Nog meer overwerk in 2006
Ormit bv
PERSBERICHT
Nog meer overwerk in 2006
Veertig procent van managers voert geen beoordelingsgesprek
De Bilt, 20 december 2005 - Nederlandse managers werken hard. Er wordt niet alleen veel
overgewerkt, vakantiedagen worden ook niet opgemaakt. Nederlandse managers verrichten
gemiddeld meer dan 45 uur per maand overwerk. Eén op de vijf verwacht in 2006 nog
meer te moeten overwerken. Van het overwerk wordt ruim 60 procent niet uitbetaald. Dit
blijkt uit de nieuwste ORMIT Carrière Barometer. Een andere uitkomst is dat bijna
40 procent van de leidinggevenden in Nederland geen beoordelingsgesprekken voert.
Deze conclusies staan in de nieuwste Carrière Barometer, het kwartaal onderzoek van
ORMIT naar ontwikkelingen op het gebied van carrièreontwikkeling, competenties en
leiderschap. ORMIT is specialist op het gebied van management development. De
Carrière Barometer is uitgevoerd door Interview-NSS onder ruim 400
leidinggevenden.
Vakantiedagen komen niet op
Naast het vele overwerk, lukt het de leidinggevenden ook niet om de vakantiedagen op te
maken. Gemiddeld houden managers elf dagen over. Eén op de vijf houdt in 2005 meer
dan 20 dagen over. Van de ondervraagden is het merendeel (80 procent) van mening dat
overwerk bij de functie hoort. Hetty van Ee, algemeen directeur van ORMIT: 'Er wordt
hard gewerkt in Nederland. Ik constateer dat de meeste managers overwerk bij de functie
vinden horen en er niet moeilijk over doen. Dat vind ik positief. Blijkbaar heeft men een
groot verantwoordelijkheidsgevoel. Het grote aantal uren verbaast me wel enigszins'.
Managers worden zelf niet beoordeeld
Uit de Carrière Barometer blijkt verder dat ruim éénderde (38
procent) van de leidinggevenden geen eindejaar beoordelingsgesprek voert of zelf
beoordeeld wordt. Binnen de overheidssector is dit zelfs 57 procent. Hetty van Ee: 'Ik
was er al bang voor. Er worden veel te weinig gesprekken gevoerd over het functioneren
van medewerkers. Eeuwig zonde, want juist een openhartig gesprek hierover leidt tot
prestatieverbetering. Bewustwording van ontwikkelpunten, is de eerste stap tot
verbetering'.
Over ORMIT en de Carrière Barometer
ORMIT, opgericht in 1994, is een succesvolle dochter van het beursgenoteerde Ordina N.V.,
met vestigingen in Nederland en België. ORMIT is specialist op het vlak van
management development. Binnen de management development programma's van ORMIT worden
(toekomstige) managers uitgedaagd, gecoacht en ontwikkeld tot succesvolle managers.
De Carrière Barometer, is de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor iedereen die
bezig is met talentontwikkeling. Het onderzoek wordt sinds december 2005 vier keer per
jaar gehouden onder ruim vier honderd leidinggevenden in Nederland op WO/HBO-niveau uit
het bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie
en dienstverlening & financiële instellingen), de not-for-profit sector en de
overheid. Het onderzoek wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Interview-NSS. Van de
ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft,
aan hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en de functietaken. De
groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een
internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek
niet als representatief voor de Nederlandse bevolking worden gezien.
Downloaden rapport
Het rapport met de onderzoeksresultaten van 20 december 2005 kunt u downloaden via:
www.carrierebarometer.nl
Noot voor redactie,