Stabiliseringswerken ponton Breskens gereed
De werkzaamheden aan het ponton bij de Fast Ferry in Breskens zijn
inmiddels klaar. Na de ingebruikname van de Fast Ferry tussen
Vlissingen en Breskens in mei vorig jaar bleek de nieuwe verbinding op
sommige onderdelen niet altijd zo comfortabel. Met name de ponton die
de basis vormt voor de aanleginrichting te Breskens bleek beweeglijker
dan verwacht. Inmiddels zijn vier grote schokdempers geplaatst die de
bewegingen van het ponton sterk hebben teruggebracht.
Op 24 november werd het stabiliseringsysteem compleet en
gebruiksklaar. Toevallig stak in de daaropvolgende nacht een storm op
zodat het systeem kon worden getest. De bewegingen van het ponton
bleven daarbij ruimschoots onder de afgesproken maxima. Het ponton lag
ondanks de forse golfslag zo goed als stil. Doordat het ponton nu
onder alle omstandigheden vrijwel stil ligt kan de lift die aanwezig
is op de aanleginrichting te Breskens weer in gebruik worden genomen.
Deze lift is met name bedoeld voor minder validen en rolstoelers op
momenten van zeer laag water als de helling van de loopbrug te steil
is geworden.
Toen bleek dat het ponton in Breskens niet optimaal functioneerde,
heeft de provincie Zeeland de aannemer die de aanleginrichtingen voor
de Fast Ferry had gebouwd gevraagd naar oplossingen. De aannemer,
Hakkers B.V., kwam met het idee om de bewegingen van het ponton te
dempen door vier reusachtige schokdempers. Een innovatief idee dat
vervolgens door Onderzoeksinstituut MARIN uit Wageningen is
onderzocht. Computersimulaties lieten zien dat de bewegingen van het
ponton door de schokdempers sterk werden gereduceerd. Vervolgens is
aan de aannemer de opdracht gegeven voor het verdere ontwerp en de
bouw van het stabiliseringsysteem. De werkzaamheden werden voor de
zomer gestart. De productie van de hydraulische cilinders bepaalde de
tijdsduur tussen opdracht en montage in het werk. In oktober werd
begonnen met de werkzaamheden ter plaatse.
De beweeglijkheid van het ponton zorgde vooral voor problemen bij
harde wind uit het noord-westen waardoor aanzienlijke golven vrijwel
ongehinderd de haven binnen kunnen lopen . Dat maakte dat de overstap
voor sommige reizigers niet gemakkelijk. Op die momenten is het een
aantal keer voorgekomen dat vervoerder BBA Fast Ferries BV de
veerdienst moest staken, nadat een voor noodgevallen beschikbare
gangway was gebruikt voor het van boord laten gaan van de laatste
reizigers.
20 december 2005, M. Walrave, telefoon 0118-631225, persbericht nummer
187/05
Provincie Zeeland