Kia Rio wint prestigieuze âAutobest 2006â prijs
(12/21/2005)
Voor het eerst wint een aziatische kandidaat de Autobest Award, die
sinds vier jaar een opkomende markt van 200 miljoen consumenten in 12
landen vertegenwoordigt.
De eerste drie winnaars van deze vakprijs voor nieuwe autoâs in de
klasse tot ⬠15.000 waren Europeanen: de Citroën C3 in 2002, Fiat
Panda in 2003 en Dacia Logan in 2004. De Kia Rio verslaat dit jaar
niet alleen de Chevrolet Matiz en Suzuki Swift, maar ook europese
favorieten zoals de Renault Clio en Ford Focus.
Goud weggekaapt vóór nieuwe Focus, Clio, Matiz en Swift
Met een totaalscore van 706 punten neemt de Kia Rio duidelijk afstand
van de zilveren 659 punten voor de Focus en bronzen 599 punten voor de
Clio. Op de vierde plaats komt de Chevrolet Matiz met 467 punten en op
vijf staat de Suzuki Swift met 449 punten. Dit eervol genomineerde
vijftal komt voort uit de individuele lijstjes van vijf beste nieuwe
autoâs volgens ieder van de 12 man sterke jury. De Kia Rio is
aangewezen als de best passende auto voor de wensen van de consument:
in elk opzicht modern, met alle actuele technologie en ook nog eens
heel betaalbaar. De voorzitter van Autobest, Dan Verdie meldt dat âde
Kia Rio boven zijn concurrenten uitsteekt door een fantastische
prijs-prestatieverhouding en een grote veelzijdigheid. Ook speelt een
belangrijke rol dat Kia zeer snelle vooruitgang boekt bij het
oprichten van een excellent dealernetwerk over heel Europa.â
Kritische consumenten in Centraal en Oost Europa
De Autobest verkiezing wordt inmiddels beschouwd als de tweede
onafhankelijke verkiezing van autoâs door een vakjury, naast de Auto
van het Jaar in West Europa. De 12 landen die deelnemen in het
Autobest programma zijn Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Tsjechië,
Macedonië, Roemenië, Polen, Servië, Slowakije, Slovenië, Turkije
en Oekraïne. De zogenoemde âopkomende maktenâ zijn voor Kia van groot
belang, aldus een enthousiaste Jean-Charles Lievens, Senior Vice
President van Kia Motors Europe: âde juryleden uit Oost Europa hebben
onze nieuwkomer in het B-segment de best mogelijke aanbeveling
gegeven. Het is een schitterende prestatie voor het snel groeiende
merk Kia.â
Ook Yong-Hwan Kim, Senior Executive Vice-President en COO (Chief
Operating Officer) van Kia Motors Corporation telt zijn zegeningen:
âDeze onderscheiding is de eerste keer dat een aziatisch merk de
hoogste eer krijgt. Dit bewijst voor ons heel duidelijk dat Kia
begrijpt wat europese consumenten wensen. Kia is vastbesloten om in
haar grootste exportmarkt overzee verder te groeien.â
Vakjury beoordeelt 13 belangrijke criteria
De Autobest Among Emerging Markets groep is in 2001 opgericht en is nu
reeds de belangrijkste automobilistenorganisatie in Centraal en Oost
Europa. Het gezag van de juryleden, allen werkzaam in hun
respectievelijke naties als autojournalist of publicist, is
onomstreden. Voor deze verkiezing kon elk jurylid 240 punten toekennen
in 13 aandachts-gebieden. In totaal zijn dus 2.880 punten toegekend
aan vijf autoâs, hetgeen neerkomt op 576 punten gemiddeld. De Kia Rio
scoorde met zijn 706 punten bijna 23% boven dit gemiddelde. De
aandachtsgebieden zijn: interieur, exterieur, hanteerbaarheid en
weggedrag, comfort, technologie, veelzijdigheid, veiligheid,
brandstofeconomie, milieu, vervangingsonderdelen, dealers en prijs.
AutoRai