Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Speaking notes voor de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz van Haegen, bij de ondertekening van verdragen over de Schelde in Middelburg

(Alleen de uitgesproken tekst geldt)


· Na een eeuwenlange waterscheiding tussen Vlaanderen en Nederland komt het dan toch tot verbondenheid. Gelukkig is het water dat ons eeuwenlang uit elkaar dreef nu reden om de handen ineen te slaan. De sleutel tot deze samenwerking - die we vandaag bezegelen met maar liefst vier overeenkomsten - is doorzettingsvermogen.


· Ik ben blij met de overeenkomsten van vandaag, want de Nederlands-Belgische samenwerking gaat een hoop goeds brengen in de Westerschelderegio. Zoals de minister net al aangaf krijgen veiligheid en vlotheid een flinke impuls. Graag voeg ik daar nog een derde en vierde aspect aan toe: duurzaamheid en toegankelijkheid. Voor de korte en de lange termijn.


· In de ontwikkelingsschets Schelde-estuarium 2010 slaan we meerdere vliegen in een klap. We geven de Antwerpse haven een ruimere toegang. We beveiligen de Schelde beter tegen overstromingen. En we geven meer ruimte aan de unieke en zeldzame estuariumnatuur. Met veel dank aan minister Veerman, die aan dat laatste financieel flink bijdraagt. Helaas is hij vandaag verhinderd.


· Een prachtige schets dus, die met recht het stempel integraal verdient. Eerder dit jaar werden we het al eens over dit plan en vandaag zetten we met een handtekening - mijn eerste - de eerste stap van papieren schets naar de praktijk van de Schelde. Ik ben ervan overtuigd dat er nog vele stappen zullen volgen. Het tweede verdrag dat ik teken, legt vast hoe we in de toekomst samen blijven werken aan een duurzaam en multifunctioneel Schelde-estuarium. Het is belangrijk dat België en Nederland daar structureel aan blijven werken.


· Verschillende partijen en mensen hebben keihard gewerkt om te komen waar we nu zijn. Provincies, gemeenten, waterschappen en stakeholders zoals bedrijven, boeren en havens - aan Nederlandse en Vlaamse zijde hebben stuk voor stuk en vooral ook samen meegedacht over de toekomst van de Westerschelde. Eddy Baldewijns en Jan Hendrikx hebben in dit opzicht een belangrijke rol gespeeld. Als ware bruggenbouwers hebben zij de oevers van de Westerschelde met elkaar verbonden. Mijn complimenten! Ook complimenten en dank in de richting van de bestuurders in Antwerpen en in Zeeland, die over hun eigen schaduw zijn heen gesprongen om elkaar in de ogen te kunnen kijken. Last but not least een pluim voor onze onderhandelaars Wivina Demeester, Niek van Zutphen Jan Strubbe en Sjef Jacobs. U kunt trots zijn op het bereikte resultaat!


· Dan lijkt het me nu de hoogste tijd om over te gaan naar het moment suprème: de ondertekening van de verdragen - wat mij betreft een flinke mijlpaal op onze vaartocht naar een Westerschelde die ons verbindt in plaats van scheidt.