Meer maatregelen voor fietsende Amsterdammer
22 december 2005
Amsterdam gaat de komende vijf jaar extra maatregelen treffen om het
gebruik van de fiets te stimuleren. Dit staat in het
Meerjarenbeleidsplan Fiets 2006-2010. Op dit moment fietst driekwart
van de Amsterdammers regelmatig. Uitvoering van het plan moet ertoe
leiden dat de Amsterdammers in 2010 voor ten minste 37% van hun
dagelijkse verplaatsingen de fiets als vervoermiddel gebruikt.
Wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur):
"Zonder de fiets slibt de stad dicht, staan er permanent files en
puilt het openbaar vervoer uit. Er is nog nooit zoveel gedaan om het
gebruik van de fiets te stimuleren als in de huidige collegeperiode.
Het volgende college moet deze lijn voortzetten." Het college van B&W
betrekt het meerjarenbeleidsplan bij de onderhandelingen over het
nieuwe programakkoord, dat na de gemeenteraadsverkiezingen in maart
2006 wordt opgesteld. Een aantal maatregelen uit het plan is een
voortzetting van het huidige beleid, een aantal is nieuw.
Fietsen stallen
Amsterdam wil meer en betere stallingen bij publiekstrekkende
voorzieningen (zoals winkelcentra, uitgaanslocaties en openbaar
vervoerknooppunten) en meer rekken bij woningen. Er zijn nu vijf
bewaakte gemeentelijke Lockerstallingen. Dit aantal moet de komende
jaren flink worden uitgebreid zodat er een netwerk van stallingen
ontstaat. Gedacht wordt aan nieuwe stallingen op/bij het
Rembrandtplein en Leidseplein, een tweede tijdelijke fietsflat achter
het Centraal Station, stallingen bij de NS-stations Lelylaan,
Sloterdijk, in het Zuidasgebied en bij vijf
Noord-Zuidlijnmetrostations.
Fietsdiefstalpreventie
Dankzij de fietsdiefstalcampagne en extra handhaving in de afgelopen
jaren is het aantal fietsen dat jaarlijks wordt gestolen gedaald van 1
op de 5 fietsen naar 1 op de 10. In 2010 moet dit 1 op de 15 zijn.
Gemeente, politie en justitie werken nauw samen. Veelplegers krijgen
hogere straffen. Bij de Amsterdamse Fiets Afhandel Centrale (AFAC)
worden alle fietsen gecontroleerd op diefstal. Omdat de
aangiftebereidheid in Amsterdam nog steeds laag is, moeten mensen
blijvend worden aangespoord juist wel aangifte te doen.
Fietsroutes
Afgelopen jaren heeft de gemeente veel geïnvesteerd in veilige
fietsroutes. De kwaliteit van het Amsterdamse Hoofdnet Fiets moet
verbeteren door het aanleggen van ontbrekende schakels en de
verbetering van zwakke schakels in het Hoofdnet Fiets. De fietspaden
moeten verkeersveilig zijn, sociaal veilig, comfortabel en snel. De
stadsdelen zijn verantwoordelijk voor het beheer en het onderhoud van
het Hoofdnet Fiets. De meest in het oog springende nieuwe routes zijn
een fietspassage onder het Centraal Station, een fietsroute en
fietsbrug over het Noordhollandsch Kanaal in de Van Hasseltwegzone (in
Noord) en de Leidsegrachtroute met een fietsbrug over de Singelgracht.
Kosten
De uitvoering van het meerjarenbeleidsplan gaat ongeveer EUR 100
miljoen kosten. De helft komt voor rekening van de centrale stad.
Stadsdelen dragen naar rato bij voor het beheer en onderhoud van
fietspaden en stallingen. Het Regionaal Orgaan Amsterdam (ROA) betaalt
het resterende deel. Het ROA heeft ook een aanvraag voor EUR 100
miljoen ingediend bij het Rijk voor fietsenstallingen bij
OV-knooppunten in de regio. Hiervan is bijna EUR 90 miljoen bestemd
voor stallingen in Amsterdam.
Pb-240
Gemeente Amsterdam