Vrije Universiteit Amsterdam


20.12.2005

J. Boter

aula

Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde

15:45

Market structure in arts and entertainment


Promotor: prof.dr. M. Wedel

Marktstructuren in kunst en entertainment

Hoe help je klanten van culturele organisaties hun weg te vinden in het overweldigende aanbod van boeken, cd's, voorstellingen en tentoonstellingen? Transactiedata van culturele organisaties bevatten een schat aan informatie over het koopgedrag van bezoekers van theaters, musea en bibliotheken. Jaap Boter, van huis uit muziekwetenschapper, laat in zijn proefschrift zien hoe culturele organisaties deze gegevens kunnen vertalen in typen kunst- en entertainmentconsumenten en de producten die hun voorkeur hebben. Zo zijn marketeers beter in staat aantrekkelijke abonnementenseries samen te stellen of de juiste adressen voor een direct mail campagne te selecteren. En bibliotheken kunnen hun romans, die nu nog gewoon op alfabet staan, beter naar genre indelen.

Marketing van kunst en entertainment is lastig. Voor de gewone, wekelijkse boodschappen kopen consumenten vaak steeds dezelfde producten. Wanneer het echter gaat om kunst en entertainment, willen mensen juist liever net iets anders dan de vorige keer. Gevolg: een groot en steeds veranderend aanbod om steeds weer iets nieuws te kunnen bieden. Kassasystemen van theaters slaan sinds kort bij elke aankoop klantnummers en adressen op; bibliotheken houden het leengedrag van klanten bij zodat boeken op tijd terug komen; en in Nederland wordt het bezoekgedrag van Museumkaarthouders centraal geregistreerd om te zorgen dat musea een passende vergoeding krijgen. Analyse van deze gegevens helpt culturele organisaties het juiste publiek aan te spreken voor hun aanbod. En het voorkomt dat mensen worden overspoeld met reclame voor culturele producten die hen niet aanspreken.

Voor meer informatie over activiteiten aan de VU:

dienst Communicatie, afdeling wetenschapsvoorlichting:

T 020 59 85666
E communicatie@dienst.vu.nl

Voor meer informatie over VUmc:

T 020 44 43444
E communicatie@vumc.nl