Lensink van berkel comm.

Dhr. in plaats van Mevr. grootste ergernis bij versturen kerstkaart

Versturen kerstkaarten toont gaten in relatiebestand bedrijven

Den Haag, 21 december 2005 - Een groot aantal kerst- en nieuwjaarskaarten dat door bedrijven wordt verstuurd komt niet correct geadresseerd aan bij relaties. Dit leidt tot grote ergernis bij de ontvanger. Veel fouten worden volgens dataspecialist Cendris, onderdeel van TPG Post, gemaakt door het niet op orde hebben van het relatiebestand. Uit onderzoek van de organisatie blijkt dat 33% van alle klantgegevens fouten bevat. Cendris heeft in kaart gebracht wat de meest ergerlijke fouten zijn die worden gemaakt bij het versturen van kerst- en nieuwjaarsgroeten.
Bart van Bommel van Cendris: 'Veel bedrijven onderschatten het hebben van een relatiebestand dat up-to-date is. Een slecht relatiebestand zorgt voor postretouren, foutief bezorgde goederen of diensten, onnodige incassotrajecten, gemiste omzet van niet bereikte klanten, hoge herstelkosten en, in het ergste geval, een ontevreden relatie.' Uit het Nationaal Onderzoek Datakwaliteit van Cendris komt naar voren dat het Nederlands bedrijfsleven wel bewust is van de dataproblematiek bij de eigen organisatie, maar dat concrete acties van de directie bij Nederlandse bedrijven vaak uitblijven. Meer dan 75% van de managers in het Nederlands bedrijfsleven geeft aan dat slecht onderhoud van klantgegevens een nadelig effect heeft op de marketingperformance van de organisatie. Cendris heeft onderzocht welke ergernissen bij zakelijke postontvangers het hoogst op de irritatieladder staan en heeft naar aanleiding hiervan een irritatiebarometer samengesteld:


1) Dhr. i.p.v. Mevr. of andersom 6) Voorletters onjuist
2) Verkeerde bedrijfsnaam 7) Titel onjuist

3) Onjuistheid in bedrijfsnaam 8) Geen Dhr. of Mevr.
4) Verkeerde functionaris 9) Naam niet vermeld

5) Achternaam onjuist 10) Geen titel

Wanneer het lukt om je klanteninformatie actueel en zo 'schoon' mogelijk te houden, dan is de beloning volgens Cendris aanzienlijk. Daarbij draagt het juist adresseren van een kerstgroet bij aan een positief imago van de organisatie.

Tips om relatiebestand up-to-date te houden

Met het aankomende kerstreces is dit de aangewezen periode om als bedrijf het relatiebestand eens goed onder de loep te nemen. 'Als bedrijf zijn er meerdere mogelijkheden om je klantgegevens te onderhouden. Je kunt bijvoorbeeld zorgen voor controlemogelijkheden in het databasesysteem. Daarnaast moet er duidelijk zijn wie in de organisatie verantwoordelijk is voor het onderhouden van de datakwaliteit, ondersteuning op directieniveau is daarbij belangrijk. Ook kan er een onderhoudsdoelstelling worden bepaald; Welke aantallen postretouren zijn nog acceptabel? Welke categorieën klanten verdienen welke mate van kwaliteit? Op welke momenten in het jaar dien je als organisatie een maximaal 'schoon' klantenbestand te beschikken? Tot slot verdient het aanbeveling te zorgen voor een periodiek onderhoud', aldus Van Bommel.

Over Cendris

Cendris, een onderdeel van TPG Post, behaalde in 2004 een omzet van 219 miljoen euro en heeft 4.000 medewerkers in dienst. Het bedrijf biedt een compleet portfolio aan specialistische oplossingen voor directe communicatie, data en document management. Zo geeft Cendris advies over het vinden en behouden van klanten en biedt diensten aan op het gebied van callcenteractiviteiten, het printen van rekeningoverzichten en direct mail" scanning postkamerbeheer, repro en archivering.


Noot voor de redactie,