ABN AMRO

Amsterdam, 19 december 2005

ABN AMRO maakt maatregel toezichthouders bekend

ABN AMRO heeft een schriftelijke overeenkomst getekend in juli 2004 met Amerikaanse toezichthouders aangaande haar US dollar clearing activiteiten in New York. Vandaag hebben De Nederlandse Bank, de US Federal Reserve Board, de US Department of the Treasury's Office of Foreign Accounts Control (OFAC), de Office of Financial Crime Network (FinCen), de State of Illinois Department of Financial and Professional Regulation en de Professional Regulation en de New York State Banking Department bekend gemaakt dat zij ABN AMRO een sanctie in de vorm van een aanwijzing en een boete hebben opgelegd. Het gaat om een boete van USD 75 mln (circa EUR 62,5 mln). Daarnaast is ABN AMRO overeengekomen een vrijwillige gift te doen van USD 5 miljoen (circa EUR 4 mln) ten behoeve van de Illinois Bank Examiners' Education Foundation, hetgeen het totaalbedrag gemoeid met deze sanctie op USD 80 mln brengt. Verder dient de bank door te gaan met het verbeteren van het toezicht en de compliance binnen de bank.

ABN AMRO wordt beboet vanwege tekortkomingen in het US dollar clearing center van de bank in New York en overtredingen van de regels van de OFAC in het kantoor van de bank in Dubai. De overtredingen die ten grondslag liggen aan deze sancties vonden voornamelijk plaats voor de schriftelijke overeenkomst van 2004. Veel van deze overtredingen zijn ontdekt in door de bank geïnitieerde onderzoeken en werden op eigen initiatief gerapporteerd aan de toezichthoudende autoriteiten.

ABN AMRO erkent dat ernstige fouten zijn gemaakt, accepteert de sancties en betuigt haar spijt. Rijkman Groenink, voorzitter van de Raad van Bestuur van ABN AMRO zegt: "Als wereldwijd opererende financiële instelling moeten en willen wij voldoen aan de hoogste compliance normen. We betreuren het zeer dat onze procedures en systemen hieraan in het verleden niet in alle gevallen hebben voldaan." "De toezichthouders hebben ons hierop terecht aangesproken. We hebben eerder dit jaar uitgebreide maatregelen getroffen om de tekortkomingen grondig recht te zetten. Het verder verbeteren van onze compliance functie heeft de hoogste prioriteit binnen de bank" aldus Groenink.

Het verbeteren van de compliance

Sinds de ondertekening van de schriftelijke overeenkomst met de Amerikaanse toezichthouders in 2004, heeft ABN AMRO actief samengewerkt met externe adviseurs om haar compliance functie volledig te herzien en zeker te stellen dat de bank voldoet aan de hoogste normen op

het gebied van compliance procedures in alle jurisdicties waarin zij opereert. Amerikaanse en Nederlandse toezichthouders zijn voortdurend op de hoogte gehouden van deze activiteiten. Daarnaast is grondig onderzoek gedaan naar de oorzaken van de tekortkomingen in het interne toezicht op de activiteiten van het US dollar clearing centre in New York, inclusief een beoordeling van de activiteiten en het gedrag van betrokken medewerkers.

Daarnaast heeft ABN AMRO een groot aantal maatregelen getroffen die erop zijn gericht om te voldoen aan alle eisen die wereldwijd op het gebied van compliance aan de bank worden gesteld. Het gaat hierbij om het uitvoeren van een wereldwijd actieprogramma gebaseerd op de Basel uitgangspunten voor de organisatie van de compliance activiteiten. Deze uitgangspunten schrijven voor welke compliance activiteiten het bestuur en compliance afdelingen van banken moeten bewaken en uitvoeren.

ABN AMRO heeft dit vertaald in een programma waarin:
- de compliance functie wereldwijd is versterkt en gecentraliseerd
- het hoofd van de afdeling compliance een onafhankelijke positie heeft met directe rapportagelijnen naar de voorzitter van de Raad van Bestuur en vice-voorzitter van de Raad van Commissarissen;

- een nieuw subcomité van de Raad van Commissarissen is opgericht dat de supervisie heeft over de compliance-activiteiten;

- het aantal compliance medewerkers bijna is verdubbeld door het creëren van 300 nieuwe compliance banen;

- substantiële investeringen zijn gedaan in nieuwe anti-witwas en compliance IT systemen en procedures;

- alle medewerkers van de bank wereldwijd verder worden opgeleid en getraind in compliance (onder meer met betrekking tot het signaleren en melden van ongebruikelijke transacties);

- in de interne communicatie veel aandacht wordt besteed aan het belang van compliance en het vergroten van het bewustzijn van de medewerkers;
- vanaf volgend jaar is compliance een onderdeel van de doelstellingen van het management en dus van invloed op de hoogte van variabele beloning.

Rijkman Groenink zegt: "Het totaal van de genomen maatregelen toont aan hoe belangrijk compliance voor ons is en hoe de standaarden binnen de financiële sector en de bank zijn veranderd. Ik zal persoonlijk toezien op de verdergaande implementatie van een compliance functie die aan de hoogste normen voldoet en die als voorbeeld voor de hele financiële industrie zal gelden."

Onderzoek in verband met OFAC-regels

In 2004 constateerde de bank dat medewerkers van het ABN AMRO kantoor in Dubai zich niet in alle gevallen hielden aan de interne richtlijnen ten aanzien van betalingen in dollars die verliepen via het US dollar clearing center in New York.

Uit een onafhankelijk onderzoek van een advocatenkantoor bleek dat in bepaalde gevallen betalingen werden uitgevoerd van en naar landen die door de OFAC zijn opgenomen op de lijst van verdachte landen. Betalingen vanuit en naar deze landen (met name Iran en Libië) mogen alleen in de VS worden verwerkt als voldaan is aan bepaalde verplichtingen zoals geformuleerd door de OFAC.

Geconstateerd werd dat tussen 1997 en 2004 door medewerkers van de bank in Dubai procedures waren ontwikkeld waardoor US dollar betalingen van klanten uit Iran en Libië werden gewijzigd bij verzending naar het US dollar clearing centre in New York. Zij hielden informatie omtrent opdrachtgevers uit OFAC gesanctioneerde landen achter, zodat de betreffende betalingen het OFAC filter van de bank in New York konden passeren, zonder
---

opgemerkt en geblokkeerd te worden. Nadat de bank deze praktijken had ontdekt werden ze beëindigd.

De compliance richtlijnen en systemen van de bank zijn aangepast om herhaling, waar ook ter wereld binnen de bank, te voorkomen. De OFAC-filtering is verscherpt en de nieuwe algemene compliance controle processen zijn binnen alle bankactiviteiten ingevoerd. Disciplinaire maatregelen, inclusief ontslagprocedures, tegen de betrokken medewerkers zijn en worden genomen. We betreuren deze gang van zaken. De bank heeft de betreffende transacties onderzocht en heeft tot op heden geen enkele relatie met enigerlei terroristische activiteit kunnen vaststellen.

Conclusies en verantwoordelijkheden van het management

De Raad van Bestuur heeft vastgesteld dat de bank in het verleden en als gevolg van bepaalde activiteiten tekort is geschoten in haar inspanningen om er op toe te zien dat ABN AMRO voldoet aan alle wettelijke vereisten. De Raad van Bestuur betreurt dit en neemt hiervoor de volle verantwoordelijkheid. Daarom hebben de leden van de Raad van Bestuur besloten om gezamenlijk EUR 1 mln van de bonussen die zij ontvingen over 2004 terug te geven. Rijkman Groenink heeft 40 procent van zijn bonus teruggegeven, Tom de Swaan 30 procent en de overige vier leden hebben 20 procent van hun bonussen over 2004 terug gegeven. De Raad van Commissarissen heeft deze terugbetaling aanvaard als erkenning van de verantwoordelijkheid die de Raad van Bestuur op zich heeft genomen om geconstateerde tekortkomingen te herstellen.

Vooruitzichten

De boete van circaEUR 62,5 mln en de vrijwillige betaling van circa EUR 4 mln hebben geen invloed op de eerder gepubliceerde winstverwachting voor 2005. ABN AMRO verwacht nog steeds over het tweede halfjaar van 2005 een nettowinst te behalen, exclusief incidentele posten, die ten minste gelijk zal zijn aan de nettowinst behaald over het eerste halfjaar (EUR
1,882 mln).


---

ABN AMRO Press Relations


+31 20 6288900

ABN AMRO Investor Relations


+31 20 6284359


---


---- --