Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)


P E R S B E R I C H T

NIEUWE EUROPESE VERORDENING SLECHT VOOR DE TOURINGCARBEDRIJVEN

Het Europees Parlement en de Europese Commissie hebben besloten om in 2007 wetgeving in te voeren die de concurrentiepositie van de touringcarsector schade toebrengt. Lange meerdaagse reizen zullen onder de nieuwe regel moeilijker worden. Dagtochten mogen nog maar 15 in plaats van 16 uur duren. Een gevoelige klap voor de touringcarsector, de toeristenindustrie en daarmee de Europese economie, aldus KNV Busvervoer.

De huidige uitzonderingsregel, waarbij het onder strikte voorwaarden mogelijk is om twaalf opeenvolgende dagen te rijden, wordt afgeschaft. Dit heeft tot gevolg dat een sterk touringcarprodukt: de lange meerdaagse reizen door Europa, moeilijker uitvoerbaar wordt. Juist deze reizen zijn interessant voor bezoekers van buiten Europa -voornamelijk Amerikanen en Aziaten - die zo in een relatief korte tijd van twaalf dagen grote delen van Europa bereizen. Het is volgens KNV Busvervoer economisch gezien onverstandig om deze uitzonderingsregeling overboord te zetten. Juist de toerist van buiten Europa is belangrijk voor de toeristensector.

Maar ook de Nederlandse toerist is de dupe. Bedrijfsuitjes, verzorgde dagtochten en excursies moeten een uur inleveren. De verwachting is dat dit onder andere ten koste gaat van het diner dat doorgaans aan het eind van de dag wordt genoten. Een flinke economische aderlating voor de Nederlandse horeca.

De voorgestane Europese regeling zal ten koste gaan van arbeidsplaatsen. De touringcarsector is goed voor 2% van het bruto nationaal produkt in de Europese economieën. In Europa zijn 160.000 mensen rechtstreeks werkzaam bij touringcarbedrijven. Voor iedere persoon die rechtstreeks voor een touringcarbedrijf werkt, kunnen drie extra arbeidsplaatsen worden gerekend in gelieerde sectoren; touroperators, reisleiders, gidsen en gespecialiseerde reisagenten.

Den Haag, 20 december 2005

Noot voor de redactie,