Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

05-45/ 21 december 2005

NMa: netbeheerder moet storing snel kunnen verhelpen

Een netbeheerder dient niet afhankelijk te zijn van derden bij het verhelpen van problemen, bijvoorbeeld stroomstoringen, aan het elektriciteitsnetwerk . Dit is in strijd met de Elektriciteitswet, aldus de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in een uitspraak over een geschil tussen een klant en zijn netbeheerder Continuon.

Aanleiding voor het geschil vormde een klacht van een consument over zijn netbeheerder Continuon die enkele dagen nodig had om een storing aan het netwerk te verhelpen. De vertraging werd veroorzaakt doordat Continuon geen toegang had tot een beveiliging in het netwerk. Deze beveiliging bevindt zich in een woning. De bewoner was in dit geval tijdens de storing afwezig. Indien de netbeheerder voor het verhelpen van een storing afhankelijk is van de medewerking van een derde, dan voldoet de netbeheerder niet aan deze eis. Daarom verplicht de NMa Continuon maatregelen te treffen waardoor zij toekomstige problemen aan het netwerk kan verhelpen zonder afhankelijk te zijn van de medewerking van een derde.

Journalisten kunnen voor meer informatie over dit persbericht contact opnemen met één van onze persvoorlichters: Barbara Roest of Harriët Garvelink, tel. (070) 330 3320 / 3362 of 06-51387468 / 06-22793063 (buiten kantooruren) of via pers@nmanet.nl.

Geen journalist, maar wel vragen over dit persbericht? Neem dan contact op met de Informatielijn NMa, tel. 0800-0231 885 of mail naar info@nmanet.nl

Door middel van de NMa Pers Mailservice kunt u zich aan- of afmelden voor deze dienst.

Met vriendelijke groet,

NMa Webredactie


---
Postadres: Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) Postbus 16326, 2500 BH Den Haag

Bezoekadres: Wijnhaven 24
2511 GA Den Haag

Telefoonnummer: (070) 330 33 30
Faxnummer: (070) 330 33 70
E-mail: info@nmanet.nl