AutoRai

Nieuwe V8-motor voor Audi A4 DTM

(12/21/2005)
Voor het seizoen 2006 versterkt Audi zijn betrokkenheid bij de DTM, de toonaangevende en populairste internationale toerwagenserie. Na het binnenhalen van de titel in 2004 door Audi-fabrieksrijder Mattias Ekström en de nipte nederlaag in het afgelopen seizoen is het doel voor het komend jaar duidelijk: âWe willen de titel van Mercedes-Benz terughalen en daarmee onze positie als het sportiefste merk in het premiumsegment nog meer benadrukkenâ, zegt Prof. Dr. Martin Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van Audi AG. "Tegelijkertijd zullen we er samen met Mercedes-Benz alles aan doen om de status van de DTM als aantrekkelijkste raceklasse naast de Formule
1 te versterken. Met een langdurige betrokkenheid bij de DTM, aanvankelijk voor drie jaar tot en met het seizoen 2008, leveren wij daaraan onze bijdrage.â

In de DTM treden volgend jaar met Audi en Mercedes-Benz de twee toonaangevende Duitse automerken op het allerhoogste niveau tegen elkaar in het strijdperk. Daarmee herleeft een duel met een lange traditie: 70 jaar geleden raceten de legendarische âSilberpfeileâ van de Auto Union en Mercedes-Benz op de circuits al tegen elkaar. Audi won in 1990, 1991, 2002 en 2004 kampioenstitels in de DTM en is daarmee een van de succesvolste merken in het kampioenschap.

De DTM zelf kan ook op grote successen bogen: dit jaar kwamen er in totaal 922.500 bezoekers naar de elf races, terwijl de live-uitzendingen van de races op het eerste Duitse televisiekanaal ARD gemiddeld zoân twee miljoen kijkers trokken. Daarmee was het seizoen 2005 qua belangstelling het succesvolste in de 21-jarige historie van de DTM. Ook internationaal was de DTM goed voor record-kijkcijfers, duidelijk meer dan die van het FIA WK Toerwagens (WTCC) en andere raceklassen.

Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich verklaart: âHet is gebleken dat de toeschouwers spectaculaire toerwagens op hoog niveau willen zien. Dat is wat de DTM te bieden heeft. Bovendien zijn de autoâs zo aantrekkelijk dat de beste coureurs van de wereld hier willen rijden.â De benodigde investeringen zijn alleszins redelijk. Alleen zo is immers de inschrijving van tien autoâs mogelijk, zoals Audi die voor het seizoen 2006 plant. Het nieuwe technisch reglement, dat naar verwachting in 2007 van kracht wordt, reduceert de kosten nog verder en maakt de DTM zo ook interessant voor fabrikanten die momenteel deelname overwegen of in andere series actief zijn. âHet feit dat Audi en Mercedes-Benz op lange termijn in de DTM uitkomen, geeft de serie, alle betrokkenen en fabrikanten zekerheid voor de toekomstâ, zegt Dr. Ullrich.

In de DTM komt Audi volgend jaar met een verder ontwikkelde uitvoering van de A4 DTM uit, die intern de projectnaam âR12 plusâ draagt. Naast verbeteringen in de aërodynamica en aan het chassis krijgt de A4 een nieuw ontwikkelde V8-motor, die al sinds eind oktober op de testbank loopt.

Voor het seizoen 2006 staan er twaalf DTM-races gepland. Zes daarvan vinden plaats in Duitsland. Nieuw zijn races op het circuit van Brands Hatch (Groot-Brittannië), Le Mans (Frankrijk) en Barcelona (Spanje). Ook de jaarlijkse race op Circuit Park Zandvoort staat uiteraard weer op het programma.