Gedupeerde luchtvaartpassagier krijgt geen geld terug
20 december 2005
Consumentenbond pleit voor één informatieloket op Schiphol
Luchtreizigers weten niet wat hun rechten zijn bij geannuleerde
vluchten, langdurige vertragingen en overboekingen. En worden daar
door de luchtvaartmaatschappijen ook niet op gewezen. Met als gevolg
dat zij niet de financiële compensatie krijgen waar zij recht op
hebben. Dat beeld komt naar voren uit de meer dan 1000 klachten die
binnen zijn gekomen bij het meldpunt `Vervlogen Vakantievreugde?' van
de Consumentenbond. De bond pleit daarom voor een centraal
informatieloket op luchthaven Schiphol.
Van de luchtvaartpassagiers die zich na een oproep hebben gemeld bij
de Consumentenbond was slechts 4% op de hoogte van de nieuwe regels
die sinds februari van kracht zijn. Luchtvaartmaatschappijen zijn
tegenwoordig verplicht om passagiers die te maken krijgen met
geannuleerde vluchten, langdurige vertragingen en overboekingen te
informeren dat zij in bepaalde gevallen een financiële compensatie
kunnen krijgen. Maar 90% was daarvan niet op de hoogte. En als mensen
wél op de hoogte waren en aanspraak maakten op de regeling, deden de
luchtvaartmaatschappijen vaak een beroep op bijzondere omstandigheden,
zoals een technisch mankement of het weer.
Dit alles heeft als gevolg dat de gedupeerden in de praktijk geen geld
terugkregen. In veel gevallen werden ze afgescheept met een tegoedbon,
excuusbrief of bosje bloemen.
De Consumentenbond pleit daarom voor één loket op Schiphol waar
passagiers informatie kunnen krijgen over hun rechten. Ook wijst de
bond de luchtvaartmaatschappijen op hun verantwoordelijkheid om hun
klanten beter te informeren. Daarnaast moet er een onafhankelijke
geschillencommissie komen zodat mensen gemakkelijk en goedkoop hun
gelijk kunnen halen.
Sinds februari zijn er scherpere Europese regels.
Luchtvaartmaatschappijen moeten bij langdurige vertraging, overboeking
en geannuleerde vluchten opvang bieden en in sommige gevallen een
compensatie in geld. De Consumentenbond stelde van half juli tot half
september een meldpunt open waar mensen hun ervaringen kwijt konden
met de nieuwe regelgeving, omdat de bond - naar achteraf blijkt
terecht - vreesde dat deze regelgeving in de praktijk niet goed
functioneert.
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond