die bekend staan om hun hoge kwaliteit van het onderwijs en de geboden garanties, zullen echter behouden blijven".

Het marktaandeel van Enforex-don Quijote komt ongeveer op 39% van zo´n 90.000 buitenlanders die jaarlijks een cursus Spaans op een particuliere school in Spanje volgen. Uitgaand van de ruim 160.000 studenten die Spaans studeren in Spanje, inclusief universiteitsstudenten, bedraagt het marktaandeel 22%.

Enforex-don Quijote heeft taalscholen in Spanje (Alicante, Almuñecar, Barcelona, Granada, Madrid, Marbella, Salamanca, Sevilla, Tenerife, Valencia) en in Latijns-Amerika (Mexico, Argentinië, Bolivia, Chili, Costa Rica, Cuba, Ecuador, Guatemala, Peru). Daarnaast beschikt het taalinstituut over twee kantoren in Nederland en Engeland.

De taalscholen van Enforex-don Quijote zijn erkend door de Federation of Associations of Spanish Schools for Foreigners (FEDELE), de organisatie die het onderwijs van het Spaans als vreemde taal vertegenwoordigt in samenwerking met de Spaanse overheid. Ook heeft het taalinstituut internationale kwaliteitskeurmerken van onder meer de Federation of International Youth Travel Organisation (FIYTO), de Spanish Association for Language Travel Agents and Promoters of In-country Language Courses (ASEPROCE), de American Council on the Teaching of Foreign Languages (ACTFL) en de National Association of Foreign Student Advisors (NAFSA).

Spaans is de tweede wereldtaal en is de moedertaal van ongeveer 400 miljoen mensen in 21 landen. Bovendien wordt de taal gebruikt in landen die een andere voertaal hebben. In deze context is de directeur van mening dat de "bescherming en de ontwikkeling van het Spaans één van de prioriteiten moet zijn, zowel bij het openbaar bestuur als bij de maatschappij als geheel, niet alleen door de educatieve en culturele waarden, maar ook, door het groot economisch potentieel". De overname van don Quijote " is een stevige inzet op de Spaanse taal in al zijn economische en culturele aspecten", voegt Antonio Anadón hieraan toe.




don Quijote