TNO Arbeid

Stimuleren van lunchwandelen blijkt beperkt succesvol

In een aantal bedrijven is onder regie van TNO een jaar lang campagne gevoerd om lunchwandelen te stimuleren. Doel was te onderzoeken of zo'n campagne voldoende is om werknemers aan het lunchwandelen te krijgen. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat zowel het aantal lunchwandelaars als de frequentie van het lunchwandelen toenam tijdens de campagne. Deze toename was echter ook zichtbaar in de controlebedrijven waar geen campagne was gevoerd. Wel bleek de campagne positieve neveneffecten te hebben: de houding van werknemers ten aanzien van bewegen werd positiever en werknemers waren in hun vrije tijd meer gaan sporten. Het onderzoek is uitgevoerd door TNO in samenwerking met het NIGZ-Werk & Gezondheid en gefinancierd door ZonMw.

Resultaten van de lunchwandel campagne
Bij de start van het onderzoek was ongeveer de helft van de werknemers uit de deelnemende bedrijven bereid om de vragenlijst in te vullen. In de bedrijven waar de campagne plaats vond heeft 86% van de respondenten deelgenomen aan de startmanifestatie òf tenminste eenmaal gedurende het campagnejaar gewandeld. Voor de campagne wandelde 52% minimaal één keer per week. Na de campagne was dit percentage gestegen tot 71%. In de controlegroep bleek het percentage wandelaars echter eveneens gestegen (van 39% naar 47%). Het extra effect van de campagne lijkt daarmee beperkt, ondanks het feit dat de campagne op zich succesvol was verlopen. De meerderheid van de werknemers vond de acties en materialen uit de campagne ook leuk. Door de lage en vermoedelijk selectieve respons (veelal wandelaars) moeten deze resultaten met voorzichtigheid geïnterpreteerd worden. De effecten van de campagne en de genoemde neveneffecten leidden niet tot een toename van het aantal werknemers dat aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen voldeed. Deze norm stelt dat iedere werknemer tenminste 30 minuten per dag moet bewegen om gezond te blijven.

Belemmeringen
Door werknemers zelf aangegeven redenen om niet te gaan lunchwandelen zijn de ingeslepen gewoonte om in de kantine te gaan eten (zowel voor de gezelligheid als voor het gemak), de extra tijd die het kost als je eerst wilt eten en daarna wilt wandelen en de weersomstandigheden. De omgeving van het bedrijf bleek in het onderzoek geen invloed te hebben: de aanwezigheid van groen of winkels in de buurt van het bedrijf leidde niet tot een duidelijk hoger aantal lunchwandelaars.

Conclusie
TNO concludeert dat een campagne alleen onvoldoende is om het aantal lunchwandelaars substantieel te vergroten. De heersende cultuur en bestaande gewoontes in het bedrijf blijken met een campagne slechts beperkt beïnvloedbaar. Het is dan ook van belang dat lunchwandelen goed geïntegreerd wordt in het totale gezondheidsbeleid van het bedrijf. Binnen dat kader blijft lunchwandelen een aantrekkelijke mogelijkheid om het bewegen binnen een bedrijf te stimuleren.