Nederland hekkensluiter met kerstuitgaven
Ivrm
Nederlandse man onzeker over kerstwens vrouw
Utrecht, 21 december 2005 - Veertig procent van de Nederlandse mannen is niet in staat om
een geschikt kerstcadeau te bedenken voor zijn geliefde. Vrouwen hebben minder moeite met
het vinden van een geschenk, maar ontberen creativiteit bij de cadeaukeuze. De helft van
de vrouwen kiest voor een boek, CD en concert- of theaterkaartjes als kerstcadeau. Dit
blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van verzekeringsmaatschappij AXA, naar het
bestedingsgedrag van consumenten in 12 landen. Nederlanders zijn dit jaar minder zuinig
met hun kerstuitgaven dan vorig jaar. Populaire cadeaus in Nederland zijn etenswaren,
alcoholische dranken en kleding.
Gemiddeld geeft de werkende Nederlander 179 euro uit aan kerstcadeaus en gepensioneerden
264 euro. Vorig jaar waren de kerstbestedingen beduidend lager onder zowel de werkenden
(101 euro) als de gepensioneerden (118 euro). Bij vooral de werkenden tot 44 jaar en
hoogopgeleiden wint de kerstman aan populariteit. Gepensioneerden en de lagere sociale
klassen laten de kerst links liggen.
Vergeleken met andere landen zijn Nederlanders erg zuinig qua kerstuitgaven. Alleen de
Japanners hebben met 133 euro (werkenden) en 126 euro (gepensioneerden) minder over voor
kerstcadeaus. In Europa tasten de Britten en Spanjaarden het diepst in de buidel.
Wereldwijd wint Amerika met gemiddeld 1.116 euro onder werkenden en 904 euro bij
gepensioneerden.
LAND WERKENDEN (Euro) GEPENSIONEERDEN(Euro)
Verenigde Staten 1.116 904
Verenigd Koninkrijk 880 648
Canada 713 612
Spanje 631 419
Italië 545 467
Australië 542 366
Frankrijk 490 585
Duitsland 439 667
België 397 587
Hong Kong 206 238
Nederland 179 264
Japan 133 126
Over AXA
Over de hele wereld levert AXA producten en diensten met de belofte van Financial
Protection: bescherming en hulp bij het realiseren van de plannen van klanten in elke
fase van hun leven. Wereldwijd heeft AXA momenteel 50 miljoen klanten, 112.000 werknemers
en intermediairs, 72,2 miljard euro omzet en 2,5 miljard euro nettowinst over het jaar
2004. In 2004 stond de AXA Groep op de 13e plaats in de Fortune-lijst van grootste
ondernemingen ter wereld.
Noot voor de redactie,