Afdeling Communicatie TROS/AVRO
Hilversum, 20-12-2005

Televisie
TWEEVANDAAG

JONGEREN LATEN STEM HOREN VIA
'TOP-X PANEL' TWEEVANDAAG

De actualiteitenrubriek TWEEVANDAAG start vandaag, dinsdag 20 december, met het samenstellen van een jongerenpanel op internet. Door de aanstormende generatie regelmatig te ondervragen, wil de redactie in beeld krijgen hoe jongeren denken over belangrijke gebeurtenissen.

De eerste enquête gaat over de grote thema's van deze tijd, over gezag en tolerantie en over samen leven met mensen die anders denken dan jij. Het is de bedoeling een idee te krijgen van het leven in Nederland over pakweg tien jaar. Zal er minder geweld zijn? Minder verwarring? Denkt de aanstormende generatie in hokjes of juist niet?

De enquête staat online van 20 december tot en met 15 januari en is te vinden op de website www.top-x.nl. De uitslag van het onderzoek wordt gepresenteerd in de laatste week van januari 2006, tijdens de uitzendingen van TWEEVANDAAG en op de genoemde website.

HET TOP-X PANEL
De redactie zet het top-x panel op naar voorbeeld van het succesvolle TweeVandaag Opinie Panel (TOP) met inmiddels 35.000 deelnemers. Hiervan hebben 21.500 deelnemers afgelopen week minister Rita Verdonk gekozen tot de politicus van het jaar 2005.

Het is de bedoeling om ook het top-x panel in de toekomst regelmatig te ondervragen over belangrijke gebeurtenissen. De volledige uitslagen zijn enkele dagen na het sluiten van een enquête al te vinden op www.top-x.nl

Deze website moet een kritische ontmoetingsplaats worden met veel door bezoekers aangeleverde informatie, foto's en filmpjes. Bekende en spraakmakende columnisten laten hun licht schijnen over prangende zaken. Het spits wordt afgebeten door niemand minder dan Rita Verdonk, de politicus van het jaar dus.

De uitslagen van de TweeVandaag-enquêtes worden gecorrigeerd op leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, opleiding en spreiding over het land en zijn daarmee representatief voor de Nederlandse bevolking.

Zie ook: www.top-x.nl




TweeVandaag