Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 21 december 2005

Proef met langere en zwaardere vrachtauto's succesvol: 100ste LZV voor Van Straalen en De Vries

Op de Nederlandse wegen verschijnen steeds meer langere en zwaardere vrachtautocombinatie's (LZV's of ecocombi's). Deze week is de 100ste LZV in gebruik genomen in het kader van een landelijke proef die op initiatief van Transport en Logistiek Nederland (TLN) tot stand is gekomen. De proef loopt van augustus 2004 tot 1 november 2006 en moet meer inzicht geven in de effecten van het rijden met LZV's. TLN verwacht dat er na deze datum permanente regelgeving in Nederland komt voor het inzetten van LZV's.

Grote voordelen op gebied van logistiek en milieu
LZV´s zijn combinaties die langer en (vaak) zwaarder zijn dan de maximum toegestane lengtes en gewichten. Ze bieden grote voordelen op het gebied van logistiek en milieu. Twee LZV's vervoeren dezelfde hoeveelheid lading als drie gewone vrachtauto's. Dat betekent minder voertuigbewegingen, minder brandstofverbruik en minder emissies per vervoerde eenheid. Daarnaast maken LZV's een efficiëntere logistiek mogelijk. Aan de proef nemen inmiddels 100 LZV's van 66 bedrijven deel. De proef staat open voor maximaal 100 bedrijven. TLN verwacht dat er uiteindelijk meer dan 125 LZV's aan de proef zullen deelnemen. De deelnemende LZV's zijn qua samenstelling in vier categorieën te verdelen. De meest populaire categorie is de bakwagen met dolly en trailer. De LZV's worden voor allerlei deelmarkten ingezet. De lading varieert van bloemen en planten, levensmiddelen, bouwmaterialen tot containers en afval. Sommige combinaties halen een jaarkilometrage van 200.000 km.

100ste LZV voor vervoer van snijbloemen naar veiling De 100ste LZV bestaat uit een bakwagen met een dolly met daarachter een drie-assige koeltrailer. De combinatie is het resultaat van een samenwerkingsverband van De Vries Spierdijk en Van Straalen Zwaagdijk. Overdag wordt de koeltrailer door Van Straalen achter een normale trekker ingezet voor de distributie van levensmiddelen. Aan het einde van de middag wordt de trailer achter een bakwagen van De Vries gekoppeld. De combinatie wordt vervolgens als LZV gedurende de nacht ingezet voor het vervoer van snijbloemen van kwekers naar de veiling. Een optimale benutting van het materieel en een mooi voorbeeld van een goede samenwerking tussen twee transportbedrijven.

TLN verwacht positief besluit over toekomstige inzet van LZV's De huidige proef moet antwoorden geven op een aantal vragen over de toekomstige inzet van LZV's in Nederland. Daartoe vindt een uitgebreid monitorringonderzoek plaats. De gegevens en conclusies zullen door de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van het ministerie van Verkeer en Waterstaat in de loop van volgend jaar worden verwerkt tot een advies aan de minister. De huidige ervaringen van de deelnemers zijn vrijwel zonder uitzondering positief. Feitelijk zijn er maar twee echte knelpunten, namelijk het feit dat LZV's geen spoorwegen met gelijkvloerse kruisingen mogen passeren en het maximale aantal trajecten van 10. Vooral de eerste eis beperkt een groot aantal bedrijven in hun mogelijkheden om een LZV in te zetten. TLN verwacht op basis van de huidige ervaringen en gegevens een positief besluit over de toekomstige inzet van LZV's in Nederland. TLN zal er bij VenW op aandringen dat het uiteindelijke besluit ruim voor 1 november 2006 bekend is, zodat de sector tijdig weet waar ze aan toe is.

Bijlage: foto (Een highres foto is op te vragen bij TLN) Bijschrift: TLN is blij met de honderdste LZV in Nederland. V.l.n.r.: Ron van 't Schip (algemeen directeur TLN), Robert van Straalen, Sjaak de Vries en Ambro Smit (beleidsadviseur TLN).


---

Bel voor meer informatie of voor beeldmateriaal naar de afdeling Communicatie, Esther Vorenkamp, 079-3636115