Ingezonden persbericht
Utrecht/Leiden, 15 december 2005
Fietsersbond strijdt tegen onveilige Light Rail
Jaagt Leiden 18.000 fietsers de binnenstad uit?
De gemeente Leiden neemt op 21 december een besluit over de aanleg van de
zeer omstreden RijnGouwelijn. De Fietsersbond maakt zich ernstig zorgen
over de veiligheid van duizenden fietsers in de binnenstad van Leiden
bij uitvoering van de huidige plannen. Een onafhankelijke
veiligheidscommissie deelt de zorgen van de Fietsersbond en deed een
aantal aanbevelingen voor een veiliger tracé. De gemeente heeft daar een
aantal van overgenomen, maar negeert ook een aantal. De bond maakt zich
vooral zorgen omdat het tracé van de sneltram ook over de drukke
Breestraat loopt. De Breestraat staat met 18.000 fietsers per dag in de
top 3 van drukste fietsverbindingen in de Randstad. De gemeente verzekerde
eerder dat veiligheid een voorwaarde is voor het binnenstadstracé
In november oordeelde een onafhankelijke commissie van
veiligheidsdeskundigen dat het eerste ontwerp onvoldoende veilig is. Op
een aantal belangrijke punten moet het tracé fors worden aangepast.
Wethouder Hessing, D66, heeft op donderdag 23 november aangegeven dat een
aantal aanbevelingen van de veiligheidscommissie zal worden opgevolgd. De
wethouder reageert niet
op aanbevelingen voor beveiliging van een aantal andere punten. Ook is
niet ingegaan op de aanbeveling van de veiligheidscommissie om smallere
voertuigen te nemen en om extra fietsroutes in de binnenstad te
ontwikkelen. "In de kleine lettertjes van de nieuwe plannen staat nog
steeds dat in de Breestraat in de toekomst een dubbele trambaan aangelegd
moet worden als dat voor de exploitatie nodig is. Dat is voor de
veiligheid van fietsers onacceptabel.", aldus José Plevier van de
Fietsersbond in Leiden.
Gisteren meldde de voorzitter van de onafhankelijke veiligheidscommissie,
professor Hale, tijdens de commissievergadering dat hij de nieuwe plannen
niet op de veiligheidsaspecten kan beoordelen. Pas na het herontwerp kan
de veiligheidscommissie beoordelen of het tracé veilig kan. De
Fietsersbond vindt dat de gemeente pas een weloverwogen besluit kan nemen
nadat de veiligheidscommissie haar advies over de nieuwe plannen gegeven
heeft. De bond vindt dat de gemeente pas akkoord kan gaan met de plannen
als blijkt dat de veiligheid voor fietsers niet verslechtert. Tot die tijd
kan het bestuursakkoord niet ondertekend worden.
In Amsterdam gebeuren bijna dagelijks ongelukken tussen fietsers en de
sneltram naar Amstelveen, omdat bij de aanleg geen rekening is gehouden
met de veiligheid van fietsers. Ook de sneltram in Utrecht is berucht
vanwege de aanrijdingen met fietsers. De Fietsersbond vindt dat de
gemeente Leiden die fout niet moet maken. De Raad voor Transportveiligheid
waarschuwde in 2003 voor deze vorm van menging van verkeersstromen.
De gemeenteraad van Leiden besluit op 21 december of zij samen met de
provinciale staten van Zuid-Holland een bestuursovereenkomst sluit. De
winkeliers in de Leidse binnenstad hebben hun twijfels over de huidige
plannen. Zij vrezen een fors verlies aan klandizie, als fietsers niet meer
veilig de binnenstad in kunnen en hun fiets niet kunnen parkeren. De
Leidse actiegroep Stoom en reizigersvereniging Rover zijn tegen de
plannen. De politieke partijen in de Leidse gemeenteraad zijn verdeeld.
CDA, CU en SP zijn tegen, Groen Links en PvdA willen meer garanties, VVD
en D66 zijn voor.
---
Ingezonden persbericht