Gemeente Doesburg


week 51-2005

Nieuws uit het stadhuis, d.d. 21 december 2005, week 51.

OPENBARE VERGADERINGEN
Raadsvergadering
De gemeenteraad van Doesburg vergadert donderdag 22 december 2005 in de raadzaal van het stadhuis.
De agenda ziet er als volgt uit:

1. Opening, mededelingen en vaststellen definitieve agenda.
2. Vaststellen besluitenlijsten raadsvergaderingen d.d. 3 november 2005 en d.d. 24 november 2005.

3. Ingekomen stukken.

4. Ontwikkeling planvorming Koppelweg e.o. (onder voorbehoud).
5. Vaststellen Najaarsnota 2005.

6. Vaststellen verordening op de rekenkamercommissie 2005.
7. Beslisdocument Basisbibliotheek West-Achterhoek.
8. Vaststellen wijziging verordening Wvg.

9. Rondvraag raadsleden.

De vergadering is openbaar en begint om 19.30 uur. Nadere informatie kunt u verkrijgen bij de heer W. Stoppels (raadsgriffier) tel. 481320.

BOUWEN EN WONEN
Bekendmaking Monumentenwet 1988
Burgemeester en wethouders van Doesburg zijn voornemens om een monumentenvergunning te verlenen voor het wijzigen van het rijksmonument aan de:

* Kosterstraat 35, monumentennummer 13022.
* Kosterstraat 39, monumentennummer 13022.

De wijzigingen hebben betrekking op het plaatsen van veiligheidshaken aan een rijksmonument.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht ligt het ontwerpbesluit met alle relevante stukken en gegevens vanaf donderdag 22 december 2005 voor een ieder gedurende 6 weken ter inzage bij het publieksbureau, Ph. Gastelaarsstraat 2 te Doesburg. Binnen deze termijn kan een ieder zijn of haar zienswijzen zowel schriftelijk als mondeling naar voren brengen bij burgemeester en wethouders, postbus 100, 6980 AC te Doesburg. Indien u mondeling wilt reageren, kan dit na afspraak met de heer M. Lenselink, tel. (0313) 481362. Het publieksbureau is elke werkdag, met uitzondering van de vrijdagmiddag, van 8.30 tot 14.30 uur en op maandagavond van 18.00 tot 19.30 uur geopend.

Vrijstellingsprocedure Artikel 19 Lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
Burgemeester en wethouders van Doesburg zijn voornemens om met toepassing van Artikel 19 Lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van de voorschriften van het bestemmingsplan Uitbreidingsplan 1955. De vrijstelling wordt aangevraagd om het vergroten van een woning mogelijk te maken op het perceel Prins Hendrikstraat 68 te Doesburg, kadastraal bekend gemeente Doesburg, sectie B, nummer 2436. Het bouwplan ligt met ingang van donderdag 22 december 2005 gedurende 6 weken tot aan met 2 februari 2006 voor iedereen ter inzage bij het Publieksbureau, Ph. Gastelaarsstraat 2. Gedurende deze termijn kan een ieder zijn/haar zienswijze schriftelijk naar voren brengen bij burgemeester en wethouders, postbus 100, 6980 AC Doesburg.

Vrijstellingsprocedure Leigraafseweg 27a (doe-het-zelf zaak) Burgemeester en wethouders van Doesburg geven kennis van het verzoek om vrijstelling van het bestemmingsplan ten behoeve van het gebruiken van het pand aan de Leigraafseweg 27a ten behoeve van een doe-het-zelf zaak. Het verzoek is in strijd met de voorschriften van het bestemmingsplan Bedrijventerrein Beinum 1990 ten aanzien van het gebruik. Het perceel heeft de bestemming bedrijvengebied. Een gebruik als detailhandel in doe-het-zelf producten valt hier niet onder. Het college is voornemens hiervoor vrijstelling te verlenen overeenkomstig artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Het ontwerpbesluit ligt met ingang van 22 december 2005 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage op het Publieksbureau, Ph. Gastelaarsstraat 2. Gedurende deze termijn kan een ieder zijn/haar zienswijze schriftelijk naar voren brengen tegen dit voornemen bij burgemeester en wethouders, postbus 100, 6980 AC te Doesburg. Indien u mondeling wilt reageren, kan dit na afspraak met de heer A.J.A. Putker, tel. (0313) 481371.

Aanvraag bouwvergunningen
De volgende aanvragen om bouwvergunning zijn ontvangen op:
* 8-12-2005, Gasthuisstraat 5: wijzigen van een winkel-/magazijnruimte in een woning.

* 6-12-2005, Veerpoortwal 12: de garage gedeeltelijk verbouwen tot gastenverblijf.

* 8-12-2005, Paardenmarkt 8: gedeeltelijk vernieuwen, veranderen van een atelierruimte/bijgebouw.

* 8-12-2005, Paardenmarkt 8: plaatsen van een kozijn in de achtergevel van een rijksmonument.

* 13-12-2005, Ooipoortstraat 15/17: vernieuwen, vergroten van winkelruimte en appartement.

* 14-12-2005, Hermaat 175: vergroten van een woning.

Rectificatie:
Per abuis heeft in de publicatie gestaan dat er een verbouwing plaats zou vinden bij het pand Veerpoortstraat 2, dit moet zijn Veerpoortwal 12.

Aanvraag sloopvergunningen
De volgende aanvraag om sloopvergunning is ontvangen op: 12-12-2005, Koppelweg 22: slopen van een garage op het achtererf.

Het publiceren van een aanvraag om een vergunning wil nog niet zeggen dat de vergunning al is verleend. Er mag dan ook nog niet met de uitvoering gestart worden. Tegen een aanvraag kan geen bezwaar worden gemaakt, wel kunt u eventuele zienswijzen kenbaar maken.

Vrijstelling voorschriften bestemmingsplan ex. Artikel 17 WRO en verleende bouwvergunning
Burgemeester en wethouders hebben voor het volgende bouwplan tijdelijk vrijstelling verleend van de voorschriften van het bestemmingsplan en bouwvergunning verleend op:

* 9-12-2005, Koepoortwal 0: plaatsen van een tijdelijk verkoop(reclame)bord.

Verleende sloopvergunningen
Burgemeester en wethouders hebben voor het volgende sloopplan vergunning verleend op:

* 13-12-2005, Koppelweg 22: slopen van een garage op het achtererf

Alle genoemde aanvragen en verleende vergunningen kunnen tijdens de openingstijden van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur worden ingezien bij Bouw- en Woningtoezicht, cluster Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling.

Welstand (subcommissie) te Doesburg
De eerstvolgende zitting van de rayonarchitect van de Welstandscommissie is gepland op dinsdag 10 januari 2005 vanaf 9.00 uur in het stadhuis van Doesburg. Tijdens deze openbare zitting zullen de nieuw ontvangen bouwplannen en andere verzoeken aan de rayonarchitect van de Welstandscommissie worden voorgelegd. De agenda hiervoor kan de vrijdag voorafgaand aan deze zitting worden opgevraagd bij Bouw- en Woningtoezicht (0313 481362). Ook is deze dan te vinden op de website van deze gemeente www.doesburg.nl.

BEZWAARSCHRIFTEN
Tegen de hiervoor vermelde besluiten kan binnen zes weken na datum van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het gemeentebestuur, Postbus 100, 6980 AC Doesburg. Mochten hieromtrent nog vragen bestaan (u wilt bijvoorbeeld eerst inzage in de stukken), dan adviseren wij u telefonisch contact met ons op te nemen.
U kunt zich dan wenden tot de heer D.J. Lokhorst (tel. 0313 481 324).

MILIEU
Melding Algemene Maatregel van Bestuur
Burgemeester en wethouders maken op grond van het bepaalde in artikel 8.41, 4e lid van de Wet milieubeheer bekend dat de volgende melding is ingediend op grond van het Besluit voorzieningen en installaties milieubeheer door Vitens Gelderland, postbus 23, 6880 BC Velp, voor een waterreservoir aan de Kraakselaan te Doesburg. De melding betreft het veranderen van een reeds aanwezige inrichting. Op de hier uit te voeren activiteiten zijn de voorschriften van voornoemd milieubesluit van toepassing. Er behoeft hierdoor geen milieuvergunning te worden aangevraagd.
Voor inzage in de stukken behorende bij deze melding en/of nadere informatie, kunt u contact opnemen met de cluster Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling.

VERKEER
PARKEERVERGUNNINGEN 2006
Op 31 december aanstaande zijn alle parkeervergunningen van 2005 verlopen.
U dient daarom uw parkeervergunning vóór 01 januari 2006 te vernieuwen.
De nieuwe parkeervergunning geldt voor de periode van 1 januari 2006 t/m 31 december 2006.
U kunt uw nieuwe parkeervergunning vanaf maandag 19 december as. afhalen aan de balie van het publieksbureau van het stadhuis, Ph. Gastelaarsstraat 2.
Het publieksbureau kent de volgende openingstijden:
* maandag t/m donderdag van 8.30 14.30 uur;
* maandagavond van 18.00 19.30 uur;

* vrijdagochtend van 8.30 12.00 uur.

N.B. Het Publieksbureau is in de week tussen Kerst en oud en nieuw gewoon geopend.

Denkt u eraan, dat:

* bij het ophalen van de nieuwe vergunning uw oude vergunning dient te worden ingeleverd;

* een of beide kentekenbewijzen dienen te worden overgelegd;
* de kosten voor een particuliere belanghebbende vergunning 59,50 en voor een zakelijke belanghebbende 119,00 bedragen.

Zonder overlegging van bovenstaande zal helaas niet worden overgegaan tot het afgeven van een nieuwe parkeervergunning. Voor gehandicapten is er een vrijstelling voor betaald parkeren vastgesteld. In het geval u in de binnenstad woont en het afgelopen jaar (2005) pas in het bezit bent gekomen van een Europese Gehandicaptenkaart of Invalidenparkeerkaart, dan bent u eenmalig alleen het statiegeld van 22.50 verschuldigd voor uw parkeervergunning. Wanneer u onder deze categorie belanghebbende gebruikers valt, verzoeken wij u dan ook een geldig legitimatiebewijs en uw gehandicaptenkaart mee te brengen en deze te overleggen. Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot het cluster publieksbureau, telefonisch te bereiken onder telefoonnummer 0313-48 13 90.

OVERIGE MEDEDELINGEN
Sluitingstijden Horeca rond de jaarwisseling 2005/ 2006. In overleg met de Politie is besloten alle horecagelegenheden voor de overgang van 31 december 2005 op 1 januari 2006 ontheffing van sluitingsuur te verlenen tot uiterlijk 03.00 uur van de volgende dag. Wel dient u, wanneer u voornemens bent tijdens de jaarwisseling een activiteit te organiseren, dit vóór 24 december 2005 schriftelijk te melden bij de burgemeester van Doesburg, Postbus 100, 6980 AC Doesburg.
Bij de melding dient te worden aan te geven:

* wat voor soort activiteit u wilt organiseren;
* wat de tijden zijn van de te organiseren activiteit en;
* hoeveel bezoekers u verwacht tijdens deze activiteit.

Voor alle duidelijkheid: deze meldingsplicht van activiteiten geldt alleen voor de activiteiten rond Oud- en Nieuwjaar. De rest van het jaar moet voor activiteiten vergunning worden aangevraagd.

Wijkenlijn (voor meldingen en klachten openbare ruimte). De gemeente wil de service naar de inwoners van Doesburg vergroten. Daarom heeft de gemeente Doesburg vanaf 1 november een centraal telefoonnummer voor meldingen en klachten over de openbare ruimte. Een losliggende stoeptegel, overhangend groen, een beschadigd speeltoestel, een omgewaaide boom, een kapotte straatlantaarn? U kunt met al uw meldingen, vragen en opmerkingen over het onderhoud van de openbare ruimte terecht bij het Publieksbureau. Het centrale telefoonnummer wordt 0313.481390. Uw melding wordt vastgelegd in onze administratie. De gemeente kan door deze gegevens vast te leggen, de opvolging van uw melding beter controleren. Natuurlijk kunt u uw melding ook via de mail info@doesburg.nl , via de post versturen of mondeling doorgeven bij het Publieksbureau.
Het Publieksbureau is bereikbaar van ma t/m do 08.30 - 14.30 uur. Vrijdag van 08.30 12.00 uur.

Nieuwsflits groot onderhoud De Ooi
Stand van zaken
In de afgelopen periode is de riolering vervangen in de Seringenlaan (oostzijde, bij school), Begoniastraat (noordzijde Seringenlaan tot Fuchsiastraat) en in de Edelweiszstraat. Deze straten zijn voorzien van puinverharding (bereikbaar/berijdbaar). Op 14 december jl. zijn de bovenstaande straten geasfalteerd.
In week 48 is in de Seringenlaan (oost), vanaf Magnolialaan richting woonboten, de bestrating opgebroken en is gestart met vervangen van de riolering.
De bereikbaarheid van de woonboten is gewaarborgd middels een tijdelijke toegangweg (via Koppelweg 123 t/m 127). Ter plaatse is een puinweg aangelegd juist naast het speelveld en tegen talud aangesloten op de Koppenberch.
Vertraging
Tijdens de rioolwerkzaamheden in de Seringenlaan is een bodemverontreiniging aangetroffen nabij huisnummers 37/39. Ter plaatse is een bodemonderzoek uitgevoerd op grond en grondwater om de mate en omvang van de verontreiniging in kaart te brengen. Uit het onderzoek is gebleken dat, in het wegtracé, lokaal een grondverontreiniging met minerale olie aanwezig is. Deze grondverontreiniging (circa 1,0 á 1,5 m-mv) is niet schadelijk voor de volksgezondheid. Besloten is om deze grondverontreiniging te verwijderen.
Dit kan, gezien de beperkte tijd, helaas niet meer voor de kerst uitgevoerd worden. IJs en weder dienende staat deze actie (gedurende 1 á 2 dagen) eind januari 2006 gepland.
Tot dat moment is de bereikbaarheid van aanwonenden aan de Seringenlaan gewaarborgd middels een puinverharding, welke straks onder de bestrating aanwezig blijft. De bereikbaarheid van de woonboten blijft dezelfde periode gewaarborgd middels de tijdelijke toegangweg.
Afkoppelen flats
In week 50 is een begin gemaakt met het afkoppelen van regenwater in een selectief deel van de garages/boxen van de flats aan de Koppelweg/Goudenregenstraat. Betreffende huurders zijn hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.
Alle opbrekingen ten behoeve van riool- en of verkeersmaatregelen in de Ooi, zijn hiermee voor de kerst hersteld en alle wegen bereikbaar/berijdbaar. De laatste werkdagen van 2005 zullen vooral worden gebruikt voor opruimwerkzaamheden in de gehele wijk. Vanaf 24 december 2005 tot 16 januari 2006 ligt het project stil (kerstreces).
Planning 2006
Vanaf 16 januari 2006 zal worden gestart met
opbrekingen/rioolvervanging in respectievelijk de Lijsterbeslaan/Forsyhtiastraat, Mgr. Bekkerslaan, Magnolialaan tot Den Helder en aangrenzende Lijsterbeslaan.
Om die reden zal vanaf 15 januari 2006 de lijnbus, in overleg met Connexxion, worden omgeleid.
De straten zullen na rioolvervanging worden voorzien van een puinverharding (bereikbaar/berijdbaar). IJs en weder dienende zullen de rioolwerkzaamheden in de bovenstaande straten eind maart 2006 worden afgerond en zullen de wegen worden geasfalteerd. Tevens zullen, verspreid over de wijk, verkeersmaatregelen (punaise, e.d.) worden aangebracht.
Informatieverstrekking
Iedere morgen tussen 09.00 en 09.30 is het directieverblijf aan de Koppelweg (op het terrein van Dremefa) open voor belangstellenden. De opzichter, de heer R. Jolink is dan aanwezig om informatie te verstrekken over het project. Ook kunt u, in het geval van dringende vragen, de heer Jolink telefonisch bereiken onder nummer 06-54245094. In noodgevallen kunt U tijdens het kerstreces contact opnemen met genoemd telefoonnummer.

Sluiting Afvalstoffendepot
Op zaterdag 24 december 2005 is het Afvalstoffendepot op de Stadswerf gesloten.

Waar laat je de kerstversiering?
Aan elk feest komt een eind, zo ook aan het kerstfeest. Het grote opruimen vindt doorgaans begin januari plaats. Dennennaalden mogen in de GFT-container, en slechts in beperkte mate in het compostvat of op de composthoop. Voor hulstblad geldt hetzelfde. Dennentakken mogen slechts in beperkte mate in de GFT-container. Hele kerstbomen worden apart ingezameld. Dit staat ook vermeld op de afvalwijzer die u van uw gemeente ontvangt.
Een tip voor mensen die de kerstboom willen herplanten: hoe groter de kluit en hoe korter het verblijf in de warme woonkamer, des te groter de kans dat de boom aanslaat.
Andere afvalsoorten
Glas: glazen potjes, flessen enz. kunnen in de glasbak. Papier: cadeauverpakking kan bij het oud papier. Vuurwerk: goed gedoofde vuurwerkresten kunt u bij het gewone huisvuil doen.
Kerstbomenroute
Op maandag 9 januari 2006 vindt de jaarlijkse kerstboomroute plaats. De kerstbomen worden dan gratis door de medewerkers van de Stadswerf opgehaald. Indien u gebruik wilt maken van deze service, gelieve dan op 9 januari 2006 vóór 08.00 uur uw kerstboom goed zichtbaar aan de weg te leggen.

Afsluiting ondergrondse glascontainers
In verband met de jaarwisseling zijn vrijdag 30 december 2005 t/m maandag 2 januari 2006 alle ondergrondse glascontainers afgesloten. Mocht u ten tijde van de afsluiting van de glascontainers toch wat glas willen wegbrengen dan verzoeken wij u dit vrijdag 30 december 2005, tussen 13.00 en 16.00 uur, aan te bieden op de stadswerf. Hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht.


---

Nieuwjaarsbijeenkomst
Evenals voorgaande jaren willen wij een ieder die daar belangstelling voor heeft, gelegenheid geven tot het uitwisselen van nieuwjaarswensen.
Hiervoor stellen wij op maandag 2 januari 2006 tussen 19.30 uur en 21.00 uur de Burgerzaal van het stadhuis beschikbaar.

Doesburg, december 2005. Het gemeentebestuur van Doesburg, H.G. Overweg, burgemeester. F.J. Wester, secretaris.


---

Het gemeentebestuur van Doesburg wenst u prettige feestdagen.