Ingezonden persbericht


Persbericht
Amsterdam, 21 december 2005

Steun voor tsunami-slachtoffers éénmalig

De enorme steun voor de acties ten behoeve van de slachtoffers van de tsunamiramp van kerst 2004 heeft geen positieve gevolgen voor toekomstige hulpacties. De tsunami-steun valt te omschrijven als groot, uniek en zeer eenmalig. Dit concludeert de Radboud Universiteit Nijmegen (RU) in het onderzoeksrapport "De tsunami: unieke ramp, uniek draagvlak?" De resultaten van dit onderzoek, voortkomend uit zowel kwalitatieve als kwantitatieve data, zijn vanaf deze week te lezen op de website van NCDO.

Geld voor giro555 eenmalig
De financiële steun voor de Samenwerkende Hulporganisaties is groot gebleken. Meer dan 200 miljoen euro werd ingezameld op giro555. Voor veel mensen is dit een extra bijdrage geweest voor ontwikkelingssamenwerking. Opvallend is het kleine vertrouwen in de effectiviteit van de hulp; slechts één op de drie 'gevers' verwacht dat het geld daar terecht komt waar het het meest nodig is. Dat er toch gegeven wordt heeft vooral te maken met de ernst van de ramp. De meerderheid van de respondenten in de enquête ziet de tsunami als de ergste ramp uit de laatste vijftig jaar. Vrijwel niemand verwacht na de tsunami-acties meer geld te zullen uitgeven aan ontwikkelingssamenwerking.

Meer aandacht voor particuliere initiatieven
Door de enorme media-aandacht die particuliere initiatieven na de tsunami kregen, is ten onrechte het beeld ontstaan dat er veel meer particuliere initiatieven bijgekomen zijn in Nederland. Door de grote media-aandacht zijn dit soort acties wél zichtbaarder geworden voor het grote publiek. Het belang dat mensen hechten aan dit soort van hulpverlening is door de vele aandacht gegroeid. Het vertrouwen in particuliere initiatieven is aanzienlijk groter dan in bijvoorbeeld de Samenwerkende Hulporganisaties

Media spelen een nieuwe rol
Verschillende media legden niet slechts verslag van de ramp en de hulpverlening, maar hebben zich hierin actief gemengd. Deze nieuwe rol zorgt voor een ander soort informatieverstrekking en daarmee voor een andere publieke opinie. Naar waarschijnlijkheid zullen de media zich ook bij volgende rampen proberen te profileren op deze manier, waarmee deze verandering wél een effect zal hebben op het soort toekomstige steun.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------einde persbericht-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ingezonden persbericht