Centraal Bureau voor de Statistiek

Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB05-148
22 december 2005

Vertrouwen consument opnieuw toegenomen

Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in december 2005 gestegen ten opzichte van november. Dit is de derde stijging op rij. Het vertrouwen van de consumenten bereikte hiermee de hoogste stand in drieënhalf jaar. Ook over de ontwikkeling van de werkloosheid zijn consumenten positiever gestemd. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Oordeel economisch klimaat aanzienlijk verbeterd Het oordeel van de consument over het economisch klimaat was in december aanzienlijk minder negatief dan een maand eerder. Vooral over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden verbeterde het oordeel. Maar ook over het economisch klimaat in de komende twaalf maanden oordeelden consumenten iets positiever.

Koopbereidheid licht toegenomen De koopbereidheid was, na correctie voor seizoeninvloeden, in december iets minder negatief dan een maand eerder. Toch blijft de koopbereidheid van consumenten laag. Over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden oordeelden consumenten negatiever. Daarentegen zijn ze iets minder somber gestemd over de eigen financiën in de komende twaalf maanden. Ook over het doen van duurzame aankopen, zoals meubels, oordeelden ze minder negatief.

Consumenten positiever over ontwikkeling werkloosheid Consumenten zijn sinds juni 2005 steeds positiever geworden over de ontwikkeling van de werkloosheid. In december verwachtte ongeveer eenderde van de consumenten dat de werkloosheid in de komende twaalf maanden gaat dalen. Een half jaar eerder was dat nog maar 12 procent. ln.... Consument iets optimistischer het jaar uit

sbc.... duidelijk toe. Vanaf mei zakte het echter weer in. In het laatste kwartaal van dit Ook in 2005 zijn de pessimisten nog altijd in de meerderheid. Dat is al zo sinds medio 2001. In het begin van 2005 nam het vertrouwen van consumenten jaar werden de consumenten steeds minder negatief. Dat resulteerde in w december in de hoogste waarde van het consumentenvertrouwen sinds drieënhalf jaar.
ww
CBS Persbericht PB05-148 pagina 1 van 4

Technische toelichting
Meer informatie
Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Conjunctuurbericht. Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld van de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren na het uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken. Via de CBS website (Informatie voor/Publiek/Abonnementen) kunt u zich ook aanmelden voor een gratis email-abonnement.

Algemeen
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens. De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

CBS Persbericht PB05-148 pagina 2 van 4

Grafiek 1: Consumentenvertrouwen volgens de definitie van het CBS en de Europese Commissie (na correctie voor seizoeninvloeden) 40
30
20
10
0

-10

-20

-30

-40

-50
2000 2001 2002 2003 2004 2005 Consumentenvertrouwen (definitie CBS) Consumentenvertrouwen (definitie EC) Bron: CBS, Europese Commissie

Tabel 1: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na correctie voor seizoeninvloeden)
2005
Jaar Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Consumenten- -22 -26 -23 -28 -28 -23 -19 -15 vertrouwen
Oordeel -23 -30 -28 -33 -30 -21 -16 -10 economisch
klimaat
Economisch -42 -48 -50 -52 -51 -38 -32 -23 klimaat afgelopen
jaar
Economisch -3 -12 -7 -14 -10 -4 0 4 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -22 -23 -20 -24 -26 -25 -22 -19 Financiële -27 -23 -23 -28 -29 -25 -20 -24 situatie afgelopen
jaar
Financiële -9 -10 -3 -13 -14 -13 -12 -9 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -30 -37 -32 -32 -34 -36 -33 -24 grote aankopen
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-148 pagina 3 van 4

Tabel 2: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat, koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (oorspronkelijke reeks)
2005
Jaar Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Consumenten- -22 -26 -22 -26 -27 -25 -21 -18 vertrouwen
Oordeel -23 -31 -28 -31 -30 -25 -19 -12 economisch
klimaat
Economisch -42 -50 -51 -50 -49 -40 -33 -26 klimaat afgelopen
jaar
Economisch -3 -13 -4 -12 -10 -9 -5 2 klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -22 -23 -19 -23 -26 -26 -23 -21 Financiële -27 -25 -24 -27 -31 -25 -22 -23 situatie afgelopen
jaar
Financiële -9 -12 -4 -12 -13 -15 -12 -9 situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -30 -33 -29 -30 -34 -38 -35 -32 grote aankopen
Bron: CBS

Tabel 3: Werkloosheidsverwachting van consumenten in de komende twaalf maanden: percentage consumenten dat denkt dat de werkloosheid zal stijgen/gelijk blijven/dalen en het niet weet

2005
Mei Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Stijgen 50 59 52 47 43 38 39 28 Gelijk blijven 29 22 28 31 32 31 32 32 Dalen 15 12 15 16 18 24 20 33 Weet niet 7 8 6 7 7 7 7 7 Bron: CBS

CBS Persbericht PB05-148 pagina 4 van 4


---- --