IP/05/1632
Brussel, 19 december 2005
Veiligheid van passagiersschepen: de Europese Commissie roept België en het
Verenigd Koninkrijk op de regels uit te voeren
De Commissie heeft met redenen omklede adviezen - de laatste stap
voordat een zaak bij het Hof van Justitie aanhangig wordt gemaakt -
naar België en het Verenigd Koninkrijk verstuurd omdat deze landen de
EU-wetgeving inzake ro-ro-passagiersschepen niet volledig in nationaal
recht hebben omgezet. De Commissie zal niet tolereren dat de lidstaten
het volledig invoeren van regels met betrekking tot de veiligheid van
personen die per schip reizen uitstellen.
Het doel van de twee richtlijnen die in 2003 zijn vastgesteld, is
om strengere stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen in te
voeren, evenals veiligheidsvoorschriften voor reizigers met beperkte
mobiliteit op schepen die binnen de Europese Unie varen, om zo de
veiligheid van passagiers in de EU-wateren in het algemeen te
verbeteren.
De richtlijnen moesten uiterlijk op 17 november 2004 in nationaal
recht zijn omgezet. België heeft Richtlijn 2003/24/EG nog niet
omgezet, terwijl het Verenigd Koninkrijk beide richtlijnen nog niet
heeft omgezet met betrekking tot Gibraltar.
---
Richtlijn 2003/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van 14
april 2003 houdende wijziging van Richtlijn 98/18/EG van de Raad
inzake veiligheidsvoorschriften en -normen voor passagiersschepen (PB
L 123 van 17.5.2003, blz. 18) en Richtlijn 2003/25/EG van het Europees
Parlement en de Raad van 14 april 2003 betreffende specifieke
stabiliteitsvereisten voor ro-ro-passagiersschepen (PB L 123 van
17.5.2003, blz. 22)
European Union