Gemeente Utrecht


2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
137 Vragen van mevrouw N.D. van den Broek
(ingekomen 12 december 2005)


In het AD/UN van zaterdag 10 december staat een artikel over de uitgifte van parkeervignetten voor het volgende kwartaal.

In dit artikel staat dat de parkeervignetten voor het eerste kwartaal van 2006 in een aantal gevallen niet op tijd uitgeleverd zullen worden. Het gaat dan vooral om mensen die per acceptgiro betalen. Dit komt doordat de gemeente de brief een maand te laat heeft verstuurd. De reden voor het late versturen is dat de parkeertarieven definitief zijn vastgesteld in de gemeenteraad van 8 december.

Normaal gesproken moeten de houders van de vignetten deze twee weken voor de ingangsdatum hebben. Dit gaat voor het eerste kwartaal van 2006 voor veel houders onmogelijk worden. De oplossingen die de gemeente aandraagt (contant afrekenen aan de balie van de Vliegend Hertlaan of buren de post laten doornemen) zijn ook geen reële optie. De VVD is van mening dat de gemeente de hand in eigen boezem moet steken. Als dit probleem al jaren speelt, dan moet óf de brief eerder verstuurd worden óf moeten de tarieven pas in het tweede kwartaal van 2006 verhoogd worden. De VVD vindt de klantvriendelijkheid van het parkeerbedrijf in deze belangrijker dan de tariefverhoging. Zeker omdat de gemeente het aan had kunnen zien komen. De reden voor de late tariefverhoging is een factor die de gemeente zelf in de hand heeft gehad (een aanvang van de bouw van de Lucas Bolwerk garage).

Het past volgens de VVD niet bij een overheid om te laat de brief te versturen en vervolgens het probleem bij de inwoners neer te leggen. Een woordvoerder van de gemeente stelt zelfs: "Dit probleem speelt elke jaarwisseling; de automobilist zou eraan gewend moeten zijn iets te regelen".
De VVD vindt dat als de houders van de vignetten op tijd hun rekening betalen, zij ervan uit mogen gaan dat zij op tijd hun vignet krijgen en dat zij niet "iets moeten regelen". En dat zij dan niet via een bezwaarschrift hun eventuele naheffingsaanslag terug hoeven te krijgen.

Dit geeft aanleiding voor de VVD-fractie voor de volgende vragen:

1. Is het College bekend met het artikel in het AD/UN van zaterdag 10 december?
2. Klopt het dat een aantal houders het parkeervignet voor 2006 niet op tijd binnenkrijgt? En zo ja, om hoeveel mensen gaat het?
3. Waarom heeft het college niet eerder gesignaleerd dat het dit jaar niet goed zou gaan met de uitgifte van vignetten?
4. Heeft dit probleem in het verleden ook al gespeeld? En zo ja, waarom is de uitgifte niet verbeterd?
5. Is het college het met de VVD eens dat een klantvriendelijk parkeerbedrijf belangrijker is dan een tariefsverhoging?
6. Wat gaat het College doen om te zorgen dat vergunninghouders geen naheffingsaanslag krijgen?
7. Ervan uitgaand dat het hierboven beschrevene juist is, wat gaat het College doen om deze problematiek in de toekomst te voorkomen?


Antwoord van Burgemeester en Wethouders
(verzonden 20 december 2005)


1. Ja, ons College is op de hoogte van de inhoud.
2. Nee, dat klopt niet. De brieven met acceptgiro's zijn inderdaad later dan gebruikelijk verzonden, dit heeft te maken met de besluitvorming over de tariefsverhoging 2006 conform kostenontwikkeling begin december jl. Tussen 2 en 9 december zijn de acceptgiro's inclusief de mailing over de tariefswijziging aan de vergunninghouders gestuurd. Vanaf 5 december komen dagelijks vergunninghouders hun vignet betalen en afhalen aan de balie. De automatische incasso's zijn op 13 en 14 december geïnd. De vignetten van betaalde vergunningen worden vanaf 15 december dagelijks verzonden naar de vergunninghouders. Vergunninghouders die het laatste deel van de maand afwezig zijn kunnen voor hun vertrek aan de balie langskomen om het vignet ter plekke te betalen en mee te nemen. Dit is niet anders dan bij andere kwartaalwisselingen en wordt structureel gecommuniceerd aan vergunninghouders (wordt dus ook gebruik van gemaakt, zie boven) Alleen vergunninghouders die de hele maand december buiten Utrecht zijn, kunnen niet tijdig in het bezit zijn van het vignet voor het nieuwe kwartaal. In dat geval wordt standaard aangeraden (in de vergunningvoorwaarden) om iemand te machtigen om het vignet te betalen en achter de voorruit te plaatsen (acceptgiro), of iemand te vragen om het toegestuurde vignet uit de brievenbus te halen en achter de voorruit te plaatsen (automatische incasso). Dit natuurlijk in geval dat de auto in gefiscaliseerd gebied staat tijdens de vakantie.
3. Zie antwoord 1. De vignetten worden weliswaar later dan gebruikelijk verstuurd, maar zijn wel op tijd.
4. Dit heeft niet eerder gespeeld. Zoals in antwoord 1 reeds gemeld, zijn de brieven met acceptgiro's inderdaad later dan gebruikelijk verzonden vanwege de besluitvorming over de tariefsverhoging 2006 conform kostenontwikkeling begin december jl.
5. Het Parkeerbedrijf werkt klantvriendelijk. Regulier kan de vergunninghouder, naast betaling per acceptgiro of automatische incasso, ook na contante betaling een parkeervignet direct aan de balie afhalen. Het Parkeerbedrijf is niet alleen overdag, maar ook elke donderdagavond (koopavond) geopend. Eind december is er vanwege de feestdagen een extra avondopenstelling op woensdag 28 december.
6. Omdat er geen probleem is, zal ons College geen verdere actie ondernemen.
7. Ons college onderneemt geen actie omdat de vignetten weliswaar later dan gebruikelijk worden verstuurd, maar wel op tijd zijn.


---- --