Gemeente Amsterdam

Nieuw metrostation voor Kraaiennest

21 december 2005
---
Voorlichting

Kraaiennest krijgt een nieuw metrostation. Door de bouw van een nieuw winkelcentrum en de verlaging van de Karspeldreef wordt het huidige station geheel verplaatst en vernieuwd. Tijdens de vernieuwing blijft het metrostation open. De vernieuwing van het metrostation maakt deel uit van de renovatie van de Oostlijn.

Nieuw winkelcentrum, nieuw metrostation

In een ruimtelijk plan, opgesteld door het stadsdeel Zuidoost, is het metrostation Kraaiennest opgenomen in de bebouwing langs de Karspeldreef, naast het nieuw te bouwen winkelcentrum. Het huidige station moet dan wel iets opschuiven naar het noorden. Door het verschuiven van het metrostation, is het standaard budget dat beschikbaar is voor de renovatie van het metrostation niet voldoende. Dit tekort wordt aangevuld met budgetten uit de ruimtelijke sector zodat er EUR 11,7 miljoen beschikbaar is voor de sloop van het huidige station en de bouw van een nieuw metrostation Kraaiennest. Het stadsdeel Zuidoost en de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (dIVV) werken nu gezamenlijk aan een ontwerp voor het station. Na vaststelling hiervan en na een Europese aanbesteding van het bestek begint de uitvoering medio 2007.

Eisen

In het zogenoemde programma van eisen, vastgesteld door het college van B&W van de gemeente Amsterdam en het dagelijks bestuur van het stadsdeel Zuidoost,staan de eisen waaraan het nieuwe metrostation moet voldoen. Deze eisen zijn vooral gericht op een verantwoorde vormgeving: er komt één roltrap, één lift en een perronoverkapping. Daarnaast transparantie en veiligheid: goede zichtlijnen voor reizigers, en een extra vluchtroute aan de noordzijde van het perron. Tot slot de eis dat tijdens de uitvoering het station in gebruik blijft.

Renovatie Oostlijn

Station Kraaiennest is een van de stations van de 28 jaar oude Oostlijn (Geinlijn en Gaasperplaslijn). Ook de andere stations van deze lijn zijn aan renovatie toe. De stations worden zo ingericht dat ze goed schoon en heel te houden zijn. Hierdoor voelen reizigers zich veiliger. De metrotunnel wordt aangepakt en er komen extra brandveiligheidsmaatregelen. In 2006 begint het achterstallig onderhoud op de bovengrondse perrons. De komende jaren worden de perrons van de stations Spaklerweg, Van der Madeweg, Strandvliet-ArenA, Bullewijk, Holendrecht, Reigersbos, Gein, Venserpolder, Diemen-Zuid, Verrijn Stuartweg en Gaasperplas aangepakt. Het gaat om onderhoud van de daken, verlichting, vloeren en de funderingen van de perronvloeren. De stations blijven open voor de metroreizigers. Behalve de perrons worden ook de toegangen en de stationshallen van de ondergrondse en bovengrondse metrostations gerenoveerd. Rond 2010 moet de renovatie van de Oostlijn gereed zijn.

Tunnelwerkzaamheden De werkzaamheden aan de tunnel en op de vijf ondergrondse stations starten in 2007. In en om de stations worden onder meer rookafvoerkanalen gemaakt en brandalarmsystemen en wordt een informatiesysteem aangelegd. In de tunnel worden vluchtpaden gemaakt.

Het opknappen van de metrostations is een van de belangrijkste maatregelen die de gemeente Amsterdam de komende jaren neemt om de veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren. Daarnaast blijft de gemeente investeren in toezicht en handhaving op stations. De gemeente werkt hierbij samen met diverse partijen, zoals de politie, het GVB, de NS en het Openbaar Ministerie.

Meer informatie vindt u op www.eenveiligamsterdam.nl