Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB05-148
22 december 2005
Vertrouwen consument opnieuw toegenomen
Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in
december 2005 gestegen ten opzichte van november. Dit is de derde stijging op
rij. Het vertrouwen van de consumenten bereikte hiermee de hoogste stand in
drieënhalf jaar. Ook over de ontwikkeling van de werkloosheid zijn consumenten
positiever gestemd. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.
Oordeel economisch klimaat aanzienlijk verbeterd
Het oordeel van de consument over het economisch klimaat was in december
aanzienlijk minder negatief dan een maand eerder. Vooral over de economische
situatie in de afgelopen twaalf maanden verbeterde het oordeel. Maar ook over
het economisch klimaat in de komende twaalf maanden oordeelden
consumenten iets positiever.
Koopbereidheid licht toegenomen
De koopbereidheid was, na correctie voor seizoeninvloeden, in december iets
minder negatief dan een maand eerder. Toch blijft de koopbereidheid van
consumenten laag. Over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden
oordeelden consumenten negatiever. Daarentegen zijn ze iets minder somber
gestemd over de eigen financiën in de komende twaalf maanden. Ook over het
doen van duurzame aankopen, zoals meubels, oordeelden ze minder negatief.
Consumenten positiever over ontwikkeling werkloosheid
Consumenten zijn sinds juni 2005 steeds positiever geworden over de
ontwikkeling van de werkloosheid. In december verwachtte ongeveer eenderde
van de consumenten dat de werkloosheid in de komende twaalf maanden gaat
dalen. Een half jaar eerder was dat nog maar 12 procent.
ln.... Consument iets optimistischer het jaar uit
sbc.... duidelijk toe. Vanaf mei zakte het echter weer in. In het laatste kwartaal van dit
Ook in 2005 zijn de pessimisten nog altijd in de meerderheid. Dat is al zo sinds
medio 2001. In het begin van 2005 nam het vertrouwen van consumenten
jaar werden de consumenten steeds minder negatief. Dat resulteerde in
w december in de hoogste waarde van het consumentenvertrouwen sinds
drieënhalf jaar.
ww
CBS Persbericht PB05-148 pagina 1 van 4
Technische toelichting
Meer informatie
Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de
Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het
Conjunctuurbericht. Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld van
de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren na het
uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken. Via de
CBS website (Informatie voor/Publiek/Abonnementen) kunt u zich ook
aanmelden voor een gratis email-abonnement.
Algemeen
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste
tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens
vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het
consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van
huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële
situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek
(CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat
het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en
de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het
slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren
worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het
percentage pessimisten.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO
voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC
hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening
ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator
van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de
afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar
indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet
zichtbaar is in de grafiek.
CBS Persbericht PB05-148 pagina 2 van 4
Grafiek 1: Consumentenvertrouwen volgens de definitie van het CBS en de
Europese Commissie (na correctie voor seizoeninvloeden)
40
30
20
10
0
-10
-20
-30
-40
-50
2000 2001 2002 2003 2004 2005
Consumentenvertrouwen (definitie CBS)
Consumentenvertrouwen (definitie EC)
Bron: CBS, Europese Commissie
Tabel 1: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat,
koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na correctie
voor seizoeninvloeden)
2005
Jaar Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Consumenten- -22 -26 -23 -28 -28 -23 -19 -15
vertrouwen
Oordeel -23 -30 -28 -33 -30 -21 -16 -10
economisch
klimaat
Economisch -42 -48 -50 -52 -51 -38 -32 -23
klimaat afgelopen
jaar
Economisch -3 -12 -7 -14 -10 -4 0 4
klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -22 -23 -20 -24 -26 -25 -22 -19
Financiële -27 -23 -23 -28 -29 -25 -20 -24
situatie afgelopen
jaar
Financiële -9 -10 -3 -13 -14 -13 -12 -9
situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -30 -37 -32 -32 -34 -36 -33 -24
grote aankopen
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-148 pagina 3 van 4
Tabel 2: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat,
koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden
(oorspronkelijke reeks)
2005
Jaar Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Consumenten- -22 -26 -22 -26 -27 -25 -21 -18
vertrouwen
Oordeel -23 -31 -28 -31 -30 -25 -19 -12
economisch
klimaat
Economisch -42 -50 -51 -50 -49 -40 -33 -26
klimaat afgelopen
jaar
Economisch -3 -13 -4 -12 -10 -9 -5 2
klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -22 -23 -19 -23 -26 -26 -23 -21
Financiële -27 -25 -24 -27 -31 -25 -22 -23
situatie afgelopen
jaar
Financiële -9 -12 -4 -12 -13 -15 -12 -9
situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -30 -33 -29 -30 -34 -38 -35 -32
grote aankopen
Bron: CBS
Tabel 3: Werkloosheidsverwachting van consumenten in de komende
twaalf maanden: percentage consumenten dat denkt dat de werkloosheid
zal stijgen/gelijk blijven/dalen en het niet weet
2005
Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Stijgen 50 59 52 47 43 38 39 28
Gelijk blijven 29 22 28 31 32 31 32 32
Dalen 15 12 15 16 18 24 20 33
Weet niet 7 8 6 7 7 7 7 7
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-148 pagina 4 van 4
---- --
Centraal Bureau voor de Statistiek