Provincie Zeeland


Stabiliseringswerken ponton Breskens gereed

De werkzaamheden aan het ponton bij de Fast Ferry in Breskens zijn inmiddels klaar. Na de ingebruikname van de Fast Ferry tussen Vlissingen en Breskens in mei vorig jaar bleek de nieuwe verbinding op sommige onderdelen niet altijd zo comfortabel. Met name de ponton die de basis vormt voor de aanleginrichting te Breskens bleek beweeglijker dan verwacht. Inmiddels zijn vier grote schokdempers geplaatst die de bewegingen van het ponton sterk hebben teruggebracht.

Op 24 november werd het stabiliseringsysteem compleet en gebruiksklaar. Toevallig stak in de daaropvolgende nacht een storm op zodat het systeem kon worden getest. De bewegingen van het ponton bleven daarbij ruimschoots onder de afgesproken maxima. Het ponton lag ondanks de forse golfslag zo goed als stil. Doordat het ponton nu onder alle omstandigheden vrijwel stil ligt kan de lift die aanwezig is op de aanleginrichting te Breskens weer in gebruik worden genomen. Deze lift is met name bedoeld voor minder validen en rolstoelers op momenten van zeer laag water als de helling van de loopbrug te steil is geworden.

Toen bleek dat het ponton in Breskens niet optimaal functioneerde, heeft de provincie Zeeland de aannemer die de aanleginrichtingen voor de Fast Ferry had gebouwd gevraagd naar oplossingen. De aannemer, Hakkers B.V., kwam met het idee om de bewegingen van het ponton te dempen door vier reusachtige schokdempers. Een innovatief idee dat vervolgens door Onderzoeksinstituut MARIN uit Wageningen is onderzocht. Computersimulaties lieten zien dat de bewegingen van het ponton door de schokdempers sterk werden gereduceerd. Vervolgens is aan de aannemer de opdracht gegeven voor het verdere ontwerp en de bouw van het stabiliseringsysteem. De werkzaamheden werden voor de zomer gestart. De productie van de hydraulische cilinders bepaalde de tijdsduur tussen opdracht en montage in het werk. In oktober werd begonnen met de werkzaamheden ter plaatse.

De beweeglijkheid van het ponton zorgde vooral voor problemen bij harde wind uit het noord-westen waardoor aanzienlijke golven vrijwel ongehinderd de haven binnen kunnen lopen . Dat maakte dat de overstap voor sommige reizigers niet gemakkelijk. Op die momenten is het een aantal keer voorgekomen dat vervoerder BBA Fast Ferries BV de veerdienst moest staken, nadat een voor noodgevallen beschikbare gangway was gebruikt voor het van boord laten gaan van de laatste reizigers.


20 december 2005, M. Walrave, telefoon 0118-631225, persbericht nummer
187/05