Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

21-12-2005

Staatssecretaris Van Geel wil roetfilters zo snel mogelijk in de hele Europese Unie verplicht stellen. Vanaf 1 januari 2007 moeten in Nederland alle nieuwe auto's zo'n filter hebben. Dat is tenminste 3 jaar eerder dan de Europese Commissie. Dit zei Van Geel vandaag tijdens de lunchlezing 'Fijn stof' in het perscentrum Nieuwspoort in Den Haag.

Nederland kan de concentratie fijn stof slechts voor een klein deel zelf beïnvloeden. Het meeste fijn stof waait over uit het buitenland. Daarom hamert Van Geel op Europese maatregelen die de luchtvervuiling aan de bron aanpakken. "De techniek van roetfilters en schonere motoren is er. Het moet alleen wel voorgeschreven worden vanuit Brussel. Anders zal geen enkele autofabrikant vrijwillig roetfilters installeren op zijn nieuwe auto's als dat zijn marktpositie in gevaar zal brengen. Die auto's worden immers duurder. Zoiets moet vanuit Brussel worden voorgeschreven", aldus Van Geel. De bewindsman heeft een brief (notificatie) aan de Commissie gestuurd waarin hij aandringt op snelle wettelijke invoering van het roetfilter. Van Geel: "De notificatie ligt nu in Brussel en is informeel positief ontvangen door de milieumensen aldaar. Ik heb goede hoop dat de Commissie niet anders kan oordelen dan te zeggen dat dit een logische maatregel is vanuit Nederland. Ook andere lidstaten hebben interesse getoond in onze notificatie."
De staatssecretaris ging ook in op de nieuwe Europese richtlijn voor luchtvervuiling die de Europese Commissie voorbereidt. Die biedt de mogelijkheid om zeezout niet mee te tellen bij luchtvervuiling. Ook geeft het lidstaten de mogelijkheid Europese normen tijdelijk uit te stellen. De nieuwe richtlijn handhaaft echter de huidige norm voor fijn stof (daggemiddelde norm voor PM10), hoewel bijna geen lidstaat die haalt. Bovendien wil de Commissie een norm voor nog kleinere stofdeeltjes, het zogenaamde PM2,5. Een wetenschappelijke onderbouwing daarvoor ontbreekt echter, volgens Van Geel. De staatssecretaris pleit voor 'meer flexibiliteit' op deze punten. "Dat betekent niet dat Nederland het beleid wil versoepelen. Het moet echter wel een realistisch beleid zijn, met normen die in de gegeven tijd ook haalbaar moeten zijn. En daarvoor hebben we wel de EU-brede instrumenten nodig, aldus Van Geel. "In de tussentijd zullen wij alles op alles stellen om zoveel als mogelijk aan de gestelde doelen te voldoen. En tegelijkertijd de ontstane knelpunten op ruimtelijk en economisch gebied op te lossen."