Landelijke Studenten Vakbond

PERSBERICHT

Censuur dreigt door vrijblijvende accreditatie

Utrecht, 20 december 2005 - Het onderzoeksbureau van de LSVb deed de afgelopen maanden onderzoek naar de gang van zaken rondom accreditatie. Hieruit blijkt dat opleidingen volledig vrij zijn in de wijze waarop de zelfevaluatie wordt uitgevoerd. LSVb-voorzitter Jonathan Mijs: "In de praktijk leidt vrijblijvendheid er té gemakkelijk toe dat opleidingen de kritische noot van studenten weglaten".

Naar aanleiding van geconstateerde verschillen tussen het oordeel van studenten over hun opleiding en dat van de beoordelingscommissie, gaf de LSVb het onderzoeksbureau opdracht om zowel de formele als de werkelijke gang van zaken rondom accreditatie te onderzoeken. De resultaten baren de LSVb zorgen. Opleidingen worden volledig vrijgelaten in de wijze waarop zij de zelfevaluatie uitvoeren. Deze zelfevaluatie, door de opleiding zelf gedaan, is de basis voor het uiteindelijke kwaliteitsoordeel van een externe beoordelingscommissie.

Benadrukt moet worden dat de opleiding een direct belang heeft bij de accreditatie, deze bepaalt immers in sterke mate haar voortbestaan. Vooral als de opleiding te vrezen heeft voor een negatief oordeel, is de kans reëel dat kritische studenteninbreng wordt weggelaten. Nu bestaan er geen regels omtrent het betrekken van studenten bij de zelfevaluatie. Dat leidde ertoe dat bij twee van de zes onderzochte opleidingen geen studenten in de commissie werden toegelaten. Voor de kwaliteitsbewaking is het echter van groot belang dat er vanuit meerdere perspectieven naar de opleiding wordt gekeken, ook vanuit de student. Sterker nog: "Als student ben je de beste kwaliteitscontroleur", meent staatssecretaris Rutte.

De LSVb pleit daarom voor het verplicht stellen van een studentlid in de zelfevaluatiecommissie. Verder beveelt het onderzoeksbureau aan dat studenten een controlerende rol krijgen in het accreditatieproces, bijvoorbeeld door een klankbordgroep van studenten te vormen die input levert voor de zelfevaluatie. Daarnaast zou de externe beoordeling verbeterd kunnen worden door studenten expliciet op de hoogte te stellen van de mogelijkheid om hun ervaringen te delen met de beoordelingscommissie, door ook te spreken met studenten die hun studie staakten en door de commissie meer tijd te geven voor het voeren van gesprekken dan de anderhalve dag die daar nu voor staat.

Morgen, woensdag 21 december, om 14.30 uur zal het onderzoek worden aangeboden aan Karl Dittrich, voorzitter van de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie op diens kantoor. Het volledige onderzoek is te raadplegen op de website van de LSVb: www.lsvb.nl.


---