Ingezonden persbericht


Persbericht Woonbond

Wet betaalbaarheidsheffing drijft huren verder op

De Nederlandse Woonbond is verklaard tegenstander van de nieuwe belasting die verhuurders van woningen moeten gaan betalen als bijdrage aan de huurtoeslaguitgaven van het Rijk. Het is principieel onjuist dat de overheid haar verantwoordelijkheid voor de betaalbaarheid van het wonen voor de laagste inkomens voor een fors gedeelte op verhuurders afschuift. De Woonbond voorziet dat verhuurders deze kosten afwentelen op huurders die geen huurtoeslag ontvangen. Zij krijgen daar de ruimte voor door de extra hoge huurstijgingen die de minister hen de komende 4 jaar toestaat. Door de bestemmingsheffing ontstaat een sterke opwaartse druk op de huren met grootschalige negatieve inkomenseffecten voor huurders die geen aanspraak maken op een huurtoeslag. Deze 2 miljoen huishoudens met veelal een bescheiden middeninkomen betalen op termijn de rekening.

Gisteren stuurde minister Dekker van VROM het Wetsvoorstel betaalbaarheidheffing huurwoningen naar de Tweede Kamer. Volgens dit voorstel moeten verhuurders van woningen in 2006 ? 328 miljoen gaan bijdragen aan de huurtoeslaguitgaven van de rijksoverheid. Deze bijdrage loopt sterk op, naar 353 miljoen in 2007, 377 miljoen in 2008 en 373 miljoen in 2009. De bijdragen in 2008 en 2009 lopen nog verder op als de gemiddelde huurstijging in 2006 en 2007 hoger uitpakt dan geraamd.

De heffing die verhuurders gaan betalen wordt gebaseerd op de WOZ-waarde van hun woningen. In 2006 bedraagt het tarief ? 0,96 per ? 1.000 WOZ-waarde. Landelijk gemiddeld bedraagt de heffing ongeveer ? 110 per woning, maar het pakt fors hoger uit in woningmarktgebieden waar de huizenprijzen relatief hoog zijn. Voor een woning met een WOZ-waarde van ? 200.000 moet bijvoorbeeld ? 192 worden betaald. De gemiddelde heffing van ? 110 staat gelijk aan ongeveer 2,5% extra huurstijging bovenop de inflatie.

Met deze betaalbaarheidsheffing wil minister Dekker een belangrijk deel van haar bezuinigingstaakstelling uit het hoofdlijnenakkoord van Balkenende II realiseren. Zij moet in deze regeerperiode ruim 1,1 miljard inleveren van haar budget. Ruim 600 miljoen daarvan wordt al gerealiseerd door forse kortingen op de huurtoeslag. Verhuurders zouden de resterende 500 miljoen moeten opbrengen door in 2006 en 2007 ? 250 miljoen mee te betalen aan de huurtoeslaguitgaven. Aedes, de brancheorganisatie van woningcorporaties, heeft de minister kort na haar aantreden aangeboden deze bezuiniging voor rekening van de woningcorporaties te nemen in ruil voor een ruimer huurbeleid en huurliberalisatie. De Wet betaalbaarheidsheffing huurwoningen is een belangrijke uitkomst van deze 'Megadeal', ook wel bekend als 'De grote beweging'. De Woonbond heeft zich altijd verzet tegen deze oneigenlijke koppeling van de huurtoeslaguitgaven aan het huurprijsbeleid. Aedes en minister Dekker doen boodschappen met de portemonnee van de huurders. Opnieuw draaien de huurders op voor de bezuinigingen van dit kabinet.

Een principieel bezwaar tegen deze wet is dat een substantieel deel van de maatschappelijke kosten, die uit de algemene middelen zouden moeten worden betaald, wordt afgewenteld op een specifieke en beperkte groep burgers. De laagste inkomens hebben recht op een huurtoeslag om te zorgen dat zij goed en betaalbaar kunnen wonen. De kosten hiervan worden betaald uit de algemene middelen en opgebracht door de belastingbetaler. De heffingswet doorbreekt dit belangrijke principe van maatschappelijke solidariteit. Huurders betalen voor huurders. Ook wordt met de wet een riskant precedent geschapen, omdat men op dezelfde wijze ziekenhuizen en andere zorginstellingen kan laten meebetalen aan de zorgtoeslag. Het is waarschijnlijk niet voor niets dat de Raad van State de minister heeft geadviseerd 'het voorstel van wet niet aldus te zenden aan de Tweede Kamer der Staten Generaal'. Dit is in ons staatsbestel de zwaarste kritiek die de Raad van State op een wetsontwerp kan leveren.

Amsterdam, 21 december 2005
Nummer U20050873



Ingezonden persbericht