Nieuwe V8-motor voor Audi A4 DTM
(12/21/2005)
Voor het seizoen 2006 versterkt Audi zijn betrokkenheid bij de DTM, de
toonaangevende en populairste internationale toerwagenserie. Na het
binnenhalen van de titel in 2004 door Audi-fabrieksrijder Mattias
Ekström en de nipte nederlaag in het afgelopen seizoen is het doel
voor het komend jaar duidelijk: âWe willen de titel van Mercedes-Benz
terughalen en daarmee onze positie als het sportiefste merk in het
premiumsegment nog meer benadrukkenâ, zegt Prof. Dr. Martin
Winterkorn, voorzitter van de raad van bestuur van Audi AG.
"Tegelijkertijd zullen we er samen met Mercedes-Benz alles aan doen om
de status van de DTM als aantrekkelijkste raceklasse naast de Formule
1 te versterken. Met een langdurige betrokkenheid bij de DTM,
aanvankelijk voor drie jaar tot en met het seizoen 2008, leveren wij
daaraan onze bijdrage.â
In de DTM treden volgend jaar met Audi en Mercedes-Benz de twee
toonaangevende Duitse automerken op het allerhoogste niveau tegen
elkaar in het strijdperk. Daarmee herleeft een duel met een lange
traditie: 70 jaar geleden raceten de legendarische âSilberpfeileâ van
de Auto Union en Mercedes-Benz op de circuits al tegen elkaar. Audi
won in 1990, 1991, 2002 en 2004 kampioenstitels in de DTM en is
daarmee een van de succesvolste merken in het kampioenschap.
De DTM zelf kan ook op grote successen bogen: dit jaar kwamen er in
totaal 922.500 bezoekers naar de elf races, terwijl de
live-uitzendingen van de races op het eerste Duitse televisiekanaal
ARD gemiddeld zoân twee miljoen kijkers trokken. Daarmee was het
seizoen 2005 qua belangstelling het succesvolste in de 21-jarige
historie van de DTM. Ook internationaal was de DTM goed voor
record-kijkcijfers, duidelijk meer dan die van het FIA WK Toerwagens
(WTCC) en andere raceklassen.
Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich verklaart: âHet is gebleken
dat de toeschouwers spectaculaire toerwagens op hoog niveau willen
zien. Dat is wat de DTM te bieden heeft. Bovendien zijn de autoâs zo
aantrekkelijk dat de beste coureurs van de wereld hier willen rijden.â
De benodigde investeringen zijn alleszins redelijk. Alleen zo is
immers de inschrijving van tien autoâs mogelijk, zoals Audi die voor
het seizoen 2006 plant. Het nieuwe technisch reglement, dat naar
verwachting in 2007 van kracht wordt, reduceert de kosten nog verder
en maakt de DTM zo ook interessant voor fabrikanten die momenteel
deelname overwegen of in andere series actief zijn. âHet feit dat Audi
en Mercedes-Benz op lange termijn in de DTM uitkomen, geeft de serie,
alle betrokkenen en fabrikanten zekerheid voor de toekomstâ, zegt Dr.
Ullrich.
In de DTM komt Audi volgend jaar met een verder ontwikkelde uitvoering
van de A4 DTM uit, die intern de projectnaam âR12 plusâ draagt. Naast
verbeteringen in de aërodynamica en aan het chassis krijgt de A4 een
nieuw ontwikkelde V8-motor, die al sinds eind oktober op de testbank
loopt.
Voor het seizoen 2006 staan er twaalf DTM-races gepland. Zes daarvan
vinden plaats in Duitsland. Nieuw zijn races op het circuit van Brands
Hatch (Groot-Brittannië), Le Mans (Frankrijk) en Barcelona (Spanje).
Ook de jaarlijkse race op Circuit Park Zandvoort staat uiteraard weer
op het programma.
AutoRai