Amsterdam, 19 december 2005
ABN AMRO maakt maatregel toezichthouders bekend
ABN AMRO heeft een schriftelijke overeenkomst getekend in juli 2004 met Amerikaanse
toezichthouders aangaande haar US dollar clearing activiteiten in New York. Vandaag hebben
De Nederlandse Bank, de US Federal Reserve Board, de US Department of the Treasury's
Office of Foreign Accounts Control (OFAC), de Office of Financial Crime Network (FinCen), de
State of Illinois Department of Financial and Professional Regulation en de Professional
Regulation en de New York State Banking Department bekend gemaakt dat zij ABN AMRO een
sanctie in de vorm van een aanwijzing en een boete hebben opgelegd. Het gaat om een boete
van USD 75 mln (circa EUR 62,5 mln). Daarnaast is ABN AMRO overeengekomen een
vrijwillige gift te doen van USD 5 miljoen (circa EUR 4 mln) ten behoeve van de Illinois Bank
Examiners' Education Foundation, hetgeen het totaalbedrag gemoeid met deze sanctie op USD
80 mln brengt. Verder dient de bank door te gaan met het verbeteren van het toezicht en de
compliance binnen de bank.
ABN AMRO wordt beboet vanwege tekortkomingen in het US dollar clearing center van de bank
in New York en overtredingen van de regels van de OFAC in het kantoor van de bank in Dubai.
De overtredingen die ten grondslag liggen aan deze sancties vonden voornamelijk plaats voor
de schriftelijke overeenkomst van 2004. Veel van deze overtredingen zijn ontdekt in door de
bank geïnitieerde onderzoeken en werden op eigen initiatief gerapporteerd aan de
toezichthoudende autoriteiten.
ABN AMRO erkent dat ernstige fouten zijn gemaakt, accepteert de sancties en betuigt haar
spijt. Rijkman Groenink, voorzitter van de Raad van Bestuur van ABN AMRO zegt: "Als
wereldwijd opererende financiële instelling moeten en willen wij voldoen aan de hoogste
compliance normen. We betreuren het zeer dat onze procedures en systemen hieraan in het
verleden niet in alle gevallen hebben voldaan."
"De toezichthouders hebben ons hierop terecht aangesproken. We hebben eerder dit jaar
uitgebreide maatregelen getroffen om de tekortkomingen grondig recht te zetten. Het verder
verbeteren van onze compliance functie heeft de hoogste prioriteit binnen de bank" aldus
Groenink.
Het verbeteren van de compliance
Sinds de ondertekening van de schriftelijke overeenkomst met de Amerikaanse toezichthouders
in 2004, heeft ABN AMRO actief samengewerkt met externe adviseurs om haar compliance
functie volledig te herzien en zeker te stellen dat de bank voldoet aan de hoogste normen op
het gebied van compliance procedures in alle jurisdicties waarin zij opereert. Amerikaanse en
Nederlandse toezichthouders zijn voortdurend op de hoogte gehouden van deze activiteiten.
Daarnaast is grondig onderzoek gedaan naar de oorzaken van de tekortkomingen in het interne
toezicht op de activiteiten van het US dollar clearing centre in New York, inclusief een
beoordeling van de activiteiten en het gedrag van betrokken medewerkers.
Daarnaast heeft ABN AMRO een groot aantal maatregelen getroffen die erop zijn gericht om te
voldoen aan alle eisen die wereldwijd op het gebied van compliance aan de bank worden
gesteld. Het gaat hierbij om het uitvoeren van een wereldwijd actieprogramma gebaseerd op de
Basel uitgangspunten voor de organisatie van de compliance activiteiten. Deze uitgangspunten
schrijven voor welke compliance activiteiten het bestuur en compliance afdelingen van banken
moeten bewaken en uitvoeren.
ABN AMRO heeft dit vertaald in een programma waarin:
- de compliance functie wereldwijd is versterkt en gecentraliseerd
- het hoofd van de afdeling compliance een onafhankelijke positie heeft met directe
rapportagelijnen naar de voorzitter van de Raad van Bestuur en vice-voorzitter van de
Raad van Commissarissen;
- een nieuw subcomité van de Raad van Commissarissen is opgericht dat de supervisie
heeft over de compliance-activiteiten;
- het aantal compliance medewerkers bijna is verdubbeld door het creëren van 300 nieuwe
compliance banen;
- substantiële investeringen zijn gedaan in nieuwe anti-witwas en compliance IT systemen
en procedures;
- alle medewerkers van de bank wereldwijd verder worden opgeleid en getraind in
compliance (onder meer met betrekking tot het signaleren en melden van ongebruikelijke
transacties);
- in de interne communicatie veel aandacht wordt besteed aan het belang van compliance
en het vergroten van het bewustzijn van de medewerkers;
- vanaf volgend jaar is compliance een onderdeel van de doelstellingen van het
management en dus van invloed op de hoogte van variabele beloning.
Rijkman Groenink zegt: "Het totaal van de genomen maatregelen toont aan hoe belangrijk
compliance voor ons is en hoe de standaarden binnen de financiële sector en de bank zijn
veranderd. Ik zal persoonlijk toezien op de verdergaande implementatie van een compliance
functie die aan de hoogste normen voldoet en die als voorbeeld voor de hele financiële industrie
zal gelden."
Onderzoek in verband met OFAC-regels
In 2004 constateerde de bank dat medewerkers van het ABN AMRO kantoor in Dubai zich niet
in alle gevallen hielden aan de interne richtlijnen ten aanzien van betalingen in dollars die
verliepen via het US dollar clearing center in New York.
Uit een onafhankelijk onderzoek van een advocatenkantoor bleek dat in bepaalde gevallen
betalingen werden uitgevoerd van en naar landen die door de OFAC zijn opgenomen op de lijst
van verdachte landen. Betalingen vanuit en naar deze landen (met name Iran en Libië) mogen
alleen in de VS worden verwerkt als voldaan is aan bepaalde verplichtingen zoals geformuleerd
door de OFAC.
Geconstateerd werd dat tussen 1997 en 2004 door medewerkers van de bank in Dubai
procedures waren ontwikkeld waardoor US dollar betalingen van klanten uit Iran en Libië
werden gewijzigd bij verzending naar het US dollar clearing centre in New York. Zij hielden
informatie omtrent opdrachtgevers uit OFAC gesanctioneerde landen achter, zodat de
betreffende betalingen het OFAC filter van de bank in New York konden passeren, zonder
---
opgemerkt en geblokkeerd te worden. Nadat de bank deze praktijken had ontdekt werden ze
beëindigd.
De compliance richtlijnen en systemen van de bank zijn aangepast om herhaling, waar ook ter
wereld binnen de bank, te voorkomen. De OFAC-filtering is verscherpt en de nieuwe algemene
compliance controle processen zijn binnen alle bankactiviteiten ingevoerd. Disciplinaire
maatregelen, inclusief ontslagprocedures, tegen de betrokken medewerkers zijn en worden
genomen. We betreuren deze gang van zaken. De bank heeft de betreffende transacties
onderzocht en heeft tot op heden geen enkele relatie met enigerlei terroristische activiteit
kunnen vaststellen.
Conclusies en verantwoordelijkheden van het management
De Raad van Bestuur heeft vastgesteld dat de bank in het verleden en als gevolg van bepaalde
activiteiten tekort is geschoten in haar inspanningen om er op toe te zien dat ABN AMRO
voldoet aan alle wettelijke vereisten. De Raad van Bestuur betreurt dit en neemt hiervoor de
volle verantwoordelijkheid. Daarom hebben de leden van de Raad van Bestuur besloten om
gezamenlijk EUR 1 mln van de bonussen die zij ontvingen over 2004 terug te geven.
Rijkman Groenink heeft 40 procent van zijn bonus teruggegeven, Tom de Swaan 30 procent en
de overige vier leden hebben 20 procent van hun bonussen over 2004 terug gegeven. De Raad
van Commissarissen heeft deze terugbetaling aanvaard als erkenning van de
verantwoordelijkheid die de Raad van Bestuur op zich heeft genomen om geconstateerde
tekortkomingen te herstellen.
Vooruitzichten
De boete van circaEUR 62,5 mln en de vrijwillige betaling van circa EUR 4 mln hebben geen
invloed op de eerder gepubliceerde winstverwachting voor 2005. ABN AMRO verwacht nog
steeds over het tweede halfjaar van 2005 een nettowinst te behalen, exclusief incidentele
posten, die ten minste gelijk zal zijn aan de nettowinst behaald over het eerste halfjaar (EUR
1,882 mln).
---
ABN AMRO Press Relations
+31 20 6288900
ABN AMRO Investor Relations
+31 20 6284359
---
---- --
ABN AMRO