Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Speaking notes voor de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij de ondertekening van de nautische verdragen tussen Nederland en Vlaanderen in Middelburg

(Alleen de uitgesproken tekst geldt)


· Allereerst wil ik de provincie hartelijk danken voor de goede organisatie. Dat de Zeeuwen gastvrije mensen zijn ondervind ik regelmatig aan den lijve - want ik kom geregeld in dit prachtige stukje Nederland. Het verbaast me dan ook niet dat Zeeland zich vandaag als gastheer weer van z'n beste kant zien.


· En dat mag ook best, want dit is een historisch moment: deze dag staat in het teken van de vriendschap tussen de Nederlanders en de Belgen. Dat is in het verleden wel eens anders geweest, maar dat hoef ik u niet te vertellen. Natuurlijk tappen wij Nederlanders af en toe nog wel eens een Belgenmop en ook hun beurt steken de Belgen wel eens de draak met ons - ik noem geen namen. Maar dat heeft allemaal weinig om het lijf. Eigenlijk laten die grappen zien dat het juist wel goed zit, want zoals onze gezamenlijke oosterburen zeggen: was sich liebt, das neckt sich.


· Ook deze bijeenkomst is het levende bewijs van de goede verhouding tussen de Nederlanders en de Belgen. We ondertekenen maar liefst vier verdragen. Bij Verkeer en Waterstaat hebben we deze buit eerlijk verdeeld: de staatssecretaris twee en ik twee.


· Om te beginnen het GNB - oftewel het Gemeenschappelijk Nautisch Beheer - verdrag. Een verdrag naar mijn hart, omdat er een goede balans is gevonden tussen de havenbelangen en veiligheid, één van mijn topprioriteiten. Ik zet me voor 200 procent in om de Nederlandse wegen veiliger te maken en dan kunnen de waterwegen natuurlijk niet achterblijven. Gelukkig werken Belgen en Nederlanders intensief samen aan een veilige Westerschelde. Denk aan de vele maatregelen die onder de vlag van de Vlaams - Nederlandse Permanente Commissie worden genomen. Zoals de Westerscheldeplanner, waarmee we het verkeer in veilige banen kunnen leiden.


· In de toekomst kunnen we meer verwachten van deze commissie. In het GNB-verdrag spreken we af dat de commissie met een veiligheidsplan op de proppen komt, waarin calamiteitenbestrijding een centrale plaats krijgt. Ik ben heel benieuwd naar dit plan.


· Naast veiligheid staat een tweede V centraal in het verdrag, die van `vlotheid'. De zogenaamde ketenbenadering is de sleutel tot meer efficiency in de scheepvaart. Daar gaan de Scheldehavens de vruchten van plukken. In de vertaalslag van papier naar praktijk gaat de Permanente Commissie opnieuw een grote rol spelen.


· Ook over het tweede verdrag - over de ontkoppeling van de loodsgelden - ben ik enthousiast. Na meer dan 150 jaar zijn we vrij om de loodsgelden in Rotterdam te bepalen zonder naar de Schelde te moeten kijken. Daarmee plaveien we de weg naar betere prijs-prestatie-verhoudingen in het loodswezen. Dit sluit naadloos aan bij initiatieven aan Vlaamse kant op dit punt. En bij de samenwerking tussen de Vlaamse en Nederlandse loodsdienst die de afgelopen een behoorlijke vlucht heeft genomen, met meer veiligheid en vlotheid als gevolg.


· Het mag duidelijk zijn: het gaat goed en vanaf vandaag nog beter. Voor mij is het dan ook een hele mooie dag. Die in teken staat van veiligheid, vlotheid en last but not least vriendschap.