Speaking notes voor de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Melanie
Schultz van Haegen, bij de ondertekening van verdragen over de Schelde in
Middelburg
(Alleen de uitgesproken tekst geldt)
· Na een eeuwenlange waterscheiding tussen Vlaanderen en Nederland
komt het dan toch tot verbondenheid. Gelukkig is het water dat ons
eeuwenlang uit elkaar dreef nu reden om de handen ineen te slaan. De
sleutel tot deze samenwerking - die we vandaag bezegelen met maar
liefst vier overeenkomsten - is doorzettingsvermogen.
· Ik ben blij met de overeenkomsten van vandaag, want de
Nederlands-Belgische samenwerking gaat een hoop goeds brengen in de
Westerschelderegio. Zoals de minister net al aangaf krijgen veiligheid
en vlotheid een flinke impuls. Graag voeg ik daar nog een derde en
vierde aspect aan toe: duurzaamheid en toegankelijkheid. Voor de korte
en de lange termijn.
· In de ontwikkelingsschets Schelde-estuarium 2010 slaan we meerdere
vliegen in een klap. We geven de Antwerpse haven een ruimere toegang.
We beveiligen de Schelde beter tegen overstromingen. En we geven meer
ruimte aan de unieke en zeldzame estuariumnatuur. Met veel dank aan
minister Veerman, die aan dat laatste financieel flink bijdraagt.
Helaas is hij vandaag verhinderd.
· Een prachtige schets dus, die met recht het stempel integraal
verdient. Eerder dit jaar werden we het al eens over dit plan en
vandaag zetten we met een handtekening - mijn eerste - de eerste stap
van papieren schets naar de praktijk van de Schelde. Ik ben ervan
overtuigd dat er nog vele stappen zullen volgen. Het tweede verdrag
dat ik teken, legt vast hoe we in de toekomst samen blijven werken aan
een duurzaam en multifunctioneel Schelde-estuarium. Het is belangrijk
dat België en Nederland daar structureel aan blijven werken.
· Verschillende partijen en mensen hebben keihard gewerkt om te komen
waar we nu zijn. Provincies, gemeenten, waterschappen en stakeholders
zoals bedrijven, boeren en havens - aan Nederlandse en Vlaamse zijde
hebben stuk voor stuk en vooral ook samen meegedacht over de toekomst
van de Westerschelde. Eddy Baldewijns en Jan Hendrikx hebben in dit
opzicht een belangrijke rol gespeeld. Als ware bruggenbouwers hebben
zij de oevers van de Westerschelde met elkaar verbonden. Mijn
complimenten! Ook complimenten en dank in de richting van de
bestuurders in Antwerpen en in Zeeland, die over hun eigen schaduw
zijn heen gesprongen om elkaar in de ogen te kunnen kijken. Last but
not least een pluim voor onze onderhandelaars Wivina Demeester, Niek
van Zutphen Jan Strubbe en Sjef Jacobs. U kunt trots zijn op het
bereikte resultaat!
· Dan lijkt het me nu de hoogste tijd om over te gaan naar het moment
suprème: de ondertekening van de verdragen - wat mij betreft een
flinke mijlpaal op onze vaartocht naar een Westerschelde die ons
verbindt in plaats van scheidt.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat